پس از اعلام نتایج ثبت‌نام برای خودروهای وارداتی که در هفته گذشته برای سه مدل خودرو انجام شد، برخی از مشتریان مشاهده کردند که هیچ خودرویی به آن‌ها اختصاص نیافته است. مدیر سامانه یکپارچه خودروها برای این موضوع توضیح داد: «به‌دستور ظرفیت موجود و بر اساس اولویت‌ها، خودروها به مشتریان تخصیص داده شده‌اند. اگر مشتری‌ای خودرویی دریافت نکرده باشد، این به معنای تکمیل ظرفیت مدل‌های انتخابی بر اساس اولویت‌های مشتری در مرحله اول است.»

سامانه تخصیص خودروهای وارداتی از ابتدای آبان‌ماه به مدت چهار روز (از دوم تا پنجم آبان‌ماه) با عرضه ۹ مدل خودرو فعالیت خود را آغاز کرد. این فرصت صرفاً برای مشتریانی بود که در مرحله اول در اسفندماه سال گذشته ثبت‌نام کرده بودند. آن‌ها می‌توانستند در این مرحله برای سه مدل از خودروهای عرضه‌شده انتخاب کنند.

پس از پایان مهلت ثبت‌نام، درخواست‌ها بررسی شده و نتایج آماده شد. باید ذکر کرد که هنوز همه مشتریان پذیرای خودروی وارداتی شده‌اند و بخشی از آن‌ها که خودرویی دریافت نکرده‌اند، می‌توانند روی مراحل بعدی تمرکز کنند.

مهدی تقدسی، مدیر سامانه یکپارچه خودروها، توضیح داد: «نوبت‌دهی که در مرحله اول انجام شده، ملاک تخصیص به مشتریان است. مثلاً اگر دو مشتری یک مدل خودرو را به عنوان اولویت اول انتخاب کنند، مشتری‌ای که در نوبت‌دهی مرحله اول جلوتر بوده، اولین انتخاب را برخوردار خواهد شد.»

او به این ادامه داد: «با توجه به تکمیل ظرفیت، اولویت اول خودروهای مشتریان بررسی شده و به ترتیب اولویت‌های بعدی تخصیص بررسی می‌شود. اگر همه خودروها به اولویت اول اختصاص یابند، در صورت برقراری ظرفیت، مراحل سوم و چهارم در نظر گرفته خواهند شد.»

مدیر سامانه افزود: «بنابراین اولویت انتخابی مشتریان بسیار مهم است. سامانه ابتدا به ترتیب اولویت‌ها بررسی می‌کند و در صورت تکمیل ظرفیت، مراحل بعدی در نظر گرفته خواهند شد. در نهایت، اگر هیچ خودرویی به مشتری تخصیص نیابد، این وضعیت در حساب کاربری او ثبت خواهد شد.»

کارشناسان بر این باورند که اقدام دولت برای واردات خودروهای کارکرده می‌تواند به تعادل عرضه و تقاضا در بازار خودرو کمک کرده و این کار منجر به کاهش قیمت‌ها خواهد شد.

کارشناسان توضیح می‌دهند: «یکی از مشکلات اصلی بازار خودرو بالا بودن تقاضا است که شرکت‌های خودروسازی قادر به تامین آن نیستند. تصویب آئین‌نامه واردات خودروهای کارکرده هم برای دستیابی به این هدف است.»

بازار خودرو در روز گذشته با کاهش قیمت‌های اصطلاحی همراه بود. تیگو ۸ پرو مکس فونیکس با ریزش ۲۰ میلیون تومانی، بیشترین کاهش را تجربه کرد.

خودروهای داخلی هم کاهش قیمت‌های متفاوتی را تجربه کردند: پیکاپ زاگرس (۱۴۰۲) با ۲۰ میلیون تومان کاهش به یک میلیارد و ۵۰ میلیون تومان، پژو ۲۰۶ پانوراما (۱۴۰۲) با ۵ میلیون تومان کاهش به ۵۲۴ میلیون تومان، پارس سال سفارشی ELX (۱۴۰۲) با ۵ میلیون تومان کاهش به ۵۶۰ میلیون تومان، تارا ۶ دنده V۱ پلاس (۱۴۰۲) با ۴ میلیون تومان کاهش به ۶۸۰ میلیون تومان و شاهین اتوماتیک با ۳ میلیون تومان کاهش به ۷۵۰ میلیون تومان.

در بین خودروهای چینی نیز شاهد کاهش‌های متفاوت بودیم: تیگو ۸ پرو مکس فونیکس (۱۴۰۲) با ۲۰ میلیون تومان کاهش به ۲ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان، FX پریمیوم فونیکس (۱۴۰۲) با ۱۵ میلیون تومان کاهش به یک میلیارد و ۸۲۰ میلیون تومان، S۷ پلاس هایما (۱۴۰۲) با ۱۰ میلیون تومان کاهش به یک میلیارد و ۳۳۰ میلیون تومان، X۵۵ پرو ام‌وی‌ام (۱۴۰۲) با ۱۰ میلیون تومان کاهش به یک میلیارد و ۲۷۰ میلیون تومان، تیگو ۸ پرو پریمیوم فونیکس (۱۴۰۲) با ۱۰ میلیون تومان کاهش به ۲ میلیارد و ۷۵ میلیون تومان و S۵ نیوفیس جک (۱۴۰۲) با ۵ میلیون تومان کاهش به یک میلیارد و ۳۱۵ میلیون تومان.

در گروه خودروهای پرآواز که از خارج وارد شده‌اند، نیز شاهد کاهش قیمت‌های متفاوت بودیم: سانتافه هیوندای با ۵۰ میلیون تومان کاهش به ۴ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان، سوناتا هیوندای هیبرید (GLS) با ۳۰ میلیون تومان کاهش به ۴ میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان و توسان هیوندای با ۲۰ میلیون تومان کاهش به ۳ میلیارد و ۹۵۰ میلیون تومان. در بین خودروهای لوکس نیز شاهد افزایش قیمت ۵۰۰ میلیون تومانی ماکان پورشه بودیم که با ۱۵ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان خرید و فروش شد.

توسط jahankhabari.ir