مایکروسافت در جدیدترین کمپین تبلیغاتی خود به منظور تشویق به ارتقاء به ویندوز ۱۱، فقط از پردازندههای vPro اینتل نام برده و AMD Ryzen PRO را مطرح نکرده است. به گزارش تکناک، با نزدیک شدن پایان رسمی پشتیبانی از ویندوز ۱۰ در ۱۴ اکتبر ۲۰۲۵، مایکروسافت و شرکای سختافزاریاش کمپینهای گستردهای را برای ترغیب کاربران به ارتقاء به ویندوز ۱۱ آغاز کردهاند. اما در این کمپین، توجه فقط به پردازندههای vPro اینتل جلب شده است.
در یکی از تبلیغات ویدئویی مایکروسافت به نام «سمت درست ریسک؛ ویندوز ۱۱ پرو و اینتل» که در کانال رسمی یوتیوب ویندوز منتشر شده، کاربران به ارتقاء به ویندوز ۱۱ پرو با پردازندههای vPro اینتل تشویق میشوند. متن ویدئو اینگونه است: «پشتیبانی از ویندوز ۱۰ در ۱۴ اکتبر پایان مییابد. در سمت درست ریسک بمانید. همین حالا به ویندوز ۱۱ پرو با پردازندههای vPro اینتل ارتقاء دهید.»
این کمپین علاوه بر تأکید بر ویژگیهای امنیتی و مدیریتی ویندوز ۱۱ پرو، سختافزارهای مجهز به پردازندههای vPro اینتل را به عنوان انتخاب مطلوب برای ارتقاء معرفی میکند و از پردازندههای AMD نامی به میان نیاورده است. در حالی که AMD با پلتفرم Ryzen PRO به بازار سیستمهای حرفهای وارد شده و حتى مقالهای با عنوان «پشتیبانی از مهاجرت مشتریان به ویندوز ۱۱ با پردازندههای Ryzen PRO» منتشر کرده که به سازگاری کامل این پردازندهها با ویندوز ۱۱ اشاره میکند.
با وجود قابلیتهای حرفهای Ryzen PRO، این محصول در کمپین رسمی مایکروسافت نام برده نشده است. این حادثه نشاندهنده جانبداری مایکروسافت نسبت به اینتل است، علیرغم اینکه انتظار میرفت شرکت آمریکایی رویکرد بیطرفانهای در تبلیغات خود داشته باشد.
این نخستین بار نیست که مایکروسافت در تبلیغات خود بهوضوح سمت اینتل را میگیرد. در سال ۲۰۲۱ نیز صفحهای تبلیغاتی با عنوان «نشان EVO اینتل را هنگام خرید دستگاه جدید جستوجو کنید» منتشر شد که لپتاپهای اینتل را «شگفتانگیز تأییدشده» نامید. این عبارت به دلیل مبهمبودن و ناعادلانه بودن نسبت به سایر تولیدکنندگان تراشهها مورد انتقاد قرار گرفت و پس از م嵤ای نقد، از وبسایت مایکروسافت حذف شد.
در ژانویه ۲۰۲۴ نیز، مقالهای با عنوان «ارتقای رایگان به ویندوز ۱۱ (برای مدت محدود)» منتشر شد که به دلیل نبود شفافیت در شرایط ارتقا، با واکنشهای منفی روبرو شد و در نهایت حذف شد.
با توجه به گزارشهای اخیر و نقلقولها از منابع معتبر، امکان وجود کمپین تبلیغاتی مشابه برای معرفی پردازندههای AMD Ryzen PRO در آینده نزدیک وجود دارد. با این حال، در شرایط فعلی، حمایت نابرابر از دو برند اصلی تولیدکننده پردازنده برای ویندوز ۱۱ پرو میتواند به نارضایتی شرکای سختافزاری و کاربران حرفهای دچاره کند. امید است که در آینده فرصتهای تبلیغاتی برابری برای هر دو برند ارائه شود تا کاربران بتوانند انتخابهای خود را بر اساس اطلاعات بیطرف و کامل انجام دهند.