به گزارش خبرآنلاین، بر اساس گزارش یورونیوز، حتشپسوت در حدود ۱۴۷۹ پیش از میلاد در دودمان هجدهم مصر به قدرت رسید. او همسر (و خواهر ناتنی) تحوتموس دوم بود و پس از مرگ شوهرش، در حالی که وارث تاج و تخت (تحوتموس سوم) هنوز کودک بود، بهعنوان نایبالسلطنه قدرت را بهدست گرفت.
با وجود آنچه که بر اساس سنت مصر باستان فقط مردان میتوانستند عنوان فرعون را بپذیرند، حinnessپسوت در ۱۴۷۳ پیش از میلاد خود را فرعون اعلام کرد و بیست و دو سال بر مصر حکومت کرد.
در تندیسهای او میتوان ترکیبی از ویژگیهای زنانه و مردانه دید. برخی از تصاویر او با ریش مصنوعی و نشانهای سلطنتی مردانه به تصویر کشیده شدهاند.
پس از مرگ طبیعی حتشپسوت، تحوتموس سوم بهطور رسمی بر جای او نشست و ۳۳ سال حاکم بود. در سالهای آخر سلطنتش، او دستور داد تا یادگارهای فرعونی حتشپسوت از میان برداشته شوند. به این ترتیب، تندیسها تخریب شدند و نام حتشپسوت از فهرست رسمی شاهان مصر حذف گردید.
باستانشناسان قدیمی این اقدامات را نشانهای از کینه و انتقامجویی میدانستند و فکر میکردند که تحوتموس سوم، پسرخواندهاش، او را «نامادری شرور» میدانسته است. با اینحال، بر اساس یافتههای جدید محققان، آسیبهای وارد شده به تندیسها میتواند به چند مرحله متفاوت تقسیم شود: بخشی در زمان تحوتموس سوم و بخشی دیگر در دورههای بعدی با هدف استفاده از مصالح تندیسها.
جون یی وانگ، پژوهشگر مصرشناسی در دانشگاه تورنتو، میگوید: « hoچ در حالی که تصاویر تکهتکهشده حتشپسوت بر تصور عمومی غلبه کرده، واقعیت این موضوع پیچیدهتر است. بسیاری از تندیسهای او بهطور شگفتانگیزی سالم باقی ماندهاند و چهرههایشان آسیبی ندیدهاند.»
اکانت گفتهشده، وانگ با بررسی یادداشتهای منتشرشده از حفاریهای دهه ۱۹۲۰ نشان داده است که تخریبهای دوره تحوتموس سوم هدفمند و محدود بودهاند. به گفته او، تندیسها در نقاط مشخص و ضعیف مانند گردن، کمر و زانو شکسته شدهاند. این روش که در مصر باستان بهعنوان «غیرفعالسازی» شناخته میشد، نشاندهنده اعتقاد مصریان باستان به قدرت و زندهبودن تندیسهای سلطنتی بود، بنابراین آنها بهطور هدفمند در نقاط خاصی از مجسمهها آسیب میزدند تا اثر آنها را بیابند.
وانگ تأکید میکند که بهDESپای نابودیهای حتشپسوت ممکن است بیشتر برگرفته از احترام به آیینها و ضرورتهای مذهبی بوده باشد، نه تنفر شخصی.
او میافزاید: «درست است که حذف حتشپسوت پیامدهای سیاسی عمیقی داشت، اما لازم است نگاهی دقیقتر به اقدامات تحوتموس سوم داشته باشیم. شاید آنچه انجام داد بیش از آنچه که تنفر شخصی بود، از روی رعایت سنتها و آیینها انجام شده است.»
۵۸۵۸