گویی دولت فراموش کرده استانداران نمایندگان عالی دولت در هر استان هستند و می بایست در باور و عمل (نه پس از تغییر جهت باد) به رئیس جمهور و شعارها و برنامه های او وفادار باشند. وقتی فردی حامی رقبای رئیس جمهور در انتخابات بوده و از سوی نمایندگانی که آنها هم در ستادهای انتخاباتی رقیب بوده اند معرفی می شود دیگر چه اقتداری برای دولت در استانها باقی می ماند؟ حامیان دولت چگونه می توانند پاسخگوی رای دهندگانی باشند که با التماس و وعده تغییر یکبار دیگر اعتماد کرده و پای صندوق رای آمده اند؟!

نواندیش – رضا امیری: دکتر مسعود پزشکیان در زمان معرفی کابینه خود به مجلس شورای اسلامی اعلام کرد نام دولت او، دولت وفاق ملی است. اما به نظر می رسد برخی وزرا و مقامات ارشد دولت برداشت صحیحی از «دولت وفاق ملی» ندارند. بدتر اینکه این برداشت نادرست هم به مخدوش ساختن تفکیک قوا و استقلال دولت، و هم به نادیده گرفته شدن تذکرات مهم سال های اخیر رهبر انقلاب منجر شده است.

 

رهبر انقلاب اسلامی در سال 1401 در دیدار با نمایندگان مجلس با اشاره به توصیه سابق خود به نمایندگان مبنی بر پرهیز از دخالت در انتصابات خاطرنشان کرده بودند: رئیس مجلس گفتند بعضی از نمایندگان از این توصیه دلخور شده‌اند، در حالی‌که این توصیه به مصلحت خود شما است چرا که اگر در یک منطقه با پیشنهاد یا فشار یک نماینده، مسئولی منصوب شود اما عملکرد او مطلوب نباشد، مشخص نیست باید از چه کسی بازخواست شود.

ایشان در این زمینه افزودند: یکی از مسائل مهم در قانون اساسی بحث تفکیک قوا است و هر کسی باید به وظایف خود عمل کند، البته همواره به دولتی‌ها نیز توصیه کرده‌ایم از مشورت و نظرات نمایندگان استفاده کنند.

 

حضرت آیت الله خامنه ای در سال 1402 نیز در مورد دخالت نمایندگان مجلس در انتصابات گفته بودند: واقعا نمایندگان نباید در امور انتصابات دولتی دخالت کنند. یکی از مسائل مطرح در قانون اساسی، اصل تفکیک قواست؛ یعنی او (دولت) کار خودش را بکند و شما (مجلس) هم کار خود را بکنید. اگر ایرادی هم داشت مطرح کنید.

 

در شرایطی که دولت مرحوم ابراهیم رئیسی به رغم همسویی با مجلس و حمایت اکثر قریب به اتفاق نمایندگان از او در جریان انتخابات 1400 به میزان قابل توجهی به این توصیه حداقل در انتخاب استانداران عمل کرده بود اما حالا برخی وزرای دولت مسعود پزشکیان در نقطه مقابل این توصیه ها قرار گرفته اند.

 

علاوه بر این، هر دولتی می بایست در ابتدا نسبت به حفظ، تقویت و توسعه پایگاه اجتماعی خود اقدام کند و در گام بعدی اگر همچون دولت چهاردهم در پی وفاق ملی است، در راستای منافع ملی به گفتگو و تعامل با جریان های دارای عقبه اجتماعی یا قدرتمند برای پیشبرد اولویت های خود بپردازد.

 

اما در کمال تاسف برخی وزرا از جمله وزیر کشور با واگذاری امر انتخاب استانداران به نمایندگان مجلس هم تفکیک قوا را زیر سوال برده اند، هم به پایگاه اجتماعی رئیس جمهور آسیب می زنند و هم توصیه های رهبری را نادیده می گیرند.

 

این صرفا یک گمانه زنی نیست. نمایندگان مختلفی در روزهای اخیر مصاحبه کرده و اعلام کرده اند به درخواست وزارت کشور گزینه های مجامع استانی نمایندگان به این وزارتخانه برای تصدی سمت استانداری معرفی شده است! در میان این گزینه ها که نام برخی از آنها اعلام شده، از مدیران دوران احمدی نژاد و رئیسی گرفته تا برخی فرماندهان نظامی و انتظامی به چشم می خورند! گویی جلیلی یا قالیباف رئیس جمهور شده است!

 

با این رویکرد اشتباه، دولت فراموش کرده استانداران نمایندگان عالی دولت در هر استان هستند و می بایست در باور و عمل (نه پس از تغییر جهت باد) به رئیس جمهور و شعارها و برنامه های او وفادار باشند. وقتی فردی حامی رقبای رئیس جمهور در انتخابات بوده و از سوی نمایندگانی که آنها هم در ستادهای انتخاباتی رقیب بوده اند معرفی می شود دیگر چه اقتداری برای دولت در استانها باقی می ماند؟ حامیان دولت چگونه می توانند پاسخگوی رای دهندگانی باشند که با التماس و وعده تغییر یکبار دیگر اعتماد کرده و پای صندوق رای آمده اند؟!

 

دولتی که استاندارانش اینگونه انتخاب شود سایر مدیران استانی و شهرستانی اش هم براساس لیست پیشنهادی نمایندگان تعیین خواهد شد.

 

باید تذکر داد که این گونه چینش مدیران علاوه بر اشکالات حقوقی و اداری، خالی کردن زیر پای دولت در استانها و به حاشیه راندن حامیان دولت است و دود آن زودتر از هر زمان دیگر به چشمان دولت و مقامات آن خواهد رفت.

 

به این دلیل لازم است با ورود و تذکر قاطع دکتر مسعود پزشکیان به وزرا، هر چه سریعتر این روند غلط اصلاح شود و انتخاب مدیران براساس اولویتهای دولت و نه پیشنهادات نمایندگان صورت گیرد.

source

توسط jahankhabari.ir