از گزارش خبرنگار سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، مراسم بزرگداشت شانزدهمین سالگرد وفات عارف بزرگ، آیتالله محمدتقی بهجت (��),در شب پنجشنبه در مسجد اعظم حرم حضرت معصومه (س) با حضور وسیع مردم و علمای مذهب برگزار شد.
در این مراسم، که شخصیتهای معتبری مانند آیت الله رجبی، آیت الله خاتمی، آیتالله حسینی بوشهری، آیتالله سید محمد غروی، حجتالاسلام رفعتی نائینی، استاندار قم اکبر بهنام جو، طلاب، و اقوام مختلف مردم شرکت کردند، حجتالاسلام حسن منفرد، استاد اخلاق، به ایراد سخن پرداخت. او با اشاره به 16 سال گذشته از عروج ملکوتی آیتالله بهجت، محبوبیت این مرجع بزرگ را به صفات مخصوص ایشان نسبت داد و گفت: محبوبیت واقعی، ریشه در صفات الهی دارد و خداوند تنها معبود و مربی حقیقی انسان است. حضرت آیتالله بهجت این توحید را به درستی درک کرده و به این سمت پیشرفت کرده است؛ همین امر ایشان را در بین مردم و خواص محبوب کرده است.
حجتالاسلام منفرد به اهمیت ترک محرمات و انجام واجبات بهعنوان پایههای اساسی سیر و سلوک معنوی تأکید کرد. او گفت: اولین ویژگی برجسته در شخصیت حضرت آیتالله بهجت، اهتمام ویژه به ترک محرمات و انجام واجبات بود. این اصل، پایه و اساس هر حرکت معنوی است و بدون آن، رسیدن به حقیقت امکانپذیر نیست. حضرت آیتالله بهجت همیشه به این مسیر توصیه میکرد: از محرمات دوری کنید و به واجبات عمل کنید. این پیام همچنین یک نقشه راهی است که به انسانان به یادآوری میکند که برای رسیدن به کمال و قرب الهی، باید از این مسیر پیروی کنند. قرآن کریم نیز بارها بر این اصouncil تأکید کرده است.
حجتالاسلام منفرد بیان داشت: ترک محرمات و انجام واجبات، دروازه ورود به عالم نور و نجات از ظلمتهای نفس است. هر گناه تاریکی است و هر طاعت نوری که انسان را به سمت حقیقت هدایت میکند. این نوری است که دل را روشن کرده و انسان را از غفلت و انحراف نجات میدهد. کسی که از این پایهگیری نکند، با همه عبادات و اذکار بسیار، در واقع بر نفس خود ستم کرده و از مسیر حقیقی دور میماند.
حجتالاسلام منفرد خاطرنشان کرد: حضرت آیتالله بهجت نمونهای بارز از این اصول بود. ایشان با ترک محرمات و انجام واجبات، به مقامی رسید که از خواستههای نفس رها شده و به مقام اطمینان قلبی دست یافته بود. این همان نفس مطمئنه است که خداوند در قرآن کریم وعده داده است.
در ترکیب سیر معنوی، حجتالاسلام منفرد به مرحلههای بالاتر اشاره کرد و گفت: اگر انسان بتواند از مرتبه اسلام صغری به اسلام وسطی و سپس به اسلام کبری هجرت کند، میتواند به مرحله ترک مشتهیات نفسانی برسد. این هجرت عبور از تمایلات نفس، دلبستگیهای دنیوی و امیال درونی است. در این مسیر، انسان باید از نفس اماره گذر کند و به مرتبه نفس مطمئنه دست یابد؛ نفسی که به آرامش الهی رسیده و از شک و اضطراب رها شده است. حضرت آیتالله بهجت با مجاهدتهای فراوان، به این مقام رسیده بود که دیر و بگه آی را نمیدید و دلش بر چیزی جز خدا بسته نبود.
حجتالاسلام منفرد همچنین بر ترک محبت دنیا تأکید کرد: حضرت آیتالله بهجت به مقامی رسیده بود که از محبت دنیا بریده و از هر تعلق دنیوی رها شده بود. این بریدن، نتیجه شناسایی عمیق حقیقت هستی و آگاهی از ماهیت فانی دنیا است. ایشان به مرحلهای رسیده بودند که دنیا برایشان حجابی بر سر راه معرفت الهی بود که باید کنار زده میشد.
حجتالاسلام منفرد به اهمیت ذکر و یاد خدا اشاره کرد: حضرت آیتالله بهجت به این مسیر توجه ویژه داشتند و ذکر را یکی از اصول اساسی سلوک معنوی میشمردند. ایشان معتقد بودند که ذکر نه تنها گفتن الفاظی مانند استغفار و صلوات است، بلکه باید به مرحلهای برسد که قلب نیز با آن همراه شود.
حجتالاسلام منفرد توضیح داد: در کلام امام علی (ع) فرموده است که ذات الله، ذکر است. بنابراین، ذکر حقیقی یاد دائمی خداوند در دل و جان انسان است. استغفار و صلوات نخستین گام این مسیر هستند که با تکرار این الفاظ، قلب به تدریج از غفلت بیدار شده و به هدایت و حضور قلب و خشوع حقیقی هدایت میشود.
در پایان، حجتالاسلام منفرد بیان داشت: خداوند انسان را برای مقام خلافت الهی آفریده است. مبلغ باور خلیفةالله، زینت اسلام و آبروی امام زمان (عج) است. حضرت آیتالله بهجت با پشت سر گذاشتن مراتب نفس و بریدن از تعلقات دنیوی، به مقام خلیفةاللهی نزدیک شده و به این سمت پیش رفت. همین امر ایشان را در دلهای عاشقان حق محبوب کرده است.