پس از تصادف یکی از تاکسیهای خودران کروز با یک عابر پیاده در کالیفرنیا، این شرکت تمامی فعالیتهای تاکسیهای خودران خود را که بهعنوان روبوتاکسی شناخته میشوند، متوقف کرد. دپارتمان وسایل نقلیه موتوری ایالت کالیفرنیا نیز مجوزهای آزمایش خودران کروز را لغو کرد و عملیات روبوتاکسی در این ایالت بهپایان رسید.
این تصمیم کروز تنها به ایالت کالیفرنیا محدود نخواهد شد. کروز عملیات خودروهای روبوتاکسیهای خودران خود را در شهرهای آستین و هیوستون در ایالت تگزاس و شهر فونیکس در آریزونا نیز متوقف میکند. شرکت کروز که از عملیات روبوتاکسیهای خود در این شهرها درآمد کسب میکرد، اعلام کرده است که عملیات تمام ناوگان خود را لغو میکند تا سیستمها و ابزارهای خود را بررسی کرده و بهبود آنها را تضمین کند تا اعتماد عمومی را جلب کند.
کروز عصر دیروز، بهوقت محلی، در یک پست شبکه اجتماعی «ایکس» اعلام کرد که عملیات تمام خودروهای خود را متوقف میکند. او اضافه کرد که عملیات وسایل نقلیه خودران نظارتشده با یک راننده در پشت فرمان برای مواقع اضطراری ادامه خواهد داشت.
دپارتمان وسایل نقلیه موتوری کالیفرنیا مجوز کروز را در تاریخ ۲۳ اکتبر (۱ آبان) لغو کرد. علت این تصمیم، واقعهای بود که سه هفته قبل در شهر سانفرانسیسکو رخ داد. در این ماجرا، یک عابر پیاده پس از تصادف با یک خودروی سرنشیندار روی خیابان افتاد و همان زمان یک روبوتاکسی کروز هنگام عبور از خط کناری برخورد کرد و او را روی خیابان به حرکت درآورد.
دپارتمان میگوید مجوز کروز را پس از این لغو کرد که متوجه شد کروز بخشی از فیلمهای مربوط به صحنه تصادف را مخفی کرده است. کروز همچنین در واکنشدهی به این ادعا، اعلام کرد که تمام فیلم را به دپارتمان نشان داده است.
قبل از این نیز، دپارتمان وسایل نقلیه موتوری کالیفرنیا کروز را وادار کرده بود تا ۵۰ درصد ظرفیت ناوگان خود را کاهش دهد. این کاهش ظرفیت بهخاطر تصادف یک روبوتاکسی با یک خودروی آتشنشانی که به نتیجه مصدوم شدن یک عابر منجر شد.
کروز میگوید تصمیمش برای لغو عملیات روبوتاکسیهای خودران به این تصادفها مرتبط نیست. همچنین، این تصمیم با آنچه در جلسه چهارشنبه به کارمندان خود اعلام کرده بود، برخلاف است. در آن جلسه مقرر شده بود که کروز تنها عملیات خودران خود را در کالیفرنیا متوقف کند.