مسعود پزشکیان، رئیس‌جمهور

به گزارش خبرنگار ایکنا، مسعود پزشکیان، رئیس‌جمهور کشورمان صبح امروز، پنجشنبه 29 شهریورماه در مراسم افتتاحیه سی‌وهشتمین کنفرانس بین‌المللی وحدت اسلامی که در سالن اجلاس سران برگزار شد، با تبریک ولادت پیامبر اسلام(ص) و امام جعفر صادق(ع) و نیز فرارسیدن هفته وحدت اظهار کرد: صحبت کردن در حضور شما زیره به کرمان بردن است. در زمان انتخابات تمام شعارم در کشور این بود که باید دست به دست هم دهیم.

وی ادامه داد: وحدت و انسجام ما چه در داخل و بین کشورهای اسلامی می تواند قدرت ما را افزایش دهد. رسول اکرم(ص) هنگامی به مدینه هجرت کردند با جنگیدن قبایل مختلف اوس و خزرج و سایر قبایل روبرو شدند. ایشان پیمان اخوت را در اولین قدم میان این قبایل بستند. اینکه گروه ها و جناح ها باهم دعوا دارند و فردی چون پیامبر(ص) آنها را تشویق به پیمان برادری کند و آنها برادر شوند، مهم است «وَ أَلَّفَ بَيْنَ قُلُوبِهِمْ لَوْ أَنْفَقْتَ ما فِي الْأَرْضِ جَميعاً ما أَلَّفْتَ بَيْنَ قُلُوبِهِمْ». هنگامی که به مکه، هشت سال بعد، رفتند گفتند و مکه را فتح کردند، فرمودند مسلمان با مسلمان برادر است و نفرمودند مؤمن با مؤمن برادر است.  

پزشکیان با تأکید براینکه مسلمانان در مقابل دشمنان یک دست واحد هستند، اظهار کرد: آیا ما به عنوان مسلمان چه در کشور خودمان و چه در کشورهای اسلامی اینگونه هستیم؟ اروپایی ها با همه دعواهایی که دارند اما با هم اتحادیه تشکیل داده اند و پول واحد دارند اما هنوز مرزهایی بین ما است و این دشمن است که تفرقه را بین ما ایجاد می کند. 

رئیس‌جمهور با بیان اینکه وحدت بالاتر از نماز و روزه است، گفت: چنانکه حضرت علی(ع) به فرزندانشان اصلاح امور را توصیه می کنند. ایشان در خطبه 18 نیز به این موضوع تصریح می کند «الهُهم واحد و كتابهم واحد و نبيّهم واحد» که دليلى بر نکوهش اختلافات است.

وی با تأکید بر اینکه اختلاف نوعی عصیان در مقابل خداست، تصریح کرد: اختلاف بر عدم چنگ زدن به ریسمان الهی است همانطور که در قرآن می‌خوانیم «وَاعْتَصِمُوا بِحَبْلِ اللَّـهِ جَمِيعًا وَلَا تَفَرَّقُوا» و «وَ مَنْ يَعْتَصِمْ بِاللَّهِ فَقَدْ هُدِيَ إِلَىٰ صِرَاطٍ مُسْتَقِيمٍ».

رئیس جمهور با اشاره به آیه «فَٱعبُدُوهُۚ هَٰذَا صِرَٰطٞ مُّستَقِيمٞ»، گفت: نماز می‌خوانیم و هر روز چندین بار از خدا می‌خواهیم که ما را به راه راست هدایت کند و دنبال صراط مستقیم هستیم و بعد دو سه میلیون اسرائیلی، مسلمانان را نابود می کنند، بمباران می کنند و جرئت گستاخی می کنند؛ چون ما باهم نیستیم، نگاه، زبان مشترک و وحدت اسلامی با یکدیگر نداریم و بر سر موضوع‌های ساده باهم دعوا می کنیم؛ صلاح بین ذات مهم است.

پزشکیان افزود: اصل نماز و روزه برای وحدت است چون اگر وحدت نکنیم پس برای چه نماز می‌خوانیم و روزه می‌گیریم؟  اقامه صلاه یعنی وحدت و اجماع بین مسلمانان و داشتن نگاه و زبان مشترک؛ به عبارت دیگر یعنی غیر مسلمانان نتوانند بر مسلمانان هر اقدامی را انجام دهند و سپس در کشورهای اسلامی مستقر شوند و بین مسلمانان با طرح مسائل تفرقه انگیز، شیعه و سنی و مسائل قومی به تفرقه افکنی بپردازند و سپس منابع و امکانات ما را ببرند و هر کاری با ما انجام دهند.  

رئیس‌جمهور با تأکید بر اینکه ما مسلمانان مقصریم، گفت: انشراح قلب، پذیرش همدیگر و چنگ زدن به ریسمان خداوند، اصل است نه اینکه چگونه بایستیم و نگاه کنیم. اگر بتوانیم این پیام را در درون خود قلباً قبول کنیم و در عمل نیز وحدت را نشان دهیم و صرفا به زبان و گفتار اکتفا نکنیم و اجازه رشد به یکدیگر دهیم و همدیگر را حذف نکنیم به وحدت خواهیم رسید. و حدت یعنی در عمل نشان دهیم که همه باهم به سمت یک قبله و یک امام با وحدت و انسجام نماز می خوانیم.

وی به بخشی از بیانات مطرح شده در سفر اخیرش به عراق اشاره کرد و ادامه داد: چرا ما مسلمانان در افغانستان، پاکستان، عراق، ترکیه و سایر کشورهای اسلامی نباید به راحتی ارتباط صمیمی و برادرانه داشته باشیم؟ بعد اروپایی‌ها برای خود اتحادیه اروپایی داشته باشند. ما مسلمانیم اما دعوا داریم و با یکدیگر ارتباط نداریم. بیایید در عمل با یکدیگر برادر شویم. اگر باهم به ریسمان الهی چنگ بزنیم هیچ قدرتی نمی‌تواند ما را زمین بزند و ضایع کند؛ «أَنْتُمُ الْأَعْلَوْنَ إِنْ كُنْتُمْ مُؤْمِنِينَ». اگر ایمان بیاورید ما برترین هستیم چون خدای ما بالاتر است و عزت برای مسلمانان است، این باید در عمل خود را نشان دهد و امیدوارم جمع شما باهم برای جوامع اسلامی یک نسخه، یک دستورالعمل و یک پیام را ببرد نه اینکه تفرقه و افتراق را در جامعه‌ پخش کنید.

پزشکیان در پایان گفت: جنگ و تفرقه با یکدیگر لبه آتش است. ما باید از این لبه آتش کنار بکشیم. خدا به ما کمک کند هم در جوامع خودمان برای انسان‌هایی که زندگی می کنند، عزت را به وجود بیاوریم  و آنهایی را که به سرزمین‌های مسلمانان طعم کردند با عزت و قدرت بیرون کنیم.

انتهای پیام

source

توسط jahankhabari.ir