به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، حوزه هنری انقلاب اسلامی در دو روز گذشته میزبان برپایی یک کارگاه هنری بهنگام و متمایز بود. کارگاهی با عنوان «کوتاهتر از کودکی» که نمود بارز احساس مسئولیت، انساندوستی، تعهد و ظلمستیزی هنرمندان عرصه هنرهای تجسمی کشور بود. برپایی این کارگاه هنری که با استقبال قابل توجه هنرمندان دردمند و دغدغهمند عرصه هنرهای تجسمی همراه بود را میتوان گام بلندی در ترسیم هنرمندانه عمق مظلومیت ملت بیپناه فلسطین و قساوت رژیم خونخوار صهیونیستی دانست.
هنرمندانی که دانههای مشترک یک نخ تسبیح هستند
در آتلیه زندهیاد حبیبالله صادقی، حال و هوای خاصی جریان دارد. وقتی وارد فضای کارگاه میشویم، هنرمندان رشتههای گوناگون هنرهای تجسمی را میبینیم که در گوشه گوشه آتلیه مشغول فعالیت هستند. از نقاشان و خوشنویسان گرفته تا مجسمهسازان و نگارگران که جملگی با عشق و اشتیاقی مثالزدنی در راستای اثبات مظلومیت ملت بیگناه فلسطین و در محکومیت رژیم غاصب صهیونیستی قلم میزنند و همین باعث شده است که پس از مدتها در حوزه هنری انقلاب اسلامی، فضای شورانگیزی از فعالیت گروهی هنرمندان شاخههای مختلف هنرهای تجسمی در کنار یکدیگر ایجاد شود. هنرمندانی که به رغم فعالیت در رشتههای هنری گوناگون و خلق آثار هنری متفاوت، دانههای یک نخ تسبیح هستند و در مسیر تحقق هدفی واحد، اشتراک دارند و آن، دفاع از مظلوم و ستیز با ظالم است.
حضور بهنگام اهالی هنرهای تجسمی در میدان مبارزه
عبدالحمید قدیریان، مرتضی گودرزی دیباج، سید حمید شریفی آل هاشم، حسین عصمتی، سید عبدالله حاجی سید حسن، کامیار صادقی، حشمتالله نوروزی، صدیقه سلمان، سعید نقاشیان، صابر شیخرضایی، مهدی فرخی، امیرحسین آقامیری، حسین یوزباشی، حسین غلامی، علی محمد شیخی، ناصر سیفی، کیومرث قورچیان، سیده معصومه حسینی و… ازجمله هنرمندان حاضر در کارگاه هنری «کوتاهتر از کودکی» هستند. هنرمندانی که حضورشان، عمق تقید و پایبندی به اصول، ارزشها و آرمانهای انقلاب اسلامی در مقابله با ظلم را نشان میدهد. هنرمندانی که با حضور بهنگام در میدان مبارزه، ثابت کردند که در دفاع از حق مظلومان، ساکت نمینشینند و هنرمندانه، مظلومیت ملت بیدفاع فلسطین و جورپیشگی رژیم غاصب صهیونیستی را فریاد میزنند.
خانه ویرانشدهای که چشمانداز آن رو به آسمانی آبی باز میشود
در گوشهای از آتلیه زندهیاد حبیب الله صادقی، یک تابلوی نقاشی دیده میشود که نگاه مخاطبان را به سوی خود میکشاند. این اثر هنری که توسط کامیار صادقی، هنرمند رشته نقاشی خلق شده و از ایده و اجرایی گیرا برخوردار است، نمایی از بازی کودکانه لیلی کودکان فلسطینی را نشان میدهد که یکی از خانههای آن به واسطه هجوم سفاکان صهیونیست، تخریب شده است اما چشمانداز آن خانه مخروبه رو به آسمانی آبی باز میشود.
کمی آن طرفتر، اثری از محمد سعید نقاشیان، هنرمند شناختهشده رشته نقاشیخط جلوهنمایی میکند. اثری با سبک و سیاق همیشگی کارهای نقاشیان که در آن، حروف به واسطه ترکیببندی ظریف و متبحرانه هنرمند، به آراستگی روی بومی سفید در مجاورت یکدیگر قرار گرفته و واژه غزه را شکل دادهاند.
غزه؛ پرندهای خونینبال و آرمیده بر چفیهای سفید
همچنان به پرسه در آتلیه زندهیاد حبیبالله صادقی ادامه میدهیم تا با اثری از مرتضی گودرزی دیباج، هنرمند مطرح رشته نقاشی مواجه میشویم. هنرمند پرسابقهای که پس از سالها بار دیگر در حوزه هنری انقلاب اسلامی، دست به قلم شده است تا از زاویه نگاه نافذ خود، پردهای از مظلومیت ملت بیگناه فلسطین را به معرض دید مخاطبان بگذارد. در این تابلوی نقاشی، ویرانیهای ناشی از جنگ در غزه را میبینیم و پرنده خونینبالی که روی یک چفیه سفید، آرمیده و گویی به آرامی جان داده است.
در سویی دیگر، اثری از عبدالحمید قدیریان، دیگر هنرمند نامآشنای رشته نقاشی به چشم میخورد. قدیریان در زمره نقاشانی است که سبک شخصی خود را پیدا کرده و آثارش حتی بدون امضا نیز گواهی میدهند که به سرانگشت توانمند هنرمند فنّانی چون او خلق شدهاند. در این اثر، تنه تبرخورده درختی به تصویر کشیده شده که در دل آن، نوزاد شهیدی جای گرفته است. این درخت به رغم انقطاع، شاخه سبز نورستهای را رویانده که حاکی از آن است جهاد همچنان ادامه دارد و خون شهدای مظلوم غزه، بذر مقاومت را آبیاری خواهد کرد.
خونهایی که بذر طوفان الاقصی را آبیاری میکنند
در کنار نقاشی عبدالحمید قدیریان، تابلویی از مهدی فرخی، هنرمند جوان رشته نقاشی نمایان است. این اثر هنری نمادین که اشارهای آشکار به طوفان الاقصی دارد، نشان میدهد که خون مردمان مظلوم غزه به طوفانی عظیم و قدرتمند بدل شده است که به زودی بنیان رژیم سستبنیان صهیونیستی را از جای خواهد کند.
کمی آنسوتر، با سه اثر از سید عبدالله حاجی سید حسن، هنرمند خوش قریحه رشته نقاشی و نقاشیخط روبهرو میشویم. در اثر نخست، حرف پ به عنوان نمادی از نام انگلیسی فلسطین با رنگ قرمز روی بومی سفید نقش بسته و لکههای خون مردمان مظلوم غزه در حوالی آن پاشیده شده است. همچنین سیمهای خاردار که نمادی از رژیم اشغالگر صهیونیستی هستند، حرف پ را در حصار خونین خود قرار دادهاند.
نغمه آزادی پرنده محصور
در اثر دوم، نخستین آیه از سوره مبارکه اسراء دیده میشود که در آن، حروف با رنگهای متنوع و هارمونیک، به شکلی هنرمندانه در کنار یکدیگر نشستهاند: «سُبْحَانَ الَّذِی أَسْرَی. بِعَبْدِهِ لَیْلًا مِنَ الْمَسْجِدِ الْحَرَامِ إِلَی الْمَسْجِدِ الْأَقْصَی الَّذِی بَارَکْنَا حَوْلَهُ لِنُرِیَهُ مِنْ آیَاتِنَا.» دلیل انتخاب این آیه شریفه از سوی هنرمند به یکی از ارجاعات موجود در آن بازمیگردد که به مراتب سیر پیامبر اکرم (ص) از مسجدالحرام به بیتالمقدس اشاره دارد.
سرانجام در اثر سوم که از ترکیببندی مینیمال بهره میبرد، پرندهای را میبینیم که در میانه مشتی گرهکرده، روی یک سیم خاردار نشسته و نغمه آزادی سر میدهد.
در کارگاه هنری «کوتاهتر از کودکی» افزون بر آثاری که شرحشان رفت، کارهای شاخص دیگری هم به چشم میخوردند که شایسته درنگ و تاملاند اما شوربختانه بضاعت مزجات این گزارش، مجال پرداختن به تمامی آنها را نمیدهد.
به هر روی، برگزاری این کارگاه هنری در زمره اتفاقات مبارکی است که باید آن را به فال نیک گرفت و امیدوار بود چنین رویدادهایی که ازجمله غایات مهمشان، ترسیم عمق مظلومیت ملت بیپناه فلسطین و اوج قساوت رژیم خونخوار صهیونیستی است، بیش از پیش از سوی نهادهای متولی امر هنر، سازماندهی شوند تا اینگونه، جریان آگاهیبخشی عمومی در زمینه افشای جنایات رژیم متجاوز صهونیستی نسبت به مردمان مظلوم فلسطین، در مقیاسی جهانی امتداد پیدا کند و به فضل الهی بتواند زمینهساز آزادی عاجل قدس شریف از چنگال مستکبران صهیونیست باشد.
انتهای پیام/
source