وقتی حزب‌ا… را در جوانی از معلمش شهید عباس موسوی تحویل گرفت، حزب‌ا… در بدترین اوضاع خودش بود. بعد از دوران دبیرکلی «صبحی طفیلی» که حزب‌ا… دچار انشقاق شده بود، عباس موسوی دبیرکلی را برعهده گرفت و بعد از یک‌سال ترور شد. هیچ‌کس باور نداشت که سیدحسن نصرا… بتواند مدیریت این حزب را برعهده بگیرد.

او چند کار را در دستور‌کار خود قرار داد. اول نظامی بود، دوم سیاسی و سوم اجتماعی. در ابعاد نظامی، حزب‌ا… لبنان بعد از قرارداد طائف سلاح خود را حفظ کرد و سیدحسن در حفظ سلاح حزب بسیار مؤثر بود. او از سال ۱۹۹۳ بیرون‌راندن اسرائیل و ارتش مزدور جنوبی از جنوب اسرائیل را جزو برنامه‌های اصلی خود قرار داد و تا سال ۲۰۰۰ این کار را انجام داد. 

در ابعاد سیاسی حزب‌ا… را وارد مجلس این کشور کرد و در نخستین دوره مجلس، توانست با ابتکارات سیاسی، دوازده کرسی برای حزب‌ا… به دست بیاورد و بعد در ابعاد سیاسی همه به سراغ حزب‌ا… می‌آمدند و تأثیرگذارترین گروه سیاسی این کشور شد؛ در‌حالی‌که قبل از آن دعوای اصلی بین مسیحیان و اهل‌سنت در جریان بود و شیعیان در حاشیه بودند. حزب‌ا… در دوران وی به قدرتی منطقه‌ای تبدیل شد و توانست پس از انجام عملیات‌های متعدد، در سال۲۰۰۰ رژیم صهیونیستی را وادار به عقب‌نشینی از لبنان و آزاد‌کردن اسرای لبنانی کند. 

دبیرکل حزب‌ا… لبنان در سال‌های مسئولیتش چندین‌بار از جمله در سال‌های ۲۰۰۴، ۲۰۰۶ و ۲۰۱۱ مورد تهدید ترور ناکام واقع شده بود. اقدام بعدی سیدحسن در ابعاد اجتماعی صورت گرفت. محبوبیت او در دفاع از آرمان فلسطین و کمک به مردم محروم لبنان مهم‌ترین کار ویژه او قرار گرفت و بعد از جنگ سال ۲۰۰۶ به محبوب‌ترین شخصیت جهان عرب تبدیل شد. همه این موارد در کنار تلاش‌های بدون مرز او برای آزادی فلسطین باعث شد که مورد احترام همه گروه‌های لبنانی و اسلامی قرار بگیرد. او معادله جدیدی را برای فلسطین رقم زد که توانست اسرائیل را به زانو دربیاورد. 

معادله اصلی که سیدحسن در منطقه غرب آسیا ایجاد کرد، مانند خودش نصراللهی بود. قطعا مسیر او ادامه خواهد یافت و حزب‌ا… بدون تغییر سیاست‌های راهبردی جلو می‌رود. معادلات جنگ بعد از این برای اسرائیل بسیار خطرناک‌تر خواهد بود. تل‌آویو باید این موضوع را درک کند که ماشین نظامی حزب‌ا… لبنان با ترور فرماندهان یا خراب‌کاری متوقف نخواهد شد. این را سیدحسن نصرا… هم اشاره کرد.

source

توسط jahankhabari.ir