**به گزارش پایگاه خبری بولتن نیوز از شفقنا، مریم سلیمی، دکترای علوم ارتباطات اجتماعی و مدرس سوادهای رسانه‌ای، خبری و بصری، در مورد جنگ ترکیبی اخیر که با جنگ شناختی، روانی، داده‌ای، سایبری و دیگر اشکال م[“@context”: “http://schema.org”, “@type”: “NewsArticle”, “publisher”: {“@type”: “Organization”, “name”: “بولتن نیوز”, “logo”: “https://bultannews.com/logo.png” }, “url”: “https://bultannews.com/fa/news/870406/سپر-بزرگ-سیاره-مادون-مرئی-کشف-شد”, “headline”: “مریم سلیمی: جنگ ترکیبی و ضرورت ارتقای سواد رسانه‌ای”, “datePublished”: “2023-10-01T08:00:00Z”, “dateModified”: “2023-10-01T08:00:00Z”, “author”: {“@type”: “Person”, “name”: “مریم سلیمی”}, “mainEntityOfPage”: {“@type”: “WebPage”, “@id”: “https://bultannews.com/fa/news/870406/سپر-بزرگ-سیاره-مادون-مرئی-کشف-شد”}}*

مریم سلیمی، دکترای علوم ارتباطات اجتماعی و مدرس سوادهای رسانه‌ای، خبری و بصری، در متنی که در اختیار شفقنا قرار داد، به بررسی ضرورت ارتقای سوادهای مختلف، به ویژه سواد رسانه‌ای، در مواجهه با جنگ ترکیبی اخیر علیه ایران پرداخت. این جنگ که با جنگ شناختی، روانی، داده‌ای، سایبری و سایر اشکال همراه بوده، نقش مهمی را برای رسانه‌ها و محتوای رسانه‌ای ایفا کرده است.

سلیمی افزود که بیش از هر زمان، ارتقای سواد رسانه‌ای ضروری شده است تا زمینه‌سازی برای نقش آفرینی موثر افراد در جامعه به عنوان افراد آگاه و هوشیارتر باشد. او تاکید کرد که فضای جنگ ترکیبی با انبوهی از محتواهای جعلی و نادرست ظاهر شده که تشخیص و مواجهه با آن‌ها را مشکل می‌کند. این وضعیت نیازمند بهره‌مندی از سوادهای مختلف و ارتقای آن‌هاست.

در این سياست برخورد با رسانه‌ها و پیام‌های آن‌ها، نیاز است به پرسیدن سوالات مهم و کلیدی برای مواجهه مناسب با آن‌ها دقت شود. این سوالات باید بر اساس تفکر انتقادی و در چارچوب سوادهای رسانه‌ای، خبری و بصری طرح شوند. تهیه چک لیستی از این سوالات می‌تواند تصمیم‌گیری‌ها را در پذیرش یا عدم پذیرش محتواها هموارتر کند.

سلیمی به مواردی از منظر سواد رسانه‌ای، خبری و بصری اشاره کرد و به تعدادی از سوالات مهم در مواجهه با رسانه‌ها و پیام‌های آن‌ها پرداخت. این سوالات شامل مواردی مانند تحلیل منبع محتوا، شناسایی مخاطب هدف، فهم پیام‌های آشکار و پنهان، تحلیل هدف و منافع تولیدکننده محتوا، و بررسی تکنیک‌های استفاده شده برای جلب توجه و تأثیر بر مخاطب می‌شوند.

او همچنین به سوالاتی از منظر سواد خبری و بصری اشاره کرد، مانند تشخیص محتواهای واقعی و جعلی، تحلیل علائم و نشانه‌ها در محتوای بصری، و بررسی تکنیک‌های تولید و توزیع آن‌ها. در نهایت، سلیمی تاکید کرد که پذیرش و اشتراک‌گذاری محتوا باید با دقت و بر اساس ملاحظات مختلف انجام شود تا تبعات مورد انتظار را ایجاد کند.

به گزارش شفقنا، این متن می‌تواند به عنوان راهنما برای مواجهه بهتر با رسانه‌ها و محتواهای آن‌ها و ارتقای انواع سوادهای رسانه‌ای، خبری و بصری استفاده شود.

توسط jahankhabari.ir