قاسم حبیب زاده

قاسم حبیب‌زاده، کارشناس مسائل سیاسی در گفت‌وگو با ایکنا، درباره ضرورت رعایت شایسته‌سالاری در چینش کابینه دولت چهاردهم اظهار کرد: کابینه دولت چهاردهم باید کابینه امید، وفاق ملی و شایستگان و نخبگان باشد و رئیس‌جمهور منتخب باید تلاش کند از همه جناح‌ها، تفکرات و تخصص‌ها استفاده کند.

وی افزود: تجربه نشان داده هرگاه دولت‌ها جناحی رفتار کرده‌اند، حلقه دور آن دولت تنگ شده و در نهایت افرادی خاص در کابینه حضور یافته‌اند. این رویه نه‌تنها منجر به جناحی شدن دولت خواهد شد بلکه فضای تعامل، همکاری، وفاق، همدلی و شایسته‌سالاری را از بین می‌برد. در نظام اسلامی هدف تعالی جامعه و ارتقای اخلاق است و این مهم از مسیر تخصص‌گرایی و کثرت‌گرایی میسر می‌شود.

ضرورت توانمند شدن جامعه

کارشناس مسائل سیاسی در ادامه با اشاره به ضرورت توانمند شدن جامعه اظهار کرد: جوامعی پیشرفت می‌کنند که توانمند باشند؛ به عبارت بهتر با توانمند شدن جامعه می‌توان پیشرفت و رفاه را برای کشور به ارمغان آورد اما پرسش این است جامعه چگونه توانمند می‌شود؟ توانمند شدن جامعه در گرو تشکیل دولت نخبگان و شایستگان است و لذا وقتی شایستگان مسئولیت بگیرند توانمند شدن جامعه ملاک اصلی نخبگان حاکم خواهد بود.

حبیب‌زاده با بیان اینکه دولت آقای پزشکیان نباید فضای کابینه و به طور کلی فضای دولت خود را اقلیتی و قومیتی کند، گفت: مباحث قومیتی و اقلیتی در جمهوری اسلامی ایران معنا و مفهوم ندارد و همه ما زیر پرچم ایران و اسلام به طور مسالمت‌آمیز زندگی می‌کنیم. شورای راهبری دولت چهاردهم که مسئولیت انتخاب و معرفی وزرا را دارد باید به این موضوع نهایت دقت را داشته باشد تا ان‌شاءالله کابینه‌ای کارآمد روی کار بیاید.

وی تأکید کرد: تعهد، تدین و تخصص باید با هم دیده شده و ملاک چینش وزرا محسوب شوند. متخصصی که متعهد یا متدین نباشد نمی‌تواند به خلق خدا خدمتی صادقانه ارائه دهد و همواره منافع فردی را ارجح‌تر از منافع جمعی می‌داند. از سوی دیگر باید در دولت چهاردهم فردمحوری یا شخص‌محوری کنار گذاشته شود. هرگاه فردمحوری بر دولت‌ها حاکم شده کار گروهی و تیمی به شکست انجامیده است. کشوری موفق است که کار جمعی در اولویت قرار داشته باشد و «ما» جایگزین «من» شود.

کارشناس مسائل سیاسی با اشاره به مترقی بودن قانون اساسی کشور گفت: قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران یک قانون اساسی مترقی و متعالی است و ارتقای شخصی و جمعی را مورد تأکید قرار داده است. اگر دولت چهاردهم به طور کامل مجری قانون اساسی باشد قطعاً هیچ بن‌بستی برای او معنا نخواهد داشت و حتی بن‌بست‌شکنی هم خواهد کرد. قانون اساسی را باید میثاق ملی ملت ایران دانست و ضرورت دارد دولت چهاردهم به بند بند آن اعتقاد و پایبندی داشته باشد و از انجام هر اقدام خلاف قانون اساسی امتناع ورزد.

حبیب‌زاده در بخش دیگری از این گفت‌وگو با بیان اینکه عملکرد فراجناحی دولت علاوه بر آنکه موجب شایسته‌سالاری خواهد شد، افزایش سرمایه اجتماعی نظام را هم به دنبال دارد، گفت: پیشنهاد می‌شود دولت چهاردهم بر افزایش سرمایه اجتماعی نظام تمرکز داشته باشد و افزایش سرمایه اجتماعی هم از طریق رضایتمندی مردم امکان‌پذیر است. آقای پزشکیان در شعارهای انتخاباتی بر تشکیل دولت وفاق ملی تأکید داشت و تحقق این شعار کاملاً بستگی به عملکرد شورای راهبری دولت چهاردهم دارد.

 پویایی و تعالی دولت در گرو شنیدن نظرات مخالف

وی با بیان اینکه استفاده از نظرات مخالف در کنار شنیدن نظرات موافق منجر به پویایی و تعالی دولت خواهد شد، اظهار کرد: حتماً همه نباید از دولت تعریف و تمجید کنند بلکه لازم است نظرات مخالف و نقدها را هم شنید و به نظر من در این عرصه رسانه‌ها نقش مهمی دارند و بهتر است رسانه‌های کشور با تمرکز بر تصمیمات قوه مجریه از نظرات کارشناسی فعالان سیاسی و منتقدان بهره ببرند تا نقاط ضعف و قوت تصمیمات و شیوه اجرایی دولت بررسی شوند. رسانه‌ها مسئولیت سنگینی برعهده دارند. در کنار رسانه‌ها قطعاً دانشگاه‌ها و اساتید نقش بسزایی در کارآمدسازی دولت دارند؛ اساتید با انجام تحلیل و مشاوره به دولت می‌توانند نقدهای سازنده و نظرات کارشناسی ارائه دهند.

کارشناس مسائل سیاسی در پایان تأکید کرد: نباید رسانه‌ها و اساتید محافظه‌کار باشند و تا آنجایی که می‌توانند با رعایت انصاف و حفظ انسجام و اتحاد ملی نقدهای سازنده ارائه دهند. اگر رئیس‌جمهور منتخب به دنبال تشکیل دولت شایستگان است باید این موارد را مدنظر داشته باشد و از همه مهمتر اینکه درگیر حواشی نشود.   

گفت‌وگو سعید امینی

انتهای پیام

source

توسط jahankhabari.ir