ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه

به گزارش ایکنا، ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه در نشست خبری که صبح امروز، دوشنبه 9 مهرماه، برگزار شد، با تسلیت شهادت سیدحسن نصرالله و جمعی از فرماندهان مقاومت گفت: سیدحسن نصرالله شهید شد اما حزب‌الله و آرمان و مکتب سیدحسن نصرالله زنده است و زنده خواهد ماند و ما تردیدی نداریم که جبهه مقاومت، ملت‌های منطقه، ملت بزرگ فلسطین و لبنان، مرگ صهیونیسم و جشن آزادی قدس شریف در آینده نزدیک در بیت‌المقدس برگزار خواهند کرد و رژیم غاصب صهیونیستی از این گونه جنایات قطعا طرفی نخواهد بست و شکست خود را با توسل به این گونه جنایات و روش‌های شوم و ننگین تروریستی هرگز ترمیم نخواهد کرد.

وی افزود: رژیم آمریکا نیز در تداوم حمایت‌های ننگین و شرم‌آور خود از این همه جرم و جنایت رژیم صهیونیستی هیچ دستاورد راهبردی را در منطقه به دست نخواهد آورد و شکست‌های سنگین سالیان طولانی و سالیان اخیر خود را در منطقه با توسل به این روش‌های شرم‌آور جبران نخواهد کرد.

کنعانی با درود و سلام به روح بلند شهید سردار نیلفروشان که در جوار دبیر کل شهید حزب‌الله لبنان به ملکوت اعلی پیوست، گفت: این شهید والامقام در مسیر کمک به آرمان فلسطین و آزادی قدس شریف و حمایت از ملت مظلوم فلسطین در جریان حمله تروریستی و ننگین رژیم صهیونیستی به ضاحیه بیروت شهادت رسید. اطمینان می‌دهیم خون پاک این شهید عزیز و دیگر شهیدان ما هرگز هدر نخواهد رفت.  

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره اقدامات ایران در مقابل جنایت تروریستی رژیم صهیونیستی در به شهادت رساندن سیدحسن نصرالله و سردار نیلفروشان گفت: نشست اضطراری سازمان همکاری اسلامی بلافاصله بعد از اقدام جنایتکارانه رژیم غاصب صهیونیستی در هدف قرار دادن منطقه پرتراکم ضاحیه و استفاده از روش‌های ننگین و بمب‌های اهدایی رژیم آمریکا برای ترور رهبر حزب‌الله، سیدحسن نصرالله برگزار شد.

 

وی ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران نیز استفاده از روش‌های ننگین و بمب‌های اهدایی رژیم آمریکا برای ترور رهبر و دبیرکل حزب‌الله لبنان جناب سیدحسن نصرالله را قویا محکوم کرد. ایران اقدامات سیاسی، حقوقی و بین‌المللی خود را فورا در دستور کار قرار داده است. با توجه به حضور همزمان وزیر خارجه در نیویورک و ادامه برنامه‌های ایشان در حاشیه اجلاس سالیانه مجمع سازمان ملل متحد در آنجا مواضع و دیدگاه جمهوری سلامی ایران در این رابطه اعلام شد و بیانیه وزارت خارجه  از سوی دستگاه دپیلماسی به نمایندگی از نظام جمهوری اسلامی و ملت ایران، فورا صادر شد.

 

کنعانی بیان کرد: وزیر امورخارجه در همانجا مواضع جمهوری اسلامی ایران را دراین رابطه مطرح کرد. همچنین در نشست فوری سازمان ملل متحد مواضع و دیدگاه‌ جمهوری اسلامی ایران در این رابطه بیان شد و ضمن محکوم کردن اقدام جنایتکارانه رژیم صهیونیستی، تهدید این رژیم علیه صلح و امنیت منطقه‌ای اعلام شد و ایران خواستار اقدام فوری جامعه جهانی و شواری امنیت در این رابطه شد. همچنین آقای عراقچی در گفت‌وگو با مقامات ذی‌ربط، دبیرکل سازمان همکاری اسلامی، برگزاری اجلاس فوق العاده و فوری با سران عضو سازمان همکاری اسلامی را درخواست و مطرح کرد. سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل متحد نیز با ارسال نامه رسمی به دبیرکل سازمان ملل متحد و رئیس دوره‌ای شورای امنیت سازمان ملل متحد مواضع و دیدگاه‌های جمهوری اسلامی ایران را به طور رسمی اعلام و خواستار اقدام فوری و جدی در این رابطه شد.

 

سخنگوی وزارت خارجه تصریح کرد: در این نامه سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران به طور صریح اعلام کرد که جمهوری اسلامی در دفاع از منافع ملی و امنیت خود براساس حقوق بین‌الملل از هیچ اقدامی دریغ نمی‌کند. همچنین در این نامه ضمن درخواست اقدامات فوری از سوی دبیرکل سازمان ملل متحد، ترور دبیرکل حزب الله و مستشار سپاه پاسدارلن، سردار نیلفروشان از سوی رژیم صهیونیستی به عنوان تهدید علیه صلح منطقه و خلاف مقررات حقوق بشری بین‌المللی مطرح شد.

 

وی با تأکید بر اینکه تداوم این اقدامات، منطقه را به سمت شرایط ناامنی و بی‌ثباتی هدایت می‌کند، تصریح کرد: همچین وزیر امور خارجه در دیدار با دبیرکل سازمان ملل، دیدگاه و مواضع جمهوری اسلامی را مطرح کرد و از دبیرکل سازمان ملل خواست به رغم اقدامات غیرقابل قبول آمریکا در ناکارآمد کردن شورای امنیت سازمان ملل متحد، دبیرکل باید با جدیت هرچه تمام‌تر تقاضای مجامع بین‌المللی، فلسطین، لبنان و ایران را برای اتخاذ اقدام فوری از سوی شورای امنیت را خواستار شود تا این خواسته را به تمام اعضای سازمان ملل برساند و مجموع اقدامات و پیگیری‌‌ها از سازمان ملل با جدیت ادامه پیدا کند.

 

کنعانی بیان کرد: در ادامه همین تلا‌ش‌ها، معاون اول رئیس‌جمهور گفت‌وگوی تلفنی با نجیب میقاتی، نخست وزیر اداره امور لبنان داشت که مواضع و دیدگاه‌ها مورد تبادل نظر قرار گرفت. از سوی دیگر جمهوری اسلامی ایران تلاش‌های سیاسی و حقوقی خود را ادامه می‌دهد. جمهوری اسلامی هیچ یک از اقدامات تجاوزکارانه رژیم صهیونیستی را درباره اهداف مرتبط با ایران، بدون پاسخ نمی‌گذارد و جنایات رژیم صهیونیستی علیه ملت ایران، محور مقاومت و اتباع و نظامیان بدون تنبیه و توبیخ نخواهد بود و جمهوری سلامی ایران اقدامات متناسب و قاطع خود را در این باره انجام می‌دهد.

 

سخنگوی وزارت امور خارجه با تأکید بر اینکه مطالبه برای اقدام قاطع کشورهای اسلامی علیه رژیم غاصب صهیونیستی، مطالبه مستمر از سوی جمهوری اسلامی ایران است، گفت: اطمینان داریم کشورها و دولت‌های اسلامی از ظرفیت‌های بی‌شماری برای اعمال فشار بر رژیم صهیونیستی و تنبیه آن برخوردار هستند و شیوه استفاده از این امکانات در مقابل جنایات این رژیم مهم است. این صرفاً انتظار و مطالبه ایران و ملت ایران نیست بلکه انتظار به حق ملت فلسطین از کشورهای اسلامی است که از همه امکانات و داشته‌های مسلم خود برای بازداشتن ماشین کشتار این رژیم استفاده کنند.

 

وی با ابراز گلایه از اینکه مجامع بین‌المللی و سازمان ملل و شورای امنیت به عنوان بازوی ایجاد صلح و امنیت جهانی در سایه نقش‌آفرینی مخرب آمریکا نتوانسته‌اند در مقابل ماشین جنگی اسرائیل در فلسطین بایستند، افزود: این هشدار برای کشورهای اسلامی و سایر کشورهای منطقه است. رژیم صهیونیستی تهدید برای منطقه است همانگونه که تجربه کنونی لبنان و تجارب گذشته از تجاوزهای این رژیم پیرامون سرزمین‌های فلسطین نشان داده است. تجاوز رژیم صهیونیستی صرفاً محدود به فلسطین نیست لذا باید از امنیت ملت‌های منطقه حمایت کرد. عقلانیت و حکمت سیاسی نیز ایجاب می‌کند کشورهای اسلامی از تمام ظرفیت‌ها از جمله ظرفیت اقتصادی برای اعمال فشار بر رژیم صهیونیستی استفاه کنند و در این میان مطالبه ملت‌ها و نمایندگان مجلس به عنوان نمایندگان ملت‌ها از دولت‌ها حائز اهمیت است. تلاش گروه‌های مردمی و سازمان‌های مردمی نهاد و پارلمان‌های اسلامی و عربی در مطالبات دولت‌های اسلامی مؤثر واقع خواهد شد و امیدوارم شاهد اقدام جدی کشورهای اسلامی در خواست و اراده ملت فلسطین باشیم.

 

کنعانی ادامه داد: درشرایطی که آمریکا از ابزار تحریم به عنوان سلاح علیه برخی از کشورها به ویژه کشورهای اسلامی استفاه کرده است، کشورهای اسلامی برای مطالبه مشروع خود و حمایت از ملت فلسطین از این اعمال فشار استفاده نکرده‌اند. این شایسته ملت‌های اسلامی نیست که اینگونه فلسطین تحت جنایت اسرائیل باشد و تمامیت سرزمین فلسین اینگونه مورد تجاوز اسرائیل قرار گیرد. کشورهای اسلامی باید در حمایت از حقوق ملت‌های منطقه و امنیت منطقه اقدامات مثمرثمر انجام دهند. این تجربه پیش‌روی ماست و باید از حقوق دولت‌های و ملت‌های اسلامی حمایت جدی داشته باشیم.

 

وی درباره تحریم‌های رسانه‌ای کشورهای مدعی حقوق بشر و آزادی بیان، اظهار کرد: این دوگانگی آشکار در حرف و عمل است که به ویژه از سوی کشورهای غربی و در رأس آن آمریکا و متحدان اروپایی وی در سال‌های اخیر شاهد هستیم. آنها در شرایطی از چرخش آزاد اطلاعات و آزادی بیان صحبت می‌کنند که در واقعیت خلاف آن عمل می‌کنند و از ابزار تحریم نه تنها علیه دولت‌ها و ملت‌ها بلکه علیه رسانه‌های مستقل و کشورهای حوزه مقاومت به عنوان ابزار جدی برای خاموش کردن صداها استفاده می‌کنند.

 

کنعانی با تأکید بر این دوگانگی آشکار و استانداردهای دوگانه در عمل، سلوک و رفتار کشورهای غربی، آمریکایی و اروپایی، افزود: این روش سازنده نیست و چنین روش غیر سازنده‌ای، عمل کردن در راستای آزادی بیان نیست. این نیز در کنار دیگر روش‌های غیر قانونی چون تحریم‌های اقتصادی و دارویی دیگر کشورها است لذا از تحریم رسانه‌ای برای پیشبرد اهداف خود استفاده می‌کنند و این از نظر ما غیرقابل قبول است.

 

سخنگوی وزارت امور خارجه تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران از ابتدای شروع بحران در منطقه با نگاه به ضرورت حمایت از ملت مظلوم فلسطین و در عین حال حفاظت از صلح، امنیت و ثبات در منطقه هم مواضع روشن و هم اقدامات دیپلماتیک گسترده‌ای را با هدف توقف جنگ ظالمانه و ناجوانمردانه رژیم صهیونیستی علیه ملت مظلوم فلسطین و جلوگیری از ممانعت گسترش جنگ در منطقه انجام داده است.

 

وی تأکید کرد: ایران معتقد بود جنگ علیه غزه، اشغالگران را به هیچ کدام از اهداف آنها نخواهد رساند. رژیم صهیونیستی پس از یکسال جرم، جنایت و نقض فاحش حقوق بشر علیه ملت مظلوم فلسطین و ساکنان نوار غزه به هیچ کدام از اهداف خود نرسید. جمهوری اسلامی ایران در این راستا تلاش کرد و به جامعه جهانی هشدار داد که ادامه جنگ در غزه در سایه جنگ‌افروزی این رژیم می‌تواند دامنه بی‌ثباتی را به منطقه گسترش دهد. این نگاه درست در چارچوب ممانعت از ناامنی در منطقه بود. این به معنای این نیست که ایران از جنگ می‌ترسد؛ ما جنگ‌طلب نیستیم اما برای تحکیم ثبات و امنیت در منطقه تلاش می‌کنیم.

 

کنعانی اضافه کرد: جمهوری اسلامی ایران هیچ‌گاه در مقابل هر گونه اقدام ماجراجویانه و تعدی به امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران و مورد هدف قرار دادن منافع ملی جمهوری اسلامی ایران، دست بسته نخواهد ماند. لازم است تأکید کنم کسی که در مقابل امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران بایستد، قطعاً پاسخ اینگونه اقدمات ماجراجویانه را بدون هیچ گونه تردیدی دریافت خواهد کرد. ما شعار نمی‌دهیم، عمل می‌کنیم و عمل خود را هم نشان دادیم. ما در عمل نشان دادیم که در مقابل متجاوزان و ماجراجویایی که قصد دارند به امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران تعدی کنند و به حاکمیت و امنیت ملی و تمامیت سرزمین جمهوری اسلامی ایران، تعدی و تجاوز کنند، قاطعانه می‌ایستیم و پشیمان‌کننده عمل خواهیم کرد.

 

وی با تأکید براینکه ما دست و پای متجاوزان را قطع خواهیم کرد، گفت: ملت ایران همچنان فرزندان الی بیت‌المقدس هستند که اگر شرایط اقتضا کند و زمان آن برسد الی بیت‌المقدس را تا خود بیت‌المقدس ادامه می‌دهند. کسی در توانایی پاسخگویی جمهوری اسلامی ایران به هیچ متجاوزی شک نداشته باشد و درباره پاسخ ایران به اقدامات ماجراجویانه رژیم صهیونیستی هیچ تردید نکند؛ دنیا این را دیده و می‌داند.

کنعانی با بیان اینکه اسرائیل غاصب در نتیجه عمل ما در سراشیبی سقوط قرار داد، گفت: رژیم صهیونیستی باید بداند این ترورها، رژیم جنایتکار را از خطر سقوط نجات نمی‌دهد. این جنایت‌ها امنیت را به سرزمین‌های اشغال شده بر نخواهد گرداند. این اقدامات ترورآمیز شکاف‌های داخلی در سرزمین‌های اشغالی را ترمیم نمی‌کند. این گونه اقدامات شکست غیرقابل ترمیم رژیم صهیونیستی را جبران نمی‌کند. اینگونه اقدامات بی‌اعتبار رژیم غاصب صهیونیستی را در دنیا جبران نمی‌کند و چهره جنایتکار صهونیست‌ها را در دنیا ترمیم نمی‌کند و ننگ جنایتکار جنگی بودن را از پیشانی قبیح اسرائیل و حامیان آن پاک نخواهد کرد. حلم و صبر و بردباری ما هوشیارانه در جهت صلح امنیت منطقه و امنیت لبنان و منطقه است اما اگر زمان اقتضا کند و شرایط را جمهوری اسلامی لازم بداند، قطعا ایران برای حمایت از امنیت ملی خود و متحدان خود ذره‌ای تردید نمی‌کند و این اقتدار را بارها در عمل به آنها اثبات کرده‌ایم.

وی در پاسخ به سؤال اینکه آیا این نقض مقررات بین‌المللی قابل پیگیری است؟، افزود: این واقعاً آبروریزی است که تریبون سازمان ملل متحد در خدمت رژیم متجاوز و نخست وزیر رژیم جنایتکار جنگی قرار بگیرد که از آن تریبون برای تهدید کشورها و دولت‌های مستقل و عضو سازمان ملل متحد استفاده کند. این آبروریزی به ویژه برای کسانی است که دم از صلح و امنیت بین‌المللی می‌زنند و هم از رژیم متجاوز و غاصب و مرتکب جنایت جنگی اینگونه در مجامع بین‌المللی حمایت می‌کنند. البته مجمع عمومی سازمان ملل متحد به ویژه در سخنرانی رژیم صهیونیستی نشان داد که چه میزان از این رژیم متنفر است. خروج اعضا و نمایندگان کشورهای شرکت‌کننده در اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل متحد به هنگام سخنرانی نخست وزیر غاصب اسرائیل نشان دهنده این است که این رژیم غاصب و حامیان آن چه میزان نزد دولت‌ها، ملت‌ها و افکار عمومی جهان منفور هستند، آنها اگر می‌خواهند پاسخی از دنیا بشنود از این اجلاسیه پیام را دریافت کردند. اما دراختیار گذاشتن تریبون سو استفاده از جایگاهی است که باید برای تقویت صلح استفاده شود. این نشان می دهد که صهوینیست‌ها برای اهداف شوم خود به دنبال سوءاستفاده از هر جایگاه و فرصت هستند.

کنعانی درباره تحریم‌های اعمال شده علیه جمهوری اسلامی ایران، تصریح کرد: معتقدیم تحریم‌های اعمال شده علیه جمهوری اسلامی ایران، اقدام غیرقانونی برای پیشبرد اهداف سیاسی است. جمهوری اسلامی برای رفع تحریم‌ها از سازو کارهای بین‌المللی لستفاده می‌کند و برای بی‌اثر کردن تحریم‌ها همواره تلاش‌های خود را در کنار تلاش دیپلماتیک انجام خواهد داد و ادامه می‌دهد.

سخنگوی وزارت امورخارجه درباره توافق هسته‌ای موسوم به برجام و اینکه موضوع و هدف مشخصی دارد، گفت: این موضوع ارتباطی با هیچ موضوع دیگری ندارد و فضای دیپلماتیک برای ادامه گفت‌وگوها به منظور بازگشت مسئولانه و متعهدانه تمام طرف‌های برجام به توافق، باز است فلذا این موضوع ارتباطی به موضوعات دیگر ندارد و چارچوب آن مشخص است.

وی درباره سفر رافائل گروسی، رئیس آژانس بین‌المللی انرژی اتمیبه تهران، افزود: در این زمینه گفت‌وگوها و مذاکرات صورت گرفته است. سفر آقای گروسی به تهران امر بدیعی نیست. این ارتباطات دیپلماتیک، آمد و رفت‌هاو گفت‌وگوها همواره وجود داشته است. این گفت‌وگو ها در چارچوب توافقات وجود دارد و در زمان مقتضی خود انجام می‌شود. گفت‌وگوهای آقای اسلامی و عراقچی با آقای گروسی در وین و نیویورک مثبت بوده است. طبیعتاً اگر در آژانس هم اراده جدی برای پیگیری امور مشترک در چارچوب حرفه‌ای و تخصصی آژانس وجود داشته باشد، امکان استمرار این گفت‌وگوهای حرفه‌ای و حل و فصل مسائل باقی مانده بین ایران و آژانس هم حتماً وجود دارد.

کنعانی درمورد نیروهای نیابتی جمهوری اسلامی ایران در منطقه، تأکید کرد: جمهوری اسلامی ایران هیچ نیروی نیابتی در منطقه ندارد. جریان‌های مقاومت در منطقه، نمایندگان ملت‌ها و کشورهای خود در مقابله با اشغالگری و  تجاوزگری بیگانگان هستند. آنها نمایندگان ملت خود و برآمده از ملت خود هستند و به هیچ وجه نیروی نیابتی جمهوری اسلامی به شمار نمی‌‌روند بلکه این نیروهای مقاومت در چارچوب مصالح کشور و اهداف خود عمل می‌کنند. این موضوع نیز درباره فلسطین ولبنان مصداق دارد و آنها شریک در ساختارهای سیاسی و دولتی  پارلمانی کشور خود محسوب می‌شوند. ایران بارها این را اعلام کرده است که از گروه‌های مقاومت ضدصهیونیستی در منطقه در مسیر کمک به آرمان ملت فلسطین و تحقق حقوق مشروع فلسطن و ایجاد بازدارندگی در مقابلا تهدیدات رژیم صهیونیستی حمایت می‌کند.

وی تأکید کرد: ایران به رویکرد اصولی خود پایبند است و همچنانی به حمایت‌های خود ادامه خواهد داد ما در مسیر حمایت از امنیت ملی خود، بازدارنده عمل می‌کنیم و داشتن زمان و طولانی‌تر شدن زمان اقدمات به معنای نادیده گرفتن اقدامات تجاوزکارانه متجاوزارنه نیست و ایران به صورت قاطع عمل می‌کند.

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره سکوت گزارشگران حقوق بشری و برخی از کشورهای اسلامی و مسئولیت دولت جمهوری اسلامی درباره آوارگان، افزود: طبیعی است آنچه در جغرافیای فلسطین خاصه در نوار غزه در یکسال گذشته رخ داد آبروریزی تمام عیار برای جامعه جهانی، بشریت و سازمان ملل متحد و شورای امنیت بود. همچنین این آبروریزی یک سابقه ننگین برای آن دسته از کشورهایی است که پرچم دفاع از حقوق بشر به دست دارند اما سنگین‌ترین نقض حقوق بشر را در فلسطین دیدند و می‌بینند اما دم نمی‌زنند و از رژیم صهیونیستی حمایت می‌کنند.

کنعانی بیان کرد: اهدای بمب‌های یک تنی به رژیم غاصب صهیونیستی برای استفاده‌های ضد بشری علیه مکان‌های مسکونی، آوارگان ساکن در اردوگاه‌های فلسطینی، علیه مدارس محل سکونت آوارگان فلسطینی و علیه منطقه پرجمیعت و متراکم از سکنان مدنی در ضاحیه جنوبی بیروت چه نسبتی با شعار دفاع از حقوق بشر دارد؟ آنها چه پاسخی برای افکار عمومی جهان دارند؟ آنها که برای شعار دفاع از شهروندی در کشوری، تمام امکانات سیاسی، امنیتی، رسانه‌ای و ابزارهای اقتصاد خود را برای اعمال فشار بر آن کشور در راستای مطامع بین‌الملی فدا می‌کنند، برای کشتن 42 هزار انسان بی‌گناه در جغرافیای فلسطین چه پاسخی دارند؟ این مسئولیت جهانی است که از فلسطین حمایت کنند و آبروریزی جدی برای مدعیان حقق بشر است.

وی با تأکید بر اینکه ایران به حمایت‌های خود ادامه می‌د‌هد، گفت: جمهوری اسلامی ایران ما برای حمایت از فلسطین منتظر کسی نمی‌ماند کما اینکه از ابتدای انقلاب اسلامی در این راستا عمل کردیم. ما در جغرافیای ایران نیز میزبان آوارگان بسیاری از کشورهای همسایه افغانستانی هستیم که عامل اصلی آمریکا با همکاری ناتو است که جز آوارگی و گرفتاری برای آنها چیزی به همراه نداشت. جمهوری اسلامی در عمل به شعارهایی که می‌دهد صادق است و آنهایی که وضعیت اسفناک را در منطقه به وجود آورند باید پاسخگوی این باشد البته این از مسئولیت کشورهای منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای کم نمی‌کند که به رغم اقدامات آمریکا و دیگر طرف‌های اروپایی نباید نسبت به ارسال کمک‌های انسانی به مردم فلسطین و لبنان، ذره‌ای تعلل کند.

کنعانی ابراز کرد: این ننگ برای حامیان رژیم صهیونیستی و آمریکایی است که با 85 بمب یک تنی، متراکم‌ترین منطقه بیروت را بمبماران سنگین می‌کنند و بعد می‌گویند کسی نباید به این منطقه نزدیک شود چراکه دوباره آن را بمباران می‌کنیم و آمریکا از این اقدام حمایت می‌کند. این شرم و ننگ در تاریخ آمریکا باقی خواهد ماند، آمریکا نه تنها از نا‌امنی و تداوم جنگ افروزی و نقض حقوق بشر حمایت می‌کند بلکه از کشتار بی‌گناهان از سوی رژیم غاصب صهیونیستی حمایت ودفاع می‌کند او مشارکت مستقیم در کشتار بی‌گناهان دارد. اعتراف آمریکایی‌ها که این بمب‌های یک تنی را دولت آمریکا به اسرائیل داده، چیزی جز مشارکت آشکار در جنایت‌های رژیم صهیوینیستی نیست.

سخنگوی وزارت امورخارجه درباره ترور انجام شده در سیستان و بلوچستان و اینکه جیش الظلم این ترور را برعهده گرفته است، گفت: گروه‌های تروریستی با عناوین مختلف با تجربه تاریخی و سالیان گذشته نشان دادند که عملاً ابزارهای نظام سلطه برای پیشبرد اهداف و ایجاد ناامنی در منطقه هستند. این گروه تحت حمایت طرف‌‌های مشخص از سوی نظام سلطه در منطقه است. ما و جمهوری اسلامی پاکستان در موضوع تأمین امنیت در منطقه و مبارزه با گروه‌های تروریسیت، تفاهم‌نامه و موضع‌های مشترک داریم. لذا دو کشور در زمینه مبارزه با تروریست اتفاق نظر دارند و در این چارچوب، همراهی‌های خود را ادامه می‌دهند.

کنعانی به مقابله با عوامل بی‌ثباتی در منطقه و همچنین تلاش برای متوقف کردن ماشین جنایت جنگی رژیم غاصب صهیونیستی تأکید کرد و افزود: موضع جمهوری اسلامی برای گفت‌وگوهای سازنده با طرف‌های مختلف دردنیا و طرف‌هایی است که تمایل دارند تا با ایران به منظور رفع اختلافات، مشکلات و سوء تفاهم‌نامه‌ها گفت‌وگو و تعامل داشته باشند. ما به حمایت از ملت‌های منطقه و جریان‌های مقاومت و دولت‌های منطقه در مقابل تجاوزگری رژیم صهیونیستی پایبند هستیم.

وی تصریح کرد: معتقد هستیم که حمایت طرف‌های غربی و آمریکا از رژیم غاصب صهیونیستی عامل تشدید تنش و بی‌ثباتی در منطقه است اگر به دنبال صلح و ثبات در منطقه هستند باید به این حمایت‌های غیرقابل قبول، پایان دهند. گفت‌وگو درمقابل صلح امنیت با حمایت از عامل بی‌ثباتی و تعمیق ناامنی در منطقه در دو مسیر متضاد است. ما به حمایت از ملت مظلوم فلسطین و ملت و دولت لبنان ادامه خواهیم داد. رویکرد ما برای تقویت گفت‌وگو برای رفع ناامنی و بی‌ثباتی در منطقه، ادامه پیدا خواهد کرد. رژیم غاصب صهیونیستی مهمترین عامل بی‌ثباتی در منطقه است و این موضع خود را حفظ می‌کنیم . مجمع عمومی سازمان ملل فرصت مغتتمی بود که رئیس‌جمهور و وزیر امورخارجه جمهوری اسلامی ایران، مواضع ایران ر ا در نشست‌های متعدد چه در سخنرانی مجمع عمومی، چه در شورای امنیت و نشست‌های ویژه و فوق‌العاده، در دیدارهای دوجانبه با طرف‌های اروپایی و سایر کشورها، مطرح کرد.

کنعانی در پاسخ به سؤالی درباره اظهارات منتسب به پزشکیان مبنی بر اینکه می‌خواستیم در پی ترور شهید هنیه به اسرائیل حمله کنیم اما آمریکا و اروپا گفتند حمله نکنید؟ گفت: درباره ادعاهای رسانه‌ای صحبت نمی‌کنم. آنچه مسلم است پاسخ به اقدام جنایتکارانه رژیم غاصب صهیونیستی در ترور شهید اسماعلی هنیه قطعی است و در آن تردیدی نیست و جنایتکاران از پیگرد و تنبیه در امان نخواهند ماند. در عین حال حمایت ما از ملت مظلوم فلسطین و مقاومت فلسطین در جای خود محفوظ است و این دو در کنار هم تداوم پیدا خواهد کرد.

سخنگوی وزارت امورخارجه درباره مطالب منتشر شده درباره شرط و شروط گذاشتنن فرانسه پس از دیدار با پزشکیان، تأکید کرد: ایران کشور فشار پذیر نیست و تحت فشار با هیچ کشوری مذاکره نمی‌کند. ایران کشور مقتدر و توانمند است به طوری که مواضع و دیدگاه‌های اصولی دارد و در چارچوب گفت‌وگوها مواضع اصولی خود را مطرح می‌کند. گفت‌وگوهای ما با طرف‌های اروپایی در فواصل زمانی مختلف انجام شده  و فرانسه نیز طرف گفت‌وگوی ما بوده است. جمهوری اسلامی ایران در منطقه و در گفت‌وگوها دیدگاه‌های خود را ربیان می‌کند و دیدگاه طرف مقابل را می‌شنویم اما مشروط کردن گفت‌وگوها به خواسته‌‌هایی را قویاً رد می‌کنیم و نمی‌پذیریم.

کنعانی درباره سفر نخست وزیر روسیه به تهران و دستور کار آن، گفت: در چارچوب برنامه‌ریزی‌های انجام شده، سفر نخست وزیر روسیه امروز به تهران و در قالب سفر کاری انجام می‌شود. ایشان دیدارهای مختلفی را خواهد داشت. چنانکه با معاون اول رئیس‌جمهور دیدار می‌کند. همچنین دیدار با رئیس‌جمهور نیز در برنامه کاری ایشان پیش‌بینی شده است. و تعدادی از وزاری اقتصادی، مدیران شرکت‌های دولتی بزرگ روسیه نیز نخست وزیر کشور را در این سفر همراهی می‌کنند و در این سفر درباره آخرین وضعیت روابط دو جانبه ایران و روسیه به ویژه در حوزه اقتصادی، تجاری و انرژی تبادل نظر می‌شود.

وی راجع به احتمال همراهی آمریکا با رژیم صهیونیستی در صورت حمله ایران به این رژیم، ادامه داد: درباره احتمالا نباید در این جایگاه صحبت کنم. جمهوری اسلامی ایران، کشور مقتدری است و در تأمین امنیت و منافع خود قاطع عمل خواهد کرد و تجربه ایران نشان داده در حمایت از امنیت ملی خود دست بسته نیست و با قاطعیت و جدیت عمل می‌کند.

کنعانی درباره اظهارات منتشر شده به نقل از ولیعهد کویت در نیویورک درباره عدم دخالت ایران در امور داخلی کشور‌های منطقه، افزود: مستند این اظهارات را ندیدم و نشنیدم. جمهوری اسلامی ایران کشور مهم منطقه‌ای در حوزه خلیج فارس، غرب آسیا به صورت جد به همکاری‌های منطقه‌ای با کشورهای دوست و همسایه در چارچوب عدم مداخه امور داخلی کشورها است و همکاری‌های داخلی را برای تحکیم امنیت در منطقه می‌داند.

سخنگوی وزارت امورخارجه در پاسخ به دو سؤال که آیا در جریان بمباران اخیر جنوب بیروت به جز سردار نیلفروشان از سرداران و مستشاران نظامی ایران، فرد دیگری ترور شده است؟ برنامه جدی و عملی جمهوری اسلامی ایران برای اعزام نیروهای داوطلب چیست، گفت: تا این لحظه هیچ اطلاع دیگری در اختیار ندارم. درباره موضوع دوم ما معتقدیم دولت‌ها، کشورها و ملت‌های منطقه از جمله لبنان و فلسطین از توانایی و اقتدار لازم برای دفاع خود در مقابل تجاوزگری رژیم صهیونیستی برخوردار هستند و نیازی به اعزام نیروهای کمکی و داوطلب جمهوری اسلامی ایران نیست. از سوی دیگر هیچ درخواستی در این زمینه نداشتیم اما اطلاع و اطمینان داریم که آنها نیازمند کمک نیروهای  انسانی ما نیستند.

وی تأکید کرد: قطعاً لبنان و فلسطین در جنگ نابرابر هستند. رژیم صهیونیستی به دلیل شکست‌های سنگینی که در طول چند دهه گذشته متحمل شده است توانایی رویایرویی رو درو با نیرو‌های مقاومت را ندارد. رژیم صهیونیستی در فلسطین با استفاده از سلاح‌های جمعی و بعضا ممنوعه  و در لبنان با استفاده از نیروهای هوایی و موشکی و توانایی‌های دریافتی از رژیم آمریکا علیه ملت لبنان، اقدامات جنایتکارانه انجام داده است.

کنعانی تصریح کرد: بنان اثبات کرد توانایی به شکست کشاندن رژیم صهیونیستی را دارد. مقاومت لبنان عملا در سال 2000 رژیم صهیونیستی را مفتضحانه از لبنان اخراج کرد و در جنگ 33 روز 2006 شکست سختی را بر این رژیم و حامیان آن ورارد کرد.  جریان مقاومت عملاً توانایی حمایت از خود را در مقابل رژیم صهیونیستی و ایستادگی در مقابل اقدامات متجاوزانه آنها را دارد.

سخنگوی وزارت امورخارجه در باره مطالب منتشر شده در خصوص ترور نتانیاهو، ابراز کرد: درباره مقامات این رژیم اظهارنظری نخواهم داشت. 

کنعانی در پایان درباره وضعیت محمدرضا نوری، شهروند ایرانی بازداشت شده در عراق گفت: تلاش‌های سنگین و گسترده‌ای را دیپلماسی ایران برای تحقق آزادی محمدرضا نوری انجام داده و موفقیت‌های بسیار خوبی را به دست آوردیم و در سفر رئیس‌جمهور این موضوع محل اهتمام جدی بوده و مقامات عراق اعلام آمادگی کردند در مسیر همکاری‌های دوجانبه برای تحقق آزادی آن کمک کنند. تلاش‌ها تا تحقق آزادی آن ادامه خواهد یافت.

انتهای پیام

source

توسط jahankhabari.ir