وی با اشاره به برخی پرسشها و شبهات درباره ضرورت برگزاری این مراسم گفت: ممکن است این سؤال پیش بیاید که چرا چنین مراسمی هر ساله با وجود سختیهایی که برای مردم و مسئولان ایجاد میکند، برگزار میشود؟ چرا با وجود حساسیتها، تهدیدهای امنیتی و جمع شدن خیل عظیمی از مردم در یک نقطه خاص که احتمال خطر را افزایش میدهد، باز هم اصرار بر این حضور وجود دارد؟ مگر غیر از این است که میتوان قرآن خواند و ثوابش را اهدا کرد؟ یا مثلاً هزینهها را صرف کمک به فقرا کرد؟
وی ادامه داد: اینگونه پرسشها صرفاً درباره مراسم سالگرد امام (ره) مطرح نیست. درباره اربعین هم همین مباحث مطرح میشود؛ درباره عزاداری عاشورا و تاسوعا هم میپرسند که چرا چنین حرکتهایی؟ مگر نمیشود پول این سفرها را خرج نیازمندان کرد؟ اما اینها نگاههای تقلیلگرایانه و غیردقیق به ماجراست. اگر ضرورت این مراسمها و تجمعها خوب تبیین شود، این پرسشها بهراحتی پاسخ داده میشود.
یادگار امام با بیان خاطرهای از مرحوم آیتالله بجنوردی، به نقل از پدر ایشان و با اشاره به نقش مرحوم آیتالله سیدابوالحسن اصفهانی در حفظ تشیع و آزادی آذربایجان در سال ۱۳۲۵ افزود: در آن ایام، با اعلام خبر ارتحال ایشان، مردم آذربایجان که تحت سیطره کمونیستها بودند، یکباره به پا خاستند و همین شور عمومی سبب شد آذربایجان آزاد شود. این اتفاق فقط در روایت مذهبیها نیامده، بلکه در نوشتههای تاریخنگاران غیرمذهبی نیز وجود دارد.
وی گفت: در عراقِ آن زمان، همه جریانات از اهل سنت گرفته تا روشنفکران چپ و پانعربها، در پی تضعیف شیعه بودند. رسانهها، مطبوعات و نویسندگانشان، یک سال تمام تشیع را تخریب میکردند اما وقتی عاشورا فرا میرسید، حضور مردم در میدان، همه رشتههای آنان را پنبه میکرد و روح تازهای به جامعه میدمید.
حجتالاسلاک سیدحسن خمینی با تأکید بر اینکه «تجمعات بزرگ مردمی، بزرگترین ابزار تطهیر جامعه از دسیسههای فکری و تبلیغاتی است» تصریح کرد: ما به امام حسین(ع) نیاز داریم، نه ایشان به ما. ما برای امام حسین (ع) سینه نمیزنیم تا او اجر ببرد، بلکه این امام حسین است که رمز وحدت ماست. پیامبر(ص) و اهلبیت ایشان حافظ وحدت ملی و تمامیت ارضی ما در همین دنیا هستند، چه برسد به آخرت.
وی افزود: ما نیز به امام راحل نیاز داریم، نه او به ما. رهبر معظم انقلاب نیز فرمودهاند که «امام جان جمهوری اسلامی است»؛ اگر این جان از جمهوری اسلامی گرفته شود، فقط یک جسد بیروح باقی میماند. ماجرای تخریب امام (ص)، دقیقاً با همین روشها آغاز میشود؛ با تمسخر، تحریف، لهجهسازی، تحلیلسازی و بمباران تبلیغاتی.
یادگار امام با مقایسه مراسم سالگرد ارتحال امام (ره) با دیگر مناسبتهای انقلابی همچون ۲۲ بهمن گفت: این مراسم اگر صرفاً بهعنوان «بزرگداشت امام» دیده شود، ناقص است. این مراسم ما را زنده نگه میدارد، دین و انقلاب را احیا میکند، و روح تازهای در جامعه میدمد. امام (ره) با تمام عظمتش به تعبیر قرآن نعم القرین است و در اعلی علیین جای دارد اما این ما هستیم که به او نیازمندیم.
وی با اشاره به آیات قرآن کریم درباره وضعیت مؤمنان و کافران در قیامت و مقایسه رفتار آنها در دنیا و آخرت اظهار کرد: در دنیا مجرمان به مؤمنان میخندیدند اما در قیامت این مؤمنان هستند که به حال آنها مینگرند و عبرت میگیرند. پس جامعهای که به اولیاء دینش پشت کند، نهتنها در آخرت، بلکه در همین دنیا هم آسیبپذیر میشود.
سیدحسن خمینی تأکید کرد: ما به این مراسم و به امام نیاز داریم. هرچه این مراسم با شکوهتر برگزار شود، تأثیرش در زدودن تبلیغات و تحریفها بیشتر خواهد بود. اگر توان ترابری جمهوری اسلامی اجازه میداد، باید این مراسم در چند برابر این مقیاس برگزار میشد تا همه عاشقان امام پای صحبت رهبر معظم انقلاب بنشینند و وحدت ملی به نمایش گذاشته شود.
وی گفت: دوستان در مؤسسه و سایر مراکز، این تحرکات را رصد میکنند و میدانند که این اجتماعات چقدر قدرت ملی تولید میکند. این فقط درباره امام (ره) نیست؛ هرجا مردم پشت حکومت باشند و پیوند با مردم تقویت شود، این قدرت افزوده خواهد شد.
انتهای پیام
source