در پی تصمیم دولت کانادا مبنی بر افزودن نام سپاه پاسداران به فهرست گروه‌های تروریستی این کشور، وزارت خارجه ایران این اقدام را محکوم کرده است. همزمان چهره‌‌های شاخص اپوزسیون جمهوری اسلامی با استقبال از این اقدام خواستار تشدید فشار بر جمهوری اسلامی شده‌اند.

آگهی

ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت خارجه ایران، در بیانیه‌ای با رد اقدام دولت کانادا آن را «مشمئز کننده» خواند.

آقای کنعانی با بیان اینکه این اقدام اتاوا «حرکتی خصمانه و مغایر با موازین حقوق بین‌الملل» است، گفت جمهوری اسلامی ایران حق خود را برای «پاسخ متناسب و متقابل در قبال این اقدام» محفوظ می‌دارد.

کاظم غریب‌آبادی، دبیر ستاد حقوق بشر و معاون امور بین‌الملل قوه قضائیه ایران، نیز کانادا را «از ناقضان عمده حقوق بشر و از حامیان تروریسم» خواند که سپاه پاسداران را در «فهرست خودخوانده تروریستی» قرار داده است.

پیش از این در روز چهارشنبه ۱۹ ژوئن (۳۰ خرداد) دومینیک لوبلان، وزیر امنیت عمومی کانادا، با تروریستی خواندن این نهاد گفته بود که با تصمیم دولت کانادا، فرماندهان و نیروهای سپاه پاسداران حق ورود به خاک کانادا را نخواهند داشت و در صورت حضور آنان در این کشور، تحقیق به عمل آمده و اخراج خواهند شد.

آقای لوبلان، با متهم کردن جمهوری اسلامی ایران به حمایت از تروریسم و نقض حقوق بشر گفت که تهران تمایل به «بی‌ثبات‌سازی نظم بین‌الملل قانون‌محور» دارد.

تروریستی اعلام کردن سپاه پاسداران توسط اتاوا به این معنا است که پلیس کانادا اکنون می‌تواند هرکسی را که به صورت مالی و یا مادی از این گروه پشتیبانی کند، بازداشت کند. همچنین بانک‌ها مجازند دارایی‌های این افراد را مسدود سازند.

در سوی مقابل رضا پهلوی، از رهبران اپوزسیون و ولیعهد پیشین ایران، در پستی در شبکه اجتماعی ایکس از این اقدام کانادا استقبال کرد و آن را «گام مهم برای پاسخگو کردن رژیم جنایتکار جمهوری اسلامی و پیشبرد جنبش دموکراتیک مردم ایران» عنوان کرد.

وی ضمن تشکر از نمایندگان پارلمان کانادا و شهروندان ایرانی-کانادایی که برای تصویب این طرح تلاش کرده‌اند، گفت: «اکنون نوبت اروپا است که سپاه را در لیست تروریستی خود قرار دهد.»

حامد اسماعیلیون، سخنگوی انجمن خانواده‌های جان‌باختگان پرواز پی‌اس۷۵۲، نیز با اشاره به مسئولیت سپاه پاسداران در سرنگونی هواپیمای اوکراینی و «سرکوب وحشیانه جوانان ایران در خیابان‌های ایران» از این تصمیم استقبال کرد.

وی که ماه‌ها کارزاری را برای درخواست از کانادا جهت قرار دادن نام سپاه پاسداران در فهرست گروه‌های تروریستی هدایت می‌کرد، گفت این سازمان باید در کشورهای دیگری نظیر استرالیا نیز تروریستی اعلام شود.

مسیح علی‌نژاد، فعال مدنی و از چهره‌های اپوزسیون جمهوری اسلامی، نیز با استقبال از این تصمیم دولت اتاوا، گفت حالا زمانی است که باید کانادا برای «بازداشت و اخراج اعضای سپاه پاسداران در این کشور» اقدام کند.

دولت جاستین ترودو، نخست‌وزیر کانادا پس از سال‌ها فشار از سوی انجمن خانواده‌های قربانیان پرواز پی‌اس۷۵۲، اعضای جامعه ایرانی کانادایی، حزب محافظه‌کار و حزب دموکراتیک جدید مبنی بر تروریستی خواندن تمامیت این گروه شبه‌نظامی، این تصمیم را اتخاذ کرده است.

مجلس عوام کانادا ماه گذشته به اتفاق آرا به طرح اضافه کردن سپاه پاسداران ایران به فهرست رسمی سازمان‌های تروریستی این کشور رای داده بود. در آن مصوبه که در قالب گزارش کمیته قضایی پارلمان کانادا ارائه شده بود، نمایندگان از دولت جاستین ترودو خواسته بودند تا سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را به عنوان یک سازمان تروریستی در کانادا معرفی کند.

نمایندگان کانادایی با ۳۲۷ رای موافق در برابر صفر رای مخالف به اتفاق مطلق آرا به این طرح رای داده و آن را تصویب کرده بودند.

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

«به ایران نروید»

در همین زمینه ملانی جولی وزیر امور خارجه کانادا ضمن اشاره به اینکه «گفتگو‌های متعددی» با همتای آمریکایی خود آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه ایالات متحده داشته است، گفت: «طی هفته‌های گذشته من در تماس نزدیک با همه متحدین خود در گروه ۷ و همچنین شرکای منطقه بوده‌ام تا مطمئن شویم که می‌توانیم بازخورد آنها را دریافت کنیم.»

خانم ملانی با بیان اینکه اکنون با این تصمیم دولت اتاوا خطر بازداشت خودسرانه برای اتباع کانادایی در ایران وجود دارد، گفت: «پیام من روشن است: برای کسانی که هم اکنون در ایران هستند می‌گویم زمان بازگشت به خانه است و برای کسانی که قصد رفتن به ایران را دارند، اینکه نروند».

source
سئو سایت

توسط jahankhabari.ir