یهودیان در سراسر جهان سال جدید یهودی، معروف به «روش هشانا» را به‌طور سنتی با فرو بردن سیب در عسل به امید روزهای شیرین پیش‌رو جشن می‌گیرند، اما این جشن امسال برای بسیاری از اسرائیلی‌ها شادی‌آور نبود.

آگهی

تشدید درگیری‌ها در مرزهای اسرائیل و فراتر از مرزهای این کشور، تأثیرات بسیار زیادی بر جشن سال نو اسرائیلی‌ها در روز چهارشنبه گذاشت.

یک روز پس از حمله موشکی ایرانی به اسرائیل که بسیاری از اسرائیلی‌ها را به پناهگاه‌ها کشاند، و چند ساعت پیش از آغاز تعطیلات سال جدید یهودی، اسرائیلی‌ها با خبر شدند که هشت سرباز این کشور در درگیری با نیروهای حزب‌الله در لبنان کشته شده‌اند.

در حالی که گسترش جنگ بر جشن اسرائیلی‌ها سایه افکنده است، بسیاری از آن‌ها مشتاق بازگشت به زندگی عادی و آرامش هستند.

سیگالیت اور، مشاور فناوری که در شهر پرجمعیت «هود هشارون» در حومه تل‌آویو زندگی می‌کند، به روزنامه آمریکایی «نیویورک‌تایمز» گفت: «ما فقط یک سال عادی می‌خواهیم.» بنا به برخی گزارش‌ها، بیش از ۱۰۰ خانه در شهر هود هشارون در پی حمله موشکی روز سه‌شنبه ایران به اسرائیل آسیب دیدند.

بنیامین نتانیاهو، نخست‌ وزیر اسرائیل پیش از آغاز تعطیلات سال نو یهودی در یک پیام ویدیویی کوتاه با ابراز همدردی با خانواده‌های سربازان اسرائیلی کشته‌شده در جنگ، گفت که این جنگ هنوز به پایان نرسیده است. او گفت: «ما در میانه یک جنگ سخت با محور شرارت ایران هستیم که هدفش نابودی ماست.»

سه‌شنبه شب، ایران حدود ۲۰۰ موشک بالستیک به سمت اسرائیل شلیک و اعلام کرد که این حمله به تلافی ترور و کشتن اسماعیل هنیه، رهبر پیشین حماس، حسن نصرالله، رهبر پیشین حزب‌الله و عباس نیلفروشان، یکی از فرماندهان ارشد سپاه پاسداران ایران انجام شده است.

نتانیاهو در سخنان خود متعهد شد حدود ۷۰ گروگان اسرائیلی زنده‌ را که از نزدیک به یک سال پیش در اختیار حماس هستند، نجات دهد. او همچنین وعده داد که بیش از ۶۰ هزار ساکن شمال اسرائیل را که پس از موشک‌باران این مناطق توسط حزب‌الله لبنان آواره شده‌اند، به خانه‌های خود بازگرداند.

این سخنان برای برخی از اسرائیلی‌ها آرامش‌بخش نبود. میری گاد مسیکا، عضو یک کیبوتص در جنوب اسرائیل که به شدت تحت تأثیر حمله حماس در سال گذشته قرار گرفته است، در گفتگو با این روزنامه آمریکایی با اشاره به احساس ناامیدی و ترس در میان ساکنان این منطقه گفت که آن‌ها نمی‌توانند هیچ جشنی را برگزار کنند.

او در ادامه با اشاره به گروگان‌های اسرائیلی که در اختیار حماس هستند، گفت: «وقتی دوستان و اعضای خانواده ما در تونل‌های حماس شکنجه می‌شوند، ما نمی‌توانیم جشن بگیریم.»

خانم گاد مسیکا، مادر سه فرزند که بعد حمله ۷ اکتبر حماس به اسرائیل توانست به همراه اعضای خانواده خود با پریدن از پنجره طبقه دوم خانه‌شان، از دست شبه‌نظامیان حماس فرار کنند، گفت دختر کوچک‌ترش که ۱۰ سال دارد، از ماه اکتبر نتوانسته است به‌تنهایی در تخت خود بخوابد؛ دختر ۱۵ ساله‌اش نمی‌تواند در مدرسه تمرکز کند، هرچند که قبلاً دانش‌آموز عالی بود؛ و پسر ۱۶ ساله‌اش هنوز بعد از شکستن پایش در حین فرار، لنگ‌لنگان راه می‌رود.

او با بیان اینکه یک فرد خوش‌بین است، سال بهتری را برای همه آرزو کرد. بنا به گزارش نیویورک‌تایمز، این احساس از سوی اسرائیلی‌های دیگری که با سختی‌های ناشی از جنگ دست و پنجه نرم کرده‌اند نیز بیان شده است.

خانم اور گفت که از ۷ اکتبر تاکنون، اسرائیلی‌ها با زندگی در یک دوران بحرانی، میان احساس ناامیدی و تلاش برای ادامه زندگی عادی در نوسان هستند. او در ادامه گفت شما در حالی که خوشحال هستید، ناگهان یک خبر وحشتناک درباره یکی از نزدیکان‌تان می‌شنوید.

خانم اور که با خواهر و فرزندانش «روش هشانا» را جشن گرفته بود، گفت که این جشن، مانند همیشه نبود. او با شوخی گفت که به‌طور معمول، نیمی از اسرائیلی‌ها در این زمان به خارج از کشور سفر می‌کردند و نیمی دیگر در حال سفر کردن در داخل کشور، کوهنوردی، اقامت در هتل‌ها و جشن گرفتن بودند.

امسال، پروازهای کمی به خارج از اسرائیل انجام شد و سفر در داخل اسرائیل نیز تقریباً غیرممکن شده است. خانم اور با بیان اینکه آن‌ها فقط در خانه‌های خودشان هستند، گفت که شرایط کشورشان مثل همیشه نیست.

هرتزی هالوی، رئیس ستاد ارتش اسرائیل با تأیید این نگاه خانم اور گفت که در آستانه جشن سال نو یهودی، ارتش اسرائیل در حال عملیات و حمله در تمام جبهه‌ها است.

آگهی

او در ادامه گفت: «ما در حال مبارزه هستیم و می‌دانیم که این جشن بدون گروگان‌ها کامل نیست.» این ژنرال اسرائیلی با اشاره به نیروهای نظامی اسرائیلی که در این جنگ کشته یا مجروح شده‌اند و همچنین خانواده‌های آن‌ها گفت که این افراد بهای سنگین جنگ را می‌پردازند.

به اینستاگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

اما جاناتان دکل-چن، پدر گروگان اسرائیلی-آمریکایی گفت که او باور ندارد گسترش جنگ و درگیری اسرائیل در همه جبهه‌ها بتواند مشکلات کشور را حل کند. او در هفته‌های گذشته در آمریکا بوده است تا برای احیای مذاکرات آتش‌بس در غزه و پایان دادن به درگیری‌ها در این باریکه که در جریان آن بیش از ۴۱ هزار فلسطینی کشته شده‌اند، فشار آورد و همچنین برای آزادی گروگان‌های در اختیار حماس تلاش کند.

تلاش برای آتش‌بس در غزه در تابستان امسال با شکست مواجه شد و به‌نظر می‌رسد که در هفته‌های اخیر نیز به‌طور کامل کنار گذاشته شده است، زیرا درگیری‌های اسرائیل با ایران و گروه‌های متحد این کشور در خاورمیانه گسترش یافته است.

آگهی

آقای دکل-چن به اسرائیل بازنگشت تا به خانواده‌اش برای برگزاری جشن سال نو یهودی بپیوندد، زیرا به باور او، «امسال دلیلی برای جشن گرفتن وجود ندارد.»

او با ابراز نگرانی از وقوع یک جنگ منطقه‌ای در آستانه سال جدید یهودی، خواستار فشار بین‌المللی به حماس و اسرائیل برای پذیرش یک توافق شد تا سال پیش رو «ویرانگر» نباشد.

source
سئو سایت

توسط jahankhabari.ir