ناوگان پیر و س重要举措 و حمل و نقل مسافری که برای به روز کردن جادههای کشور نیاز به ۵۰۰۰ دستگاه اتوبوس جدید دارد، با چالشهایی مواجه است که تولید و واردات آنها را دشوار کرده است. بر اساس گزارش ایسنا، این واقعیت بسیار تلخ است که خانوادهها و مسافران اغلب هنگام کار گرفتن بلیت اتوبوس از خطرات پنهانی دور میمانند. نیاز به یک ناوگان ایمنتر و حرفهایتر همغلبه با کاهش تلفات و افزایش کیفیت خدمات حمل و نقل عمومی مطرح است.
در سالهای اخیر، حوادث متعددی از جمله واژگونی اتوبوسها و به ویژه حادثه دانشآموزان کرمانی، که منجر به فوت و مصدوم شدن بسیاری دانشآموزان شد، نشاندهنده شدید نیاز به به عمل آوردن اصلاحات جدی است. رئیس پلیس راهور قابل توجه بودهاند که حدود ۶۵ درصد از ناوگان مسافری کشور فرسوده است و نیاز به نوسازی دارد. با این حال، تاکنون پیشرفت قابل توجهی در این زمینه نشده است.
در آییننامه اجرایی ماده ۱۰ قانون ساماندهی صنعت خودرو، متوسط سن ناوگان اتوبوس بینشهری باید زیر ۱۰ سال باشد. اما اکنون متوسط سن اتوبوسهای کشور بالای ۱۵ سال است که این، خطرات ایمنی بیشتری ایجاد میکند. وزیر راه و شهرسازی در این مورد اعلام کرده که ح(ax: ۶۵۰۰ اتوبوس در حال حاضر در برابر نیاز معادل به همین تعداد خدمات رسانی میکنند. علاوه بر این، عمر ناوگان بالا است و با استانداردها فاصله دارد. برای اینکه این نیاز را تامین کنیم، نیازمند تسهیلات و همکاریهای لازم است.
معاون دفتر برنامه و بودجه سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای نیز معتقد است که وزارت صمت مسئول تولید ناوگان است، اما توانایی تولید فعلی کمتر از تقاضا است. سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای تقاضای ناوگان را به وزارت صمت اعلام کرده است. برخی از خریداران اتوبوسها در کشورهای دیگر مانند ترکیه و اتحادیه اروپا نیز مواجهه با تقاضای بالا هستند که باعث کند شدن فرآیند واردات میشود.
کارشناسان معتقدند که برای تقویت حمل و نقل عمومی، نیاز به هماهنگسازی قیمت سوخت و بلیت، افزایش سهم حمل و نقل عمومی در سفرهای برونشهری و کاهش آلایندگیها است. اگر شرایط تورمی در نظر گرفته شود، میتوان امیدوار بود که این بخش بهبود یابد و خدمترسانی به مسافران افزایش یابد.