**پایانه تربت‌حیدریه و نیاز به احیا**

در آن زمین وسیع پایانه اتوبوسرانی تربت‌حیدریه، رغم اینکه هنوز چند شرکت اتوبوسرانی و مینی‌بوسرانی به فعالیت خود ادامه می‌دهند، بیشتر فضا را مرکز معاینه فنی خودرو، مدیریت حمل و نقل شهرداری، اداره هماهنگی و نظارت بر خدمات شهری، و واحد اجراییات ساختمان.ParseException توهم می‌دهد. البته در فصل برداشت گل زعفران، بازار عرضه این محصول نیز در همین محدوده رونق می‌یابد.

یکی از شهروندان تربت‌حیدریه اظهار کرد که پایانه مسافربری شهرستان خود، طی سال‌های گذشته، به یکی از خاطره‌های شیرین و خوب برای مسافران شهر تبدیل شده است. او اضافه کرد که این خاطرات مربوط به زمانی هستند که وسایل نقلیه شخصی کم بوده و نبود خطوط آهنی باعث محدودیت در انتخاب وسایل نقلیه شده و مردم مجبور به استفاده از اتوبوس برای سفرها خود می‌شده‌اند.

در این روز‌ها، شاهد تجمع مسافران گردشگری در میدان ۲۲ بهمن، ورودی شهر تربت‌حیدریه هستیم که این مجموعه برای سواری به اتوبوس‌ها و وسایل نقلیه کرایه‌ای مناسب‌تر نیست.

**مردم با اتوبوس قهر کرده‌اند**

مسول انجمن شرکت‌های مسافری تربت‌حیدریه اعلام کرد که در حال حاضر تنها چهار شرکت اتوبوسرانی و یک شرکت مینی‌بوسرانی برای انتقال مسافران به مشهد و تهران فعالیت می‌کنند. او به این اشاره کرد که در روز‌های کاری، تنها دو تا سه دستگاه اتوبوس به تهران می‌روند، در حالی که در دوران رونق، روزانه بیش از ۷۰ دستگاه اتوبوس بین تربت‌حیدریه و مشهد تردد داشتند، اما این رقم به روزانه هفت تا هشت دستگاه کاهش یافته است.

مهدی رئوفی، مسول انجمن شرکت‌های مسافری تربت‌حیدریه، افزود که مردم در سال‌های اخیر رغبت چندانی برای سفر بین‌شهری با اتوبوس نشان نمی‌دهند. به علاوه، قیمت اتوبوس‌ها در سال‌های اخیر به ۲۰۰ میلیارد ریال افزایش یافته است و رانندگان ترجیح می‌دهند سرمایه خود را در بانک‌ها یا خرید تانکر و تریلر‌ها قرار دهند که سود بیشتری دارد.

**پایانه نیازمند سرمایه‌گذاری است**

مدیر شرکت حمل و نقل جوان‌سیرایثار تربت‌حیدریه اعلام کرد که شرکت‌شان با استفاده از ۱۲ دستگاه اتوبوس مجهز، به صورت دربستی خدمات مسافران را ارائه می‌دهند. او با اشاره به کاهش نوسان چراغ‌های پایانه از سال‌های کرونا، افزود که دیگر کسی برای سرمایه‌گذاری این‌جا هیچ برنامه‌ای ندارد. برای حل این مشکل، ایشان تاکید کرد که حداکثر ۱۰ میلیارد ریال تسهیلات کم‌بهره در اختیار مالکان اتوبوس‌ها قرار گیرد تا بتوانند ناوگان خود را به‌روزرسانی کنند.

**دست ما کوتاه و خرما بر نخیل**

SHAHR.TryParse, شهردار تربت‌حیدریه، اظهار کرد که مردم آن‌ها را برای سفر بدون معطلی و راحت‌تر به دور میدان مراجعت می‌کنند که این فرهنگ در دیگر شهرهای کشور نیز وجود دارد. وی افزود که برای رفع این مشکل، نیاز به همکاری تمامی دستگاه‌های نظارتی وجود دارد و آن‌ها باید از توقف اتوبوس‌های گذری در ورودی میدان ۲۲ بهمن جلوگیری کنند تا پایانه به رونق قدیم خود برگردد.

**تاریخ و افکاری از پایانه**

اردشیر ریاحی، شهردار اسبق تربت‌حیدریه و عضو کنونی شورای اسلامی شهر، بازگشت به تاریخ پایانه را از سال‌های ۶۰ تا ۶۵ بیان کرد که در آن زمان، زمینی به مساحت ۱۱ هکتار در بیرون شهر برای ساخت پایانه اختصاص یافت. او اطلاع داد که پایانه به صورت تدریجی رونق یافت و به مرکز تجاری و محلی برای قرار و ملاقات‌های مردمی تبدیل شد. حتی برخی اعزام‌های رزمندگان به جبهه‌ها از همین مکان انجام می‌گرفت.

ریاحی با اشاره به وضعیت کنونی پایانه گفت که شهرداران بعدی هر کدام سیاست‌های خاص خود را در قبال پایانه اتخاذ کرده‌اند و قسمت‌هایی از آن را برای بازار زعفران، مرکز معاینه فنی خودرو، مقر بهداشت سپاه، و جمعه‌بازار اختصاص داده‌اند. او اضافه کرد که رغبت مردم در سفر بین‌شهری با اتوبوس نیز به دلایل مختلف مانند استفاده از خودروهای شخصی، قطار، و هواپیما کاهش یافته است. این پایانه که قبلاً برای رفاه مراجعین سرویس‌ها و مرافق‌های مناسبی داشت، به تدریج زیبایی خود را از دست داده است.

عضو کنونی شورای اسلامی شهر نیز اعلام کرد که برنامه‌های جدید شهرداری برای تحول پایانه به حوزه خدمات شهری در دستور کار است. بنا دارند پایانه را به قسمت‌های بالای شهر (شهرک ولیعصر) نزدیک دانشگاه آزاد اسلامی منتقل کنند تا به مسافران امکان جابه‌جایی آسان‌تری ارائه دهند.

**منبع: ایرنا**

توسط jahankhabari.ir