ترویج فرهنگ مقاومت در تاریخ؛ اقدام بزرگ امام حسین (ع)

به گزارش ایکنا به نقل از مرکز رسانه و روابط عمومی شورای عالی انقلاب فرهنگی، حجت‌الاسلام و المسلمین خسروپناه، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در نشست تخصصی با عنوان «حکمرانی حسینی و فرهنگ مقاومت» که در دانشکده علوم انسانی دانشگاه آزاد اسلامی واحد بوشهر برگزار شد، با تأکید بر اصول حکمرانی امام حسین(ع) اظهار کرد:‌ اصل اول حکمرانی امام حسین(ع) اعتراض و امر به معروف بود، ایشان همواره به رفتارها و عملکرد معاویه واکنش نشان می‌داد و نامه‌های اعتراضی متعددی به وی نوشت. 

وی با بیان اینکه اصل دوم حکمرانی امام حسین(ع) توحید بود، ادامه داد:‌ جامعه هر چه گرفتار معصیت شود، از توحید فاصله می‌گیرد. امام در چند خطبه توحید را مدنظر داشت و این خطبه‌های متعدد نشان می‌دهد که جامعه عصر امام حسین(ع) گرفتار شرک بود. 

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: تأکیدات توحیدی امام حسین(ع) فوق‌العاده است. خطبه حضرت در منا، دو سال قبل واقعه عاشورا در جمع 700 نفر تابعین و 200 نفر از صحابین نقل شده است که درس انسان‌سازی و توحید است. 

حجت‌الاسلام خسروپناه بیان کرد:‌ اصل سوم حکمرانی امام حسین(ع) نهی از منکر و ارشاد علما بود، ایشان نقش علما را در حکمرانی کلیدی می‌دانست.

وی اضافه کرد:‌ اصل چهارم حکمرانی امام حسین(ع) این بود که امام حکمرانی خویشتن را بر حکمرانی جامعه و خانواده مقدم می دانست. انسان باید خودش را بسازد و خودش را مهار کند؛ در دعای عرفه به انسان‌سازی و حکمرانی خویشتن تأکید شده است. 

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی عنوان کرد: امام حسین(ع) با این اصول حکمرانی فرهنگ مقاومت را ساخت، کار بزرگ امام حسین(ع)‌ این بود که این فرهنگ را در تاریخ رواج داد. 

وی اضافه کرد:‌ هیچ مقطعی به اندازه دوره معاویه در حکومت اسلامی انحرافات ایجاد نشد و هیچ حاکمی نبود که تا این اندازه حکومت اسلامی را خدشه‌دار کند. تنها حکمرانی حسینی بود که در مقابل این حکمرانی ایستاد و مقاومت را به ما یاد داد. 

وی بیان کرد: اندیشکده حکمرانی و قانونگذاری در استان بوشهر ظرفیت خوبی است اما باید این مباحث را با جدیت پیگیری کند.

انتهای پیام

source

توسط jahankhabari.ir