در گزارشهای اخیر از آزمونهای بینالمللی تیمز و پرلز، مشخص شده که حدود ۴۰ درصد از دانشآموزان مدارس ابتدایی مهارتهای پایهای مورد نیاز برای خواندن و نوشتن را با کیفیت مناسب نداشتهاند. این وضعیت در آزمونهای نهایی نیز به وضوح آشکار شده که نمرات دانشآموزان معمولاً بین ۸ الی ۱۰ و میانگین کشوری نیز در همین محدوده قرار دارد. این وضعیت نه تنها یک زنگ خطر است، بلکه خودش یک خطر جدی برای آینده آموزشی کشور است.
در سال گذشته، نمره ریاضی دانشآموزان شرکتکننده در آزمون ورودی دانشگاه صنعتی شریف به طور میانگین حدود ۶ تا ۷ بوده که این موضوع نیز توجه رسانهها را جلب کرده و موجب نگرانی بسیاری شده است. با وجود تمامی تلاشها و زحمات متخصصین و معلمان، به نظر میرسد که خروجیهای کلی سیستم آموزشی همچنان با موانع جدی روبرو است.