رابطه طولانی و پرتنش اسرائیل با سازمان ملل از ۷ اکتبر به این سو به شکلی بی‌سابقه رو به وخامت گذاشته است.

آگهی

به گزارش فرانس‌پرس، این رابطه که به مرور با اظهارات توهین‌آمیز، اتهامات و حتی تردیدهایی در خصوص ادامه عضویت اسرائیل در سازمان ملل همراه شده، به نحوی است که گویی در باتلاقی فرو افتاده است.

بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل روز جمعه در سخنرانی خود در مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک، از همان جایی که احتمالا فرمان حمله به مقر حزب‌الله در جنوب بیروت را صادر کرد، بار دیگر به این نهاد بین‌المللی تاخت و آن را به رفتار ناعادلانه با کشورش متهم کرد.

نخست وزیر اسرائيل با لحنی تند تاکید کرد: «تا زمانی که این باتلاق ضد یهود خشک نشود، مردم منصف در همه جا به سازمان ملل به عنوان چیزی بیش از یک نمایش مضحک و تحقیرآمیز نگاه نخواهند کرد.»

نهادهای سازمان ملل متحد سال گذشته بارها اسرائیل را به ارتکاب «نسل‌کشی» در جنگ غزه متهم کردند، حال آنکه مقامات اسرائیلی ضمن طرح اتهاماتی چون جانبداری علیه این سازمان، پا را فرا‌تر گذاشته و دبیر کل آن را به دلیل زیر سوال بردن کشتار غیرنظامیان در غزه به «همدستی با تروریسم» متهم کردند.

شدت این جنگ لفظی که دهه‌ها بین اسرائیل و نهادهای مختلف سازمان ملل در جریان بوده، اخیرا به شکل قابل توجهی افزایش یافته است.

این تنش به ویژه در روزهای اخیر در بحبوحه حملات فزاینده اسرائیل به حزب الله لبنان که با برپایی نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد همزمان شده بود، شدت گرفته است.

سیروس شایق، استاد تاریخ و سیاست بین‌الملل در مؤسسه مطالعات عالی توسعه‌ای و بین‌المللی ژنو، می‌گوید: «روابط دو طرف رو به وخامت گذاشته و از نسبتاً بد به واقعاً بد تبدیل شده است.»

«خیانتِ» سازمان ملل متحد

از زمان حمله مرگبار حماس به اسرائیل در روز هفت اکتبر گذشته تاکنون، دادگاه‌ها، شوراها، آژانس‌ها و کارکنان زیر مجموعه سازمان ملل موجی از محکومیت و انتقاد را علیه عملیات تلافی‌جویانه ویرانگر اسرائیل در غزه به راه انداخته‌اند.

دانیل مرون، نماینده و سفیر اسرائیل در دفتر سازمان ملل در ژنو به خبرگزاری فرانسه گفت: ما احساس می کنیم سازمان ملل به اسرائیل خیانت کرده است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، بر اساس آمار رسمی ارائه شده از سوی اسرائیل که شامل گروگان‌های کشته شده در اسارت نیز می شود، دست کم ۱۲۰۵ نفر که اغلب آنها را غیرنظامیان تشکیل می‌دادند در جریان حمله هفت اکتبر حماس به اسرائیل کشته شده‌اند.

بنا به این گزارش، از ۲۵۱ گروگانی که توسط حماس ربوده شده‌اند، ۹۷ نفر هنوز در غزه نگهداری می شوند و از میان آنها دست کم ۳۳ نفر به گفته ارتش اسرائیل کشته شده‌اند.

از سوی دیگر، حملات تلافی‌جویانه اسرائیل به غره پس از هفت اکتبر گذشته، به گفته نهاد متولی بهداشت در تشکیلات تحت اداره حماس، تاکنون بیش از۴۱ هزار و ۵۰۰ کشته به جا گذاشته که اغلب آنها را غیرنظامیان بویژه زنان و کودکان تشکیل می‌دهند.

اسرائیل به‌ویژه آژانس امداد‌رسان سازمان ملل برای پناهندگان فلسطینی موسوم به آنروا را هدف اتهام‌ها وانتقاد‌های تند خود قرار داده، و خشم خود را علیه نهاد‌ها و مسئولان رده‌بالای سازمان ملل، حتی تا شخص دبیرکل این سازمان، تعمیم داده است.

مقامات اسرائیل چند هفته پس از حمله هفت اکتبر، زمانی که آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل در سخنانی تاکید کرد که این حمله «در خلأ رخ ​​نداده» و «مردم فلسطین ۵۶ سال تحت اشغال و خفقان بوده‌اند»، رسما خواستار استعفای او شدند.

فراتر از قوانین بین‌الملل

اسرائیل حتی قبل از حمله هفت اکتبر، با اشاره به صدور قطعنامه‌های متعددی که این کشور را هدف قرار می‌داد به نوعی سازمان ملل را به جانبداری متهم کرده بود.

آگهی

دانیل مرون، نماینده و سفیر اسرائیل در دفتر سازمان ملل در ژنو می‌گوید از زمان تأسیس شورای حقوق بشر سازمان ملل در سال ۲۰۰۶، بیش از یک سوم از دست کم ۳۰۰ قطعنامه محکوم‌کننده توسط این نهاد، اسرائیل را هدف قرار داده‌اند و این موضوع از دید وی «حیرت‌انگیز» است.

در همین حال، منتقدان تاکید می‌کنند که از زمانی تاسیس اسرائيل در سال ۱۹۴۸ که زمینه تحقق آن با رای مجمع عمومی سازمان ملل هموار شد، این کشور قطعنامه‌های متعدد سازمان ملل و احکام دادگاه‌های بین‌المللی را بدون در نظر گرفتن عواقب آن نادیده گرفته است.

از جمله این موارد می‌توان به قطعنامه ۱۹۴ سازمان ملل اشاره کرد که بر حق فلسطینی‌های اخراج شده از سرزمین‌هایشان در سال ۱۹۴۸ برای بازگشت یا دریافت غرامت تاکید دارد.

اسرائیل همچنین همواره احکام صادر شده که در آن تصرف اجباری اراضی فلسطینی و الحاق بیت‌المقدس شرقی پس از جنگ اعراب و اسرائیل در سال ۱۹۶۷ به اضافه تداوم سیاست شهرک‌سازی در کرانه باختری محکوم شده است را نادیده گرفته است.

آگهی

ریکاردو بوکو، استاد جامعه‌شناسی سیاسی مؤسسه مطالعات عالی توسعه‌ای و بین‌المللی ژنو به خبرگزاری فرانسه گفت، غرب با اجازه دادن به اسرائیل برای «نادیده گرفتن قوانین بین‌المللی»، اساساً این باور را در میان مقامات این کشور تقویت کرده است که آنها فراتر از قوانین بین‌المللی هستند.

«مصونیت از مجازات»

راوینا سخنگوی دفتر کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد در این خصوص می‌گوید به نظر می‌رسد فقدان پاسخگویی در بحران خاورمیانه «طرف های درگیری را گستاخ تر» کرده است.

او با ابراز تاسف از افزایش حملات به نهادها و کارکنان سازمان ملل، به خبرگزاری فرانسه گفت: «ما چندین بار زنگ خطر را به صدا درآوردیم و اکنون این تصور وجود دارد که گویی نوعی احساس مصونیت از مجازات میان آنها حاکم است.»

وی در حالی این رویه را «غیر قابل قبول» توصیف می‌کند که آنروا، آژانس امدادرسان سازمان ملل به آوارگان فلسطینی از سوی اسرائیل با شدیدترین حملات روبرو شده است.

آگهی

این نهاد پس از آن که اسرائیل بیش از ۱۳ هزار تن از کارکنان آن را در غزه به دست داشتن در حمله هفت اکتبر متهم کرد، با کاهش چشمگیر بودجه روبرو شد.

فیلیپ لازارینی، رئیس آژانس امداد‌رسان سازمان ملل به آوارگان فلسطینی، در همین راستا اسرائیل را به انجام «تلاشی هماهنگ برای برچیدن آنروا» متهم کرده است؛ این نهاد با بیش از ۲۲۰ کشته در جریان درگیری‌ها متحمل خسارات جانی و مادی چشمگیری در طول فعالیت خود در غزه شده است.

نتانیاهو اوایل سال جاری خواستار آن شد که آنروا که به گفته او «مشکل آوارگان فلسطینی را تداوم می بخشد و مدارس تحت نظارت آن به کودکان فلسطینی نسل کشی و ترور می‌آموزد…» توسط سازمان های امدادرسان مسئولیت پذیر دیگری جایگزین شود.

به سوی «طرد و منزوی شدن»

به گفته فرانچسکا آلبانیزه، کارشناس مستقل حقوق بشر سازمان ملل در امور سرزمین‌های فلسطینی، که به دلیل اتهامات مکررش مبنی بر ارتکاب «نسل‌کشی» توسط اسرائیل در غزه، با انتقادات شدید و حتی درخواست‌ برکناری‌ از سوی تل‌آویو روبرو شده، معتقد است که اسرائیل مسیری را طی می‌کند که به طرد شدن و انزوا منتهی می‌شود.

آگهی

او هفته گذشته این سوال را با خبرنگاران در میان گذاشت که آیا باید اسرائيل را به رغم آنکه هیچ احترامی برای سازمان ملل قائل نیست عضوی از این سازمان در نظر گرفت؟

دانیل مرون، سفیر اسرائیل در دفتر سازمان ملل در ژنو در پاسخ به این اظهارات، آن را محکوم کرد و فرانچسکا آلبانیزه را «یهودستیز و مایه شرمساری سازمان ملل» دانست.

کارشناسان دیگری نیز هشدار داده‌اند که بی‌اعتنایی اسرائیل به سازمان ملل، ممکن است اعتبار این سازمان و احترام گسترده‌تر به آن را دستخوش تهدید و چالش کند.

یورونیوز فارسی را در ایکس دنبال کنید

آگهی

source
سئو سایت

توسط jahankhabari.ir