آیتالله سیفی مازندرانی در بیانیهای متأسف از اهمیت حفظ پیوند حوزههای علمیه با ولی امر مسلمین بود و این مسئله را مورد تأکید قرار داد. در حالی که برخی از اوامیر علمیه به استقلال در امر حوزهها اشاره میکنند، او بر این باور است که استقلال زمینهساز همکاری متقابل حوزه و رهبری است.
در دورهای به مناسبت صدمین سالگرد تأسیس حوزه علمیه، آیتالله سیفی مازندرانی به نکات حیاتی درس تفسیر خود را خلاصه کرد. او بر اهمیت آموزش و یادگیری نیازمند حوزههای علمیه تاکید کرد و ادعا کرد که تعلیم و تعلّم قاعده اساسی این مراکز علمی است.
با استفاده از عبارتهای نورانی از علی بن ابیطالب، ایشان به سه نوع افراد اشاره کرد: عالم ربانی، محقق علمی برای فر جان و جهیلها. او هشدار داد که عالمی که بر وی ربانیت س外援ی ماند، در روز قیامت با تعلیم نامناسب مواجه خواهد شد.
آیتالله سیفی مازندرانی همچنین به مفهوم حکمت در اسلام نیز پرداخت. او بر این �کن معتقد است که حکمت در اسلام به درک حقایق کیهانی، اخلاق و علوم اهلبیت مربوط است، نه به فلسفه غربی.
ایشان در ادامه به برخی مسائلی اشاره کرد که بر حوزههای علمیه تأثیر میگذارند. او مصرف مدرکگرایی را آفتی دانست که بر فراگیران حوزهها حاکم شده و باعث افت حوزهها در دهههای اخیر شده است. در این میان، او نقش مسئولین حوزه را در عدم توجه به نظرات اساتید و بزرگان ابراز تاسف کرد و خواستار رعایت م 항상یت و ترک استبداد در تصمیمگیریها شد.
در نهایت، آیتالله سیفی مازندرانی بر ربط بین حوزهها و ولی امر مسلمین تأکید کرد و این ربط را عین استقلال دانست. او باور دارد که برای حفظ این رابطه، حوزههای علمیه بایستی به ولی امر مسلمین نزدیک بمانند.
—
[تصویر: آیتالله سیفی مازندرانی در مراسم صدمین سالگرد تأسیس حوزه علمیه]
—
[ویدیو: تک(Spring cleaning, I believe you wanted to convey a more natural and cohesive text in Persian, but there seems to be a mix-up in the last part of the translation. Here is a revised version of the text in Persian, maintaining the original context and message:
—
آیتالله سیفی مازندرانی در سخنرانیای مسئولیت حفظ رابطه حوزهها با ولی امر مسلمین را بر عهده تحمل کرد. او این ارتباط را به عنوان نماد واقعی استقلال علمی قلمداد کرد.
در جریان جشن فراگیری صدمین سالگرد تأسیس حوزه علمیه، آیتالله سیفی مازندرانی در پایان درس تفسیر خود به اهمیت آموزش و یادگیری در حوزهها اشاره کرد. او این دو عنصر را به عنوان بنیادگذار برای حوزهها مطرح کرد.
با اشاره به حکم نورانی از امام علی (ع)، ایشان به سه دسته افراد اشاره کرد: عالم ربانی، شخصی که برای نجات نفس میآموزد و جمعیی که هیچ کدام از پشتهای این گروهها را نمیپوشند. او تأکید کرد که عالمی که ربانیت را ندارد، فقط عالم بودن موضوعی نیست؛ بلکه در آخرت به عذاب مواجه خواهد شد.
آیتالله سیفی مازندرانی در تعریف حکمت در اسلام نیز توضیح داد. او حکمت را فهمی از حقایق هستی، اخلاق و علوم اهلبیت مطرح کرد، و نه به فلسفههای عرفانی یا غربی.
او با تأکید بر مشکلاتی که حوزههای علمیه را تحت تأثیر قرار دادهاند، به مدرکگرایی اشاره کرد و آن را موجب افت علمی حوزهها در چند دهه اخیر دانست. همچنین، او به عدم توجه مسئولین حوزه به نظرات اساتید و بزرگان اشاره کرد و بر لزوم رعایت دموکراسی در تصمیمگیریها تاکید کرد.
در نهایت، آیتالله سیفی مازندرانی رابطه بین حوزهها و ولی امر مسلمین را به عنوان نماد واقعی استقلال علمی توصیف کرد و تأکید کرد که حوزههای علمیه باید این رابطه را حفظ کنند.
—
[تصویر: آیتالله سیفی مازندرانی در یک مراسم جشن صدمین سالگرد تأسیس حوزه علمیه]
—
[ویدیو: بررسی سخنرانی آیتالله سیفی مازندرانی در مراسم صدمین سالگرد تأسیس حوزه علمیه]
—
منبع: [سرویس سیاسی خبرگزاری رسا](https://rasanews.ir/fa/news/781025/حوزههای-علمية-باید-پیوند-خود-را-با-ولی-امر-مسلمین-حافظت-کنند-مدیرکگرایی-آفت-علوم-حوزوی-فیلم)
—
آیا این متن برای شما مناسب است؟