حجت‌الاسلام والمسلمین سیداحمد خاتمی، خطیب جمعه تهرانبه گزارش خبرنگار ایکنا، حجت‌الاسلام والمسلمین سیداحمد خاتمی، خطیب جمعه تهران در خطبه اول نماز جمعه ششم مهر تهران که در دانشگاه تهران برگزار شد، با دعوت نمازگزاران و خویشتن به در پیش گرفتن تقوای الهی و حریم نگه‌داری برای ذات مقدس الهی گفت: در یک روایت کمنظیر از پیامبر اکرم(ص) آمده است «شما را به تقوای الهی دعوت میکنم و سفارش شما را به خدا میکنم که هوای بندگانش را داشته باشد. خودتان را بزرگ حساب نکنید؛ خداوند بهشت را به آنهایی که خودشان را کسی حساب میکنند نمیدهد بلکه به افراد متواضع دربرابر خدا و خلق او بهشت را عنایت میکند». این جمله پیامبر اسلام(ص) کمنظیر است.

وی در ادامه صحبت پیرامون مباحث توحیدی افزود: از جمله مباحث توحیدی این است که آدمها در برخورد با خداوند دو گونه هستند؛ برخی شعار دین سر می‌دهند؛ یعنی حرف میزنند اما در عمل و در صحن زندگی اینگونه نیستند. دو آیه قرآن در این‌باره وجود دارد؛ یکی آیه 11 سوره حج است که خداوند در این آیه می‌فرماید «وَ مِن‌َ النّاس‌ِ مَن‌ یَعبُدُ اللّه‌َ عَلی‌ حَرف‌ٍ» دو تفسیر برای این آیه مطرح هست؛ یکی اینکه برخی بر لبه دین مینشینند و یک تفسیر دیگر هم آن است که دین برخی افراد صرفاً شعاری است. این افراد بدبخت دنیا و آخرت هستند که این بازندگی آشکار است. سوره دیگر قرآن مربوط به سوره حجرات آیه 14 است. در این آیه آمده است: « قَالَتِ الْأَعْرَابُ آمَنَّا قُلْ لَمْ تُؤْمِنُوا وَلَكِنْ قُولُوا أَسْلَمْنَا وَلَمَّا يَدْخُلِ الْإِيمَانُ فِي قُلُوبِكُمْ» برخی از بادیه‌نشینان میگویند ایمان آوردیم و حال آنکه دروغ می‌گویند و فقط اینها شعار دین سر می‌دهند و دین برایشان ارزشی ندارد، بلکه عاریتی نیز هست و در مقاطع سخت با دین خداحافظی میکنند. 

خطیب جمعه تهران با تأکید براینکه گروه دوم، خدامداران و افرادی هستند که برای دین از جان، مال و آبرو هزینه میکنند، بیان کرد: در آیه 15، سوره حجرات آمده است « إِنَّمَا الْمُؤْمِنُونَ الَّذِينَ آمَنُوا بِاللَّهِ وَرَسُولِهِ ثُمَّ لَمْ يَرْتَابُوا وَجَاهَدُوا بِأَمْوَالِهِمْ وَأَنْفُسِهِمْ فِي سَبِيلِ اللَّهِ أُولَئِكَ هُمُ الصَّادِقُونَ» افرادی هستند که پایه دینشان را در راه خدا محکم میکنند و نقطه مقابل دین‌مداران، افرادی هستند که پای دین نمیایستند و برای دین هزینه نمیکنند.

حجت‌الاسلام خاتمی گفت: مقام معظم رهبری دو نمونه معرفی کردند؛ ایثارگران دفاع مقدس، شهدا، جانبازان، رزمندگان نمونه‌هایی از دین‌مداران هستند. مقام معظم رهبری درباره رزمندگان فرموده‌اند «رزمندگان در هشت سال دفاع مقدس، از وطن دفاع کردند که این یک ارزش است». نمونه دوم که رهبر انقلاب فرموده‌اند مربوط به رزمندگان امروز غزه، کرانه باختری و لبنان است که اینها مجاهد فی سبیل‌الله هستند و یا رزمندگان امروز یمن هستند که قلب تلآویو را کوبیدند. اینها دین‌مدار هستند و دستشان را باید بوسید. اگر این دین‌مداران نبودند و نباشند این رژیم جلاد، نسل‌کش و طفل‌کش، اساس دین را از بین میبرد و بقای دین مدیون این دینمداران است.

وی ادامه داد: اگر این جهاد مقدس نباشد، این جنایتکاران وحشی اثری از دین باقی نمیگذارند، در سوره بقره آیه 217 آمده است « وَلَا يَزَالُونَ يُقَاتِلُونَكُمْ حَتَّى يَرُدُّوكُمْ عَنْ دِينِكُمْ إِنِ اسْتَطَاعُوا» اینها میخواهند دین نباشد، امروز لبه تیر اینها دین است همانطورکه لبه هجمه صدام لعنتی دین بود، ولی نمیتوانند و نخواهند توانست دین را بزنند.

امام جمعه موقت تهران با تأکید بر اینکه جلوه عملی دین‌مداری آمادگی برای جهاد در راه خدا است، گفت: پیامبر اسلام(ص) فرمودند «کسی که نجنگند و آماده جنگ نیز نباشد، بر شعبهای از نفاق مرده است» باید برای دین هزینه کرد. قران 41 بار واژه جهاد را آورده که یکی از آنها در سوره نساء آیه 95 است « فَضَّلَ اللَّهُ الْمُجَاهِدِينَ عَلَى الْقَاعِدِينَ أَجْرًا عَظِيمًا».  

وی در ادامه با گرامیداشت یاد و خاطره شهدای دفاع مقدس، تصریح کرد: هرچه داریم از دفاع مقدس داریم. سپاه تهران با برگزاری رزمایش رهروان شهدا و بازدید از خانواده شهدای تهران به بخشی از تکلیف، وظیفه‌شناسی و قدرشناسی عمل کرده یا کاروانهای دفاع مقدس در تهران و سراسر کشور در حال برگزاری هستند. به طور کلی هرچه در این زمینه کار کنیم، کم است. 

خطیب جمعه تهران در پایان خطبه اول یاد ایثارگران مدافع حرم، امنیت، سلامت و شهیدان خدمت  و شهدای یک سال اخیر غزه و این چند روز لبنان را گرامی داشت.

به گزارش ایکنا، حجت‌الاسلام خاتمی در خطبه دوم با اشاره به روایتی از کتاب کافی و نصحیت اخلاقی حضرت علی(ع)، گفت: در روایتی آمده است «امیرالمؤمنین(ع) اگر از جایی عبور می‌کردند و می‌دیدند دو مسلمان با یکدیگر دعوا می‌‌کنند، می‌‌فرمودند تقوا داشته باشید. حریم دین، معنویت و خدا را حفظ کنید. باهم کنار بیایید و برادرانه زندگی کنید».

وی به مناسبت‌های هفته پیش رو اشاره کرد و افزود: در هفته پیش رو سالگرد شهادت شهدایی چون فلاحی، فکوری، کلاهدوز و جهان‌آرا در سال 1360 است، یاد آنها را گرامی می‌‌داریم. همچنین هفتم مهر روز بزرگداشت فرماندهان شهید دفاع مقدس است. این فرماندهان که مصداق « وَالسَّابِقُونَ الْأَوَّلُونَ» بودند آروزی پر رهرو بودن راه ایشان را داریم. همچنین 9 مهر روز همبستگی و هم‌دردی با کودکان و نوجوانان فلسطینی است. مناسب است به این بهانه و مناسبت با این مظلومان همراهی شود.

خطیب جمعه تهران با اشاره به حادثه تلخ معدن طبس در هفته گذشته بیان کرد: حادثه تلخ ریزش در معدن طبس، مصیبت بزرگی بود. مقام معظم رهبری و مراجع عظام تقلید تسلیت گفتند. مسئولان پای کار آمدند برای اینکه آلام خانواده‌‌های این حادثه‌‌دیدگان را کم کنند. ما هم از این تریبون و از سوی نمازگزاران با خانواده‌های حادثه‌دیدگان و جان‌باختگان، ابراز همدردی می‌‌کنیم و خودمان را درغم شما شریک می‌‌دانیم. بیش از 15 مجروح و 50 جان‌بخاته این حادثه داشت. اما مهم آن است که علت این جریان به طور کامل برسی و پیگیری شود و اشخاص حقیقی و حقوقی که موجب این حادثه شده‌اند، معرفی شوند. جان مردم برای ما ارزش دارد به ویژه اینکه کارگران معدن برای تأمین معیشت خانواده‌هایشان در عمق چند صد متری زمین کار می‌کنند، پس اولاً باید این کارگران را تکریم کرد و سپس به خانواده جانباختگان و بازماندگان احترام ویژه گذاشت.

حجت‌الاسلام خاتمی با بیان یانکه در رابطه با جهاد مقدس غزه و لبنان هفت مطلب آماده کرده‌ام، گفت: مطلب اول این است که بارها گفتیم و بازهم می‌گوییم رژیم صهیونیستی غاصب است. دو حرف داریم که پای آن ایستاده‌‌ایم؛ یک حرف فرمایش امام راحل است «رژیم اسرائیل باید از صحنه روزگار محو شود». یک حرف اثباتی نیز داریم و برای آن برنامه داریم اینکه «هر فلسطینی یک رأی»، این ایده جمهوری اسلامی ایران است. همه فلسطینی‌‌ها در هر کجای دنیا هستند، صندوق رأی بگذارند و رأی دهند. ما از اصل رژیم صهیونیستی را نامشروع می‌‌دانیم. اینها غاصب و دزد هستند و باید بروند.

وی ادامه داد: دوم اینکه آمریکا، فرانسه، انگلیس در جنایات رژیم صهیونیستی در غزه و لبنان دست دارند و حتی برخی از کشورهای همسایه هنوز نیز رابطه‌شان را با اسرائیل قطع نکرده‌‌اند؛ این خنده‌‌دار است که آمریکا می‌‌گوید ما نه خبر داریم و نه دخالت داریم! دروغ‌گوها شما هم خبر دارید و هم دخالت دارید. آمریکا در آستانه انتخابات است و می‌‌خواهد رژیم صهیونیستی را مقتدر و قهرمان نشان دهد، مرگتان باد! کشتن زنان بی‌‌گناه و طفل شیرخوار قهرمانی است؟ این ذلت است چراکه رژیم صهیونیستی بویی از انسانیت نبرده است.

امام جمعه موقت تهران گفت: سوم؛ حدود یک سال است که رژیم صهیونیستی در پیش چشم جهانیان و دوربین‌‌ها نسل‌‌کشی می‌‌کند، اطفال را می‌‌کشد و بیش از 40 هزار نفر آدم کشته‌‌، کجا هستند سازمان‌‌های بین‌‌المللی و حقوق بشری؟! سازمان‌‌های بین‌‌المللی مرده‌‌اند، فقط یک بیانیه محکومیت حقوق بشری صادر کرده‌اند و دیگر هیچ! بشریت باید به دنبال سازمان واقعی حقوق بشر باشد. این سازمان‌‌ها، سازمان‌ دولت‌‌هاست و سازمان مردم نیست.

وی تصریح کرد: چهارم، بحمدلله در عرصه محکومیت رژیم صهیونیستی ملت ایران یکپارچه است به طوری که یک صدا از ملت بر می‌‌خیزد و آن صدای «مرگ بر اسرائیل» است. امروز ملت در سراسر ایران پس از اقامه نماز جمعه و در راهپیمایی روز خشم یکپارچه خواهد گفت «مرگ بر آمریکا» و «مرگ بر اسرائیل». محتوای صحبت‌های رئیس‌‌جمهور ایران در قلب آمریکا یعنی نیویورک «مرگ براسرائیل» بود.  

خطیب جمعه تهران بیان کرد: پنجم؛ موضع شجاعانه مقام معظم رهبری است و یا مراجع عظام تقلید اعم از مرجعیت نجف، مراجع قم و همگی یا حوزه‌‌های علمیه بیانیه داده‌‌اند و موضع‌گیری کرده‌اند و جنایات رژیم صهیونیستی را محکوم کرده‌اند و این قله‌‌های دین عملاً گفته‌اند هنگامی که یک وحشی به نام دولت صهیونیستی به جان اسلام افتاده و  وارد میدان می‌‌شود ما دین را از سیاست جدا نمی‌‌دانیم.

حجت‌الاسلام خاتمی گفت: ششم؛ شعار ایران اسلامی یک شعار است که با او پیروز شدیم و آن شعار «ما می‌‌توانیم» است. این شعار نه شعار ایران که شعار اسلام است «وَ كَأَيِّنْ مِنْ نَبِيٍّ قَاتَلَ مَعَهُ رِبِّيُّونَ كَثِيرٌ». ضعف و نمی‌‌توانیم در قاموس مؤمن نیست و تسلیم شدن در قاموس ما نیست. با این منطق می‌‌گویم جهان اسلام می‌‌تواند با وحدت رژیم صهیونیستی را از پا در بیاورد. 

وی ادامه داد: هفتم؛ مقاومت بی‌تردید پیروز این میدان است، پیروز این میدان بی‌تردید حزب‌الله است. آنهایی که می‌‌گویند اینها نمی‌‌توانند پیش از انقلاب هم می‌‌گفتند مگر با مرگ بر شاه، شاه سرنگون می‌‌شود؟! اما مشاهده کردید که سرنگون شد. «کم مِّن فِئَةٍ قَلِيلَةٍ غَلَبَتْ فِئَةً كَثِيرَةً» آنها نیز آسیب می‌‌بینند همانطور که در سوره نساء آیه 104 آمده است: « وَلَا تَهِنُوا فِي ابْتِغَاءِ الْقَوْمِ إِنْ تَكُونُوا تَأْلَمُونَ فَإِنَّهُمْ يَأْلَمُونَ كَمَا تَأْلَمُونَ وَتَرْجُونَ مِنَ اللَّهِ مَا لَا يَرْجُونَ وَكَانَ اللَّهُ عَلِيمًا حَكِيمًا» در تعقیب و جست‌وجوی دشمن سستی نکنید. اگر شما در رویارویی با دشمن درد و رنج میبینید، آنان نیز چون شما درد و رنج می‌بینند. هرچند رژیم صهیونیستی از انتشار آمار صحیح از کشته‌ها و زخمی‌های خو امتناع دارد اما حدود هزار نفر از آنان نیز به جهنم واصل شده‌اند. 

امام جمعه موقت تهران با تأکید بر اینکه منطق قرآن این است که حزب‌الله پیروز است، گفت: همانطور که خداوند در سوره  صافات آیه 171 و 172 و 173 « وَلَقَدْ سَبَقَتْ كَلِمَتُنَا لِعِبَادِنَا الْمُرْسَلِينَ/ إِنَّهُمْ لَهُمُ الْمَنْصُورُونَ/ وَإِنَّ جُنْدَنَا لَهُمُ الْغَالِبُونَ» به آن نوید داده است.

حجت‌الاسلام خاتمی با اشاره به مسئله نفوذ افزود: مقام معظم رهبری در فرمایشات اخیرشان نیز بر آن تأکید کرده‌اند. خطر نفوذ، خطر جدی است. خطر نفوذ این‌چنین است که از درون، یک ملت و یک امت را از بین می‌‌برد، قرآن کریم در آیه 107 سوره توبه بر خطر نفوذ تأکید کرده، در این آیه آمده است: « وَالَّذِينَ اتَّخَذُوا مَسْجِدًا ضِرَارًا وَكُفْرًا وَتَفْرِيقًا بَيْنَ الْمُؤْمِنِينَ وَإِرْصَادًا لِمَنْ حَارَبَ اللَّهَ وَرَسُولَهُ مِنْ قَبْلُ وَلَيَحْلِفُنَّ إِنْ أَرَدْنَا إِلَّا الْحُسْنَى وَاللَّهُ يَشْهَدُ إِنَّهُمْ لَكَاذِبُونَ». نفوذی‌ها طوری عمل می‌‌کنند که نمی‌‌توان آنها را شناخت. رهبر معظم انقلاب بسیار تأکید کرده‌اند نهادهایی که جوانان در اختیارشان هستند مانند وزات آموزش و پرورش، بهداشت و مطبوعات و صداوسیما و به طور کلی این نهادهای فکرساز و اندیشه‌ساز مراقب خطر نفوذ باشند. 

وی تصریح کرد: شهید مطهری در کتاب «خطابه‌‌ای که ایراد نشد»، خطر فرصت‌‌طلب‌‌ها را یک خطر برای تمام نهضت‌‌ها و انقلاب‌‌ها شمرده است و من مطمئن هستم که با این مردم و بسیجی‌‌هایی که می‌‌بینم، دشمن نه در عرصه نرم و چه درغیر عرصه نرم، هیچ غلطی نتوانسته و نخواهد توانست انجام دهد.

خطیب جمعه تهران در پایان با تأکید بر اینکه بصیرت، شما را در برابر نفوذ ضدضربه می‌‌کند، بیان کرد: بصیرت یعنی پیدا کردن راه درست و امروز علم‌دار بصیرت مقام معظم رهبری آیت‌‌الله العظمی خامنه‌‌ای هستند. چشمتان را باز کنید و ببیند دشمن کجا نشسته است و از چه افرادی تجلیل می‌‌کند و کدام افراد را تحویل می‌‌گیرد. این بیان امام راحل است که ببینید دشمن بر چه کسانی انگشت می‌‌گذارد و چه افرادی را تخریب می کند، همان، نشان است. 

انتهای پیام

source

توسط jahankhabari.ir