مسعود پزشکیان، رئیس‌جمهور

به گزارش ایکنا، مسعود پزشکیان، رئیس‌جمهور کشورمان در چهاردهمین همایش ملی نخبگان با شعار «نخبگان، حکمرانی دانش‌بنیان» که صبح امروز، سه‌شنبه 10 مهرماه با حضور  ۶۰۰ نفر از نخبگان در سالن اجلاس سران برگزار شد، ضمن درود به روح پرفتوح امام راحل و گرامیداشت یاد شهدا و تسلیت شهادت سید مقاومت و همراهانش، گفت:  بنده در زمان قبل از انقلاب، محصل یا دانش‌آموز معمولی بودم و ادعای نخبگی هم نداشتم. دیپلم گرفتم و به هنرستان رفتم و دیپلم دوباره گرفتم و برای خدمت سربازی به زابل اعزام شدم. 

 

وی ادامه داد: در خانه بودیم و بازیگوشی‌ می‌کردیم و هنگامی که خدمت سربازی رفتیم و بعد وارد جامعه شدیم، دیدیم نمی‌توانیم اینگونه زندگی کنیم و باید به گونه دیگری زندگی کنیم. پشتوانه مالی نیز نداشتیم و از نظر اجتماعی نیز خانواده معمولی بودیم و در شهر کوچک بزرگ شده‌ بودیم اما تصمیم گرفتیم به گونه دیگر زندگی کنیم و نپذیرفتیم که به سادگی بیاییم در جامعه‌ای زندگی کنیم که به ما زور بگویند و نتوانیم مشکل خود را حل نکنیم. 

 

پزشکیان با اشاره به دوران تحصیل در دانشگاه در رشته پزشکی، تأکید کرد: آن هنگام چون دیپلم هنرستان داشتم باید می‌رفتم دیپلم دیگر بگیرم و درس می‌خواندم. اوایل که دانشجوی پزشکی شدیم فکرش را نمی‌کردم مثل همین الان که رئیس‌جمهور شدیم. بالاخره  سال نخست دانشجویی در رشته پزشکی سپری شد و آنجا تصمیم گرفتیم دنبال این باشیم که چیزی یاد بگیریم تا مشکل مردم را حل کنیم و خدمتی به مردم انجام دهیم.  

 

رئیس‌جمهور با بیان اینکه در ایام انقلاب نیز با گروهی از دوستان طراحی کردیم که چگونه مشکل مردم را در روستاها حل کنیم، تصریح کرد: وقتی جنگ تحمیلی شد، مسئول اکیپ‌های اضطراری شدم و کمک می‌کردم تا برادران بتوانند از آب و خاک ما در مقابل دشمنان و تجاوز آنها بایستند. لشکر عاشورا هیچ عملیاتی نکرد مگر اینکه ما و یا بچه‌ها بودند. 

 

پزشکیان ادامه داد: پس از جنگ به دنبال اخذ تخصص رفتیم و بالاخره امتحان برای کسب تخصص را دادیم. علت اخذ تخصص جراحی قلب نیز این بود که در تبریز یک جراح قلب بود که دیر به دیر نوبت‌ می‌داد به همین دلیل این رشته را انتخاب کردم. 

 

رئیس‌جمهور اظهار کرد: در ادامه امتحان فوق تخصص جراحی را دادم که سه نفر قبول شدیم و درس خواندیم و فوق تخصص جراحی قلب را گرفتیم با این نگاه که مشکل مردم را حل می‌کنیم. یعنی درس را برای حل مشکل مردم می‌خواندیم نه برای رسیدن به پست و مقام. الان نیز نه مجوز مطب گرفته‌ام و نه جایی سهام دارم. 

 

پزشکیان تصریح کرد: درد من این بود که چرا ما نتوانیم مشکل مردم را حل کنیم. این درد بود که ما را به سیاست کشاند. من باید کاری می‌کردم تا مشکل تمام افراد را حداقل از لحاظ بهداشت و درمان حل کنیم. قانون برنامه سوم و چهارم را نگاه کنید؛ سلامت مردم را به بازار داده بودند. سلامت از نظر علمی غیرقابل واگذاری به بازار است. نمی‌شود به فردی که پول ندارد، بگویی عملت نمی‌کنم. قوانین را اصلاح کردیم و برنامه‌ها را پیگری کردیم، جاهایی اجرا شد و جاهایی اجرا نشد. 

 

وی گفت: ما ایرانی هستیم و برای کشور و مملکت باید راه چاره پیدا کنیم. قرار نیست دیگران برای ما راه پیدا کنند اگر افرادی که می‌دانند اراده کنند راه را پیدا می‌کنند. اگر راه پیدا نکردیم، راه را می‌سازیم و باید مردم و مملکت را از وضعیتی که در آن هستند، خارج کنیم. افرادی که ذهن پویا و خلاق دارند می‌توانند این کار را انجام دهند.

 

پزشکیان بیان کرد: آدم‌هایی می‌توانند ما را نجات دهند که این وضعیت را نمی‌پذیرند. رها کردن کشور و رفتن هنر نیست بلکه ماندن و مشکلات مردم را حل کردن مهم است. 

 

وی با اشاره به رد صلاحیتش برای انتخابات مجلس گفت: باید بمانیم و مشکل را حل کنیم. مشکلات با افرادی حل می‌شود که دغدغه مردم را دارند و می‌مانند. باید کاری کنیم تا از این وضعیتی که در آن گرفتاریم خارج شویم. افرادی که می‌توانند، می‌خواهند و اراده و انگیزه برای حل مشکلات دارند می‌توانند گرفتاری‌ها را حل کنند. 

 

رئیس‌جمهور گفت: اینکه بتوانیم مشکل مردم را حل کنیم گواراست. ما نیامدیم برای خود و اطرافیان محلی برای خوردن و بردن و قیافه گرفتن فراهم کنیم، آمده‌ایم گرهی از مشکلات مردم باز کنیم. لذا راه سخت است و راحت نیست. 

 

وی ادامه داد: الان در بحث آموزش حداقل 5 مهارت را در هر رشته باید آموزش داد؛ یکی کار تیمی و حل مسئله است؛ یعنی یک فرد بداند در جایی که قرار گرفته چگونه مشکل را حل کند. یکی بحث ارتباطات است. مهارت دیگر ساختارمندی و نگاه ساختاری به یک مسئله است. ما باید مسئله را به صورت جامع ببینیم. مسئله بعدی مدیریت است و باید این پنج مهارت را به بچه‌ها منتقل کنیم.

 

پزشکیان تأکید کرد:  همه تنها هستند و هنگامی با مشکل برخورد می‌کنند، قهر می‌کنند. اینکه چگونه بتوانیم با یکدیگر هم‌افزایی کنیم مهم است. ارتباطات روش و تغییر رفتار می‌خواهد و باید این را در کلاس به بچه‌ها یاد دهیم.

 

رئیس‌جمهور با تأکید بر اینکه مملکت به شما نخبگان نیاز دارد، تصریح کرد: اگر نخبه هستید و برای برون‌رفت از این مشکلات ادعا دارید، باید گره از مشکلات بگشایید و کاری انجام دهید تا مشکلات در مملکت از لحاظ فرهنگی و اجتماعی و سایر موارد حل شود. فرهنگ، زور گفتن به افراد نیست اگر الگویی به عنوان انسان عاقل، عالم، توانمند و خلاق باشیم، دیگران دلشان می‌خواهد عین ما شوند و خواهش می‌کنند از ما تا اینگونه شوند.

 

پزشکیان ادامه داد: اگر ما از نظر علمی، مدیریتی، اخلاقی، هنر، دانایی، توانایی و رفتاری فرد خوبی شویم، همه دلشان می‌خواهد از ما چیزی یاد بگیرند. لذا با رفتارمان باید دیگران را جذب کنیم نه با زور گفتن و تهدید کردن؛ «كونوا دعاة النّاس‏ بِغَير أَلْسِنَتِكُمْ».

 

رئیس‌جمهور اظهار کرد: گفت‌وگویی در قرآن بین ملائکه و خدا است که خدا می‌فرماید می‌خواهم در زمین خلیفه قرار دهم: «وَإِذْ قَالَ رَبُّكَ لِلْمَلَائِكَةِ إِنِّي جَاعِلٌ فِي الْأَرْضِ خَلِيفَةً». ملائکه می‌گویند آیا می‌خواهید کسی را در زمین بگذارید که فساد کند و خون بریزد: «قَالُوا أَتَجْعَلُ فِيهَا مَنْ يُفْسِدُ فِيهَا وَيَسْفِكُ الدِّمَاءَ». همین خونریزی بر زمین اسرائیل و آمریکای جنایتکار است که با علم برای قتل عام و ناجوانمردانه قلدری می‌کنند و از علم برای این جنایات استفاده می‌کنند. ملائکه می‌گویند ما که داریم شما را تسبیح می‌کنیم و خداوند پاسخ می‌دهد من می‌دانم آنچه شما نمی‌دانید: «وَنَحْنُ نُسَبِّحُ بِحَمْدِكَ وَنُقَدِّسُ لَكَ قَالَ إِنِّي أَعْلَمُ مَا لَا تَعْلَمُونَ».  

 

وی تصریح کرد: آن دانایی «وَعَلَّمَ آدَمَ الْأَسْمَاءَ كُلَّهَا» است که به انسان تمام دارایی‌ها را در پتانسیل توانمندی اعطا می‌کند. سپس ملائکه می‌گویند «قَالُوا سُبْحَانَكَ لَا عِلْمَ لَنَا إِلَّا مَا عَلَّمْتَنَا» فقط چیزهایی را می‌دانیم که ما گفتید و سپس خداوند گفت سجده کنید و ملائکه سجده کردند مگر شیطان «وَإِذْ قُلْنَا لِلْمَلَائِكَةِ اسْجُدُوا لِآدَمَ فَسَجَدُوا إِلَّا إِبْلِيسَ أَبَى وَاسْتَكْبَرَ وَكَانَ مِنَ الْكَافِرِينَ».

 

پزشکیان بیان کرد: ملائکه در مقابل چه چیز سجده کردند؟ در مقابل علم و دانایی و نه نماز و روزه اما ابلیس سجده نکرد بنابراین کسی که در مقابل علم سر خم نمی‌کند، شیطان است. دانایی، سلطان است و می‌تواند ما را نجات دهد. بدانید و بتوانید و کاری را برای جامعه و رضایت خدا انجام دهید.

 

وی با تأکید بر حدیث قدسی که در آن علم جایگاه بالایی دارد و حیات انسان را به علم و حیات علم را به اخلاص می‌داند، گفت: اگر این ذهنیت در جوان و انسانی وجود داشته باشد که این کره زمین برای من خلق شده و من برای علم خلق شده‌ام و علم برای توانمندی من است و توانمندی برای اینکه خالص برای ارزش‌ها باشد و نه گرفتن رسمی، اسمی و نانی، آن هنگام در این جامعه فقر می‌ماند؟!  این جامعه در گرفتاری می‌ماند؟! اصلا امکان ندارد.

 

پزشکیان در پایان گفت:  باید دنبال افرادی باشیم که می‌فهمند، می‌دانند و می‌توانند. باید این باور ایجاد شود که می‌توانیم راه را پیدا کنیم. هر جا اراده باشد، راه است که «لَنَهْدِيَنَّهُمْ سُبُلَنَا». شما باید برای این آب و خاک فکر کنید تا این گرفتاری‌ها را حل کنید. زمان ما که گذشته است. چند سال دیگر ما نیستیم. این شما هستید که خواهید ماند پس برای مملکت، مردم و ایران بمانید و این سرزمین را با سربلندی به رخ دنیا بکشید.

 

گفتنی است این همایش به مدت دو روز ۱۰ و ۱۱ مهرماه با حضور ۶۰۰ نفر از نخبگان برگزار می‌شود که نخبگان در روز نخست این همایش دو روزه، میزبان رئیس‌جمهور هستند و در روز دوم، نخبگان به دیدار مقام معظم رهبری خواهند رفت.

یادآور می‌شود، این رویداد هر سال با هدف ایجاد ارتباط میان نخبگان علمی، دولت و صنعت برگزار می‌شود تا بستری برای حمایت و بهره‌برداری از استعدادهای برتر کشور فراهم کند اما به دلیل شیوع کرونا، چند دوره از این همایش برگزار نشد.

 

انتهای پیام

source

توسط jahankhabari.ir