پس از یک سال تلاش، آمریکا ممکن است نتواند از یک جنگ تمام‌عیار منطقه‌ای جلوگیری کند.

آگهی

سازمان روزنامه‌نگاری سیاسی «پلیتیکو» در گزارشی به بررسی محدودیت‌های جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا و دولت او برای تاثیرگذاری بر اسرائیل و شخص بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر این کشور پرداخته است که در ادامه می‌خوانید.

جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا و مشاوران ارشدش از تل‌آویو خواسته‌اند که هنگام پاسخ به حملات موشکی ایران به اسرائیل، از حملات مستقیم به تأسیسات هسته‌ای ایران خودداری کند.

برخی از تحلیلگران سیاسی از این موضوع به‌عنوان جدیدترین نشانه از محدودیت قدرت واشنگتن در جلوگیری از اقدامات تل‌آویو نام برده‌اند.

پس از این که صدها موشک و راکت ایرانی بار دیگر روز سه‌شنبه به سمت اسرائیل پرتاب شدند، دو مقام آمریکایی گفتند که دولت بایدن به جای تلاش برای جلوگیری از واکنش تل‌آویو به این حملات، به محدود کردن پاسخ اسرائیل رضایت داده است.

این موضوع از یک‌سو نشان‌دهنده تأثیر رو به کاهش دولت آمریکا بر تحولات منطقه خاورمیانه است و از سوی دیگر نشانگر این واقعیت است که بایدن شاید نتواند مانع بروز یک جنگ منطقه‌ای شود که دولتش طی یک سال برای جلوگیری از آن تلاش کرده است.

آخرین باری که اسرائیل در ماه آوریل گذشته موفق شد در برابر حملات موشکی ایران از خود دفاع کند، بایدن از نتانیاهو خواست تا این موفقیت را بپذیرد و تنش را بیش از این تشدید نکند.

اما سیاست‌های واشنگتن و تحولات خاورمیانه در شش ماه گذشته به طور چشمگیری دگرگون شده‌اند.

حمله موشکی روز سه‌شنبه ایران به اسرائیل نسبت به ماه آوریل گسترده‌تر و به مراکز پرجمعیت اسرائیل نزدیک‌تر بود.

این حمله پس از آن صورت گرفت که اسرائیل یک عملیات اطلاعاتی حیرت‌انگیز انجام داد که به شدت به توانایی مهم‌ترین گروه نیابتی ایران، یعنی حزب‌الله آسیب رساند و سپس با این گروه در مرز لبنان وارد درگیری شد.

تشدید حملات اسرائیل به لبنان در شرایطی رخ داده که بایدن به‌عنوان یک رئیس‌جمهور با فشارهای چندجانبه‌ای مواجه است. او از یک‌سو در تلاش است تا توافق آتش‌بس در خاورمیانه را در شرایطی که جمهوری‌خواهان تندرو خواستار اقدام علیه تهران هستند، نجات دهد و از سوی دیگر باید رقبای انتخاباتی دموکرات‌ها را نیز مهار کند.

اما اسرائیل به روشنی اعلام کرده است که پاسخ حملات موشکی ایران را با قدرت خواهد داد. در همین زمینه، بایدن به خبرنگاران گفت که از حمله اسرائیل به تأسیسات هسته‌ای ایران حمایت نمی‌کند، هرچند که جزئیات خاصی درباره گفتگوهای دولتمردان خود با مقام‌های اسرائیلی در مورد این موضوع ارائه نداد.

البته رئیس جمهوری آمریکا در ادامه بر حق اسرائیل برای پاسخگویی به حملات موشکی ایران به شرط «متناسب بودن» تأکید کرد، موضوعی که به گفته او مورد توافق رهبران کشورهای عضو گروه ۷ نیز است. رئیس جمهوری آمریکا همچنین از اعمال تحریم‌های بیشتر علیه ایران خبر داد.

برخی مقام‌های آمریکایی به نقل از مشاوران رئیس‌جمهوری آمریکا خبر دادند که کاخ سفید در حال گفتگوهای جدی با اسرائیل درباره نحوه پاسخگویی این کشور به حمله موشکی ایران است که ممکن است شامل حمله نظامی نیز باشد.

به گفته یک مقام آمریکایی، از جمله گزینه‌های احتمالی که در حال بررسی است، حملات به شبه‌نظامیان مورد حمایت ایران یا حمله مستقیم به نیروهای سپاه پاسداران ایران در یمن یا سوریه است.

مشاوران کاخ سفید تمایل دارند که پاسخ اسرائیل به حمله ایران، استراتژیک اما محدود باشد، رویکردی که می‌تواند هم تاثیرگذار باشد و هم مانع جنگی تمام‌عیار در منطقه شود. اما رئیس‌جمهوری آمریکا در حال حاضر ممکن است نقش کمتری در شکل‌دهی به وقایع داشته باشد.

آگهی

برای ماه‌ها، نتانیاهو و دولت او به‌طور مداوم توصیه‌های آمریکا درباره چگونگی مدیریت جنگ غزه پس از حملات ۷ اکتبر حماس به اسرائیل را نادیده گرفته‌اند.

بایدن و دولتمردانش به‌طور مکرر از سیاست‌های جنگ‌طلبانه اسرائیل در غزه که تأثیر ویرانگری بر غیرنظامیان فلسطینی داشته است، ابراز نارضایتی کرده‌اند. بایدن واکنش اسرائیل را «بیش از حد» ارزیابی و ارسال یک محموله تسلیحاتی آمریکا به اسرائیل را متوقف کرد.

این در حالی بود که هم‌زمان با افزایش نگرانی‌ها از وضعیت انسانی در غزه و فشار هم‌حزبی‌های دموکرات بایدن به او برای فاصله‌گذاری از نتانیاهو، تمایل اولیه رئیس جمهوری آمریکا حمایت از اسرائیل بود.

با کاهش نفوذ بایدن بر نتانیاهو، خشم رئیس‌جمهوری آمریکا افزایش یافت. بنا به گفته یکی از مقام‌های ارشد آمریکا، تماس‌های تلفنی میان این دو نفر به طور فزاینده‌ای به مشاجره‌های فریادآلود تبدیل شده است.

آگهی

مقام‌های آمریکایی که برای نگارش این گزارش با آن‌ها گفتگو شده است، گفتند که بایدن به نزدیکان خود گفته است باور ندارد همتای اسرائیلی‌اش به دنبال توافق آتش‌بس باشد. او در ادامه استدلال کرده که نتانیاهو در تلاش است تا درگیری را ادامه دهد تا آینده سیاسی خود را نجات دهد و به ترامپ در انتخابات نوامبر کمک کند.

آخرین نشانه‌ای که منتقدان بایدن آن را به‌عنوان ناتوانی فزاینده آمریکا در مدیریت بحران‌های منطقه خاورمیانه بیان می‌کنند، ماه گذشته و پس از انفجار ویرانگر پیجرها در لبنان رخ داد.

نتانیاهو در ابتدا به مقام‌های آمریکایی گفت که از توقف درگیری‌ها با گروه شبه‌نظامی مستقر در لبنان حمایت می‌کند، اما سپس به‌طور قاطع با پیشنهاد آتش‌بس مخالفت کرد.

روز بعد، بلافاصله پس از سخنرانی پرشور نتانیاهو در سازمان ملل متحد، اسرائیل یک حمله موشکی در بیروت انجام داد که منجر به کشته‌شدن حسن نصرالله، رهبر حزب‌الله شد و این گروه را در بهت فرو برد.

آگهی

چاک فرالیچ، مشاور پیشین امنیت ملی اسرائیل گفت: «کارزار علیه حزب‌الله تا به‌حال بسیار مؤثر بوده است و احتمالاً ادامه خواهد یافت.»

او در ادامه گفت: «اینک سؤال این است که آیا آن‌ها قادر خواهند بود به‌طور گسترده‌تر و هماهنگ‌تر به هرگونه حمله آینده ایران پاسخ دهند؟»

اظهارات مقام‌های دولت آمریکا پس از حمله موشکی ایران به اسرائیل نشان‌دهنده عزم واشنگتن برای پاسخگویی به تهدیدات ایران و تضمین امنیت اسرائیل است.

بایدن از پنتاگون خواسته است تا به سیستم دفاع موشکی گنبد آهنین و دیگر سامانه‌های دفاعی اسرائیل برای مقابله با حملات موشکی ایران کمک کند، حمله‌ای که بر اساس اعلام ارتش اسرائیل، هیچ اسرائیلی را به قتل نرساند.

آگهی

این رویداد همانند آن چیزی که در ماه آوریل رخ داد، نشان‌دهنده اثربخشی حمایت نظامی آمریکا از اسرائیل است.

اما جسارت موج جدید حملات اسرائیلی‌ها که جزئیات آن‌ها پیش از اجرا به آمریکایی‌ها اطلاع داده نشده بود، تنها با موفقیت آن‌ها هم‌سطح بود، موضوعی که می‌تواند به اعتماد به نفس دولت اسرائیل کمک کند.

هگر چمالی، مقام پیشین شورای امنیت ملی و وزارت خزانه‌داری در دولت باراک اوباما، رئیس جمهور پیشین آمریکا گفت که نتانیاهو نشان‌ داده جسارت و تمایل بسیار بیشتری برای ریسک دارد، زیرا «اسرائیل به‌طور قابل توجهی نیابتی‌های تهران را تضعیف کرده است و آن‌ها متوجه شده‌اند که ایران در موقعیت ضعیف‌تری قرار دارد.»

او گفت انتظار یک پاسخ قوی از سوی اسرائیل را دارد، «اقدامی که نه‌تنها مؤثر باشد بلکه به تحقق اهداف امنیت ملی اسرائیل نیز کمک کند.»

آگهی

جمهوری‌خواهان آمریکا به‌طور مداوم از واکنش بایدن به جنگ غزه انتقاد کرده‌اند و بر این باورند که او حمایت کافی از اسرائیل نداشته است. پس از حمله موشکی ایران به اسرائیل، بسیاری از جمهوری‌خواهان فشارها بر بایدن را افزایش دادند تا به تل‌آویو برای پاسخ به تهدیدات ایران کمک کند.

به اینستاگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

دونالد ترامپ، کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در سال ۲۰۲۴ روز سه‌شنبه در یک تجمع انتخاباتی با سرزنش کردن بایدن و کامالا هریس، رقیبش در این انتخابات، تلاش کرد تا از بحران‌های بین‌المللی به‌عنوان ابزاری برای انتقاد از هریس و جلب حمایت رأی‌دهندگان استفاده کند.

اما بارری مک‌کفری، ژنرال بازنشسته از ارتش آمریکا گفت: «دولت بایدن، به‌طور مناسب، هنوز در تلاش است تا از وقوع یک جنگ منطقه‌ای جلوگیری کند.»

آگهی

او در ادامه با «دردناک» توصیف کردن این روزها برای اسرائیلی‌ها گفت که آن‌ها حق دارند همه گزینه‌ها را در نظر بگیرند، اما پیش‌بینی پیامدهای هر اقدامی دشوار است. او گفت: «آنچه می‌دانیم این است که این روزها روزهای خطرناکی هستند.»

source
سئو سایت

توسط jahankhabari.ir