**حجتالاسلام محمدعلی مسعودی**، یکی از پژوهشگران معارف انقلاب اسلامی، در مصاحبهای با ایکنا، به مفهوم و اهمیت حج ابراهیمی در نگاه امام خمینی (ره) پرداخت. او گفت: حج در فکر امام، حقیقت متعالی است. امام معتقد بود که حج روزگاری که نیاز دارد، از حقیقت و تعالی اصلی خود فاصله گرفته و این وضعیت موجب تأسف عمیق ایشان بوده است.
مسعودی افزود: امام (ره) در پیامها و سخنان مختلفی که درباره حج بیان کردهاند، همیشه تأکید داشتهاند که باید مسیر حج به حقیقت اصیل خود برگردد. این حقیقت همان حج ابراهیمی و حج محمدی است. ایشان معتقد بودند اگر حج به حقیقت خود بازگردد، مشکلات دنیای اسلام حل میشود، مسلمانان همزمانی پیدا میکنند، عزت و قدرت بدست میآورند و دشمنان از آنان دور میشوند.
در دیگر بیانات ایشان نیز به تأسف از محرومیت از حج واقعی اشاره شده است. امام (ره) حج را مانند قرآن میدانستند؛ قرآنی که با وجود وجود در میان ماست، مهجور و کمکاربرد است. ایشان میگویند: “حج باید بتشکن باشد. هر سال با حج باید به برائت از طواغیت و توحید حقیقی برگردیم، تا امت اسلام از یوغ بردگی خارج شود.”
مسعودی بر این نکته تأکید کرد که حج در نگاه امام، مادهای تولیدکننده وحدت اسلامی است. ایشان معتقد بودند که مسلمانان هندسهای از وحدت و مدارایی را در حج میبینند که میتواند برای حل مشکلات امت اسلامی مورد استفاده قرار گیرد. حج نباید فقط به عنوان یک ریتومالیزم فردی مد نظر باشد، بلکه باید جنبههای سیاسی و اجتماعی آن نیز مورد توجه قرار گیرد.
در نهایت، مسعودی اظهار نظر کرد که نگاه امام خمینی (ره) به حج، نگاهی فراگیر، راهبردی و ضد استکباری است. اگر امت اسلام به این نگاه بازگردد و در مسیر وحدت گام بردارد، میتواند سلطه استکبار را از جهان اسلام دور کند و سرنوشت خود را به دست بگیرد.
**گفتوگو از سمیرا انصاری**