در گزارشی از روزنامه کیهان، اشاره شده است که در آزمونها برای جذب معلمان، وزنی بیشتر به نمرههای علمی داده شده است. بر خلاف سال گذشته که وزن نمرات علمی ۴۰ درصد و ارزیابی توانمندیها و گزینش ۶۰ درصد بود، در آزمون فعلی، سهم نمره علمی به ۷۰ درصد و ارزیابی توانمندیها و گزینش به ۳۰ درصد کاهش یافته است.
این تغییر در وزن نمرات باعث شده است که روزنامه کیهان از این وضعیت با عصبانیت بیان کند. این خبرنامه از مسئولان مربوطه خواسته است توضیح دهند که این تغییرات بر اساس رهنمودهای رهبر انقلاب یا اعمال سلیقهای انجام شدهاند. به گفته کیهان، رهبر انقلاب در ملاقاتی با معلمان به اهمیت گزینش در فرآیند جذب آنها تأکید کردهاند.
کیهان همچنین بر این نکته تأکید کرده است که فارغالتحصیلان حوزوی، با وجود آموزشهای تخصصی که در زمینههای مرتبط با شغل معلم گرفتهاند، از شرکت در آزمونهای جذب کنار گذاشته شدهاند. برای مثال، در رشتهی دبیری معارف اسلامی، فارغالتحصیلان زبان و ادبیات عرب میتوانند شرکت کنند، اما فارغالتحصیلان حوزوی این امکان را ندارند.
علاوه بر این، روزنامه کیهان به مسئله دیگری نیز اشاره کرده است. بر روی اساس توضیحات آن، در حوزهی مربیگری امور تربیتی، نامزدهای حوزوی از شرکت و جذب محروم هستند، در حالی که برخی رشتههای تقریباً غیرمرتبط در لیست جذب قرار دارند. این روزنامه به این سؤال میپردازد که آیا این وضعیت ناشی از بدسلیقهای است.