یک منبع امنیتی لبنان روز شنبه به خبرگزاری رویترز گفت پس از حمله هوایی اسرائیل که گفته می‌شود هدف آن هاشم صفی‌الدین، روحانی شیعه و جانشین احتمالی سید حسن نصرالله بوده، ارتباط ها با او نیز قطع شده است.

آگهی

اسرائیل اواخر روز پنج‌شنبه حمله بزرگی را به حومه جنوبی بیروت انجام داد و وبگاه خبری آمریکایی «آکسیوس» به نقل از سه مقام اسرائیلی نوشت که هدف از این حمله، هاشم صفی‌الدین بوده که در یک پناهگاه زیرزمینی حضور داشته است.

در مجموع سه منبع امنیتی لبنان به رویترز گفتند که حملات مداوم اسرائیل به حومه جنوبی بیروت معروف به «ضاحیه» باعث شده که نیروهای امدادی نتوانند به جستجو در این مناطق بپردازند.

گروه حزب‌الله نیز از زمان وقوع این حمله سنگین هیچ اظهارنظری درباره صفی‌ الدین نکرده است.

در سوی دیگر جنگ، سرهنگ ناداو شوشانی از سخنگویان ارتش اسرائیل روز جمعه گفت که ارتش همچنان در حال ارزیابی حملات هوایی شامگاه پنج‌شنبه است که به گفته او مقر اطلاعات حزب‌الله را هدف قرار داده است.

در صورت کشته شدن هاشم صفی‌الدین که شایع شده بود قرار است جانشین حسن نصرالله شود، ضربه سنگین دیگری به حزب‌الله و حامی آن یعنی ایران وارد خواهد شد.

حملات سنگین اسرائیل در دو دهفته اخیر منجر به نابودی نسلی از رهبران ارشد و باتجربه نظامی حزب‌الله شده است؛ از جمله دبیرکل آن که در حمله هوایی در ۲۷ سپتامبر کشته شد.

مقامات لبنانی می‌گویند که حمله اسرائیل همچنین صدها شهروند عادی لبنان از جمله نیروهای امدادی را کشته و ۱.۲ میلیون نفر معادل تقریبا یک چهارم جمعیت این کشور را مجبور به ترک خانه‌های خود کرده است.

منابع امنیتی لبنان به رویترز گفتند که درجریان حمله روز شنبه اسرائیل به اردوگاه آوارگان فلسطینی در طرابلس نیز یکی از اعضای حماس به همراه همسر و دو فرزندش کشته شده است.

در پی تداوم حملات اسرائیل به جنوب لبنان، بامداد شنبه همچنان دود بر فراز منطقه «ضاحیه» دیده می‌شد که اکنون بخش‌های زیادی از آن به آوار تبدیل شده است.

در شمال اسرائیل نیز آژیرهای حمله هوایی به دلیل شلیک موشک از لبنان، مردم را بسوی پناهگاه‌ها فراری می‌دهد.

تشدید درگیری‌ها در آستانه سالگرد حمله ۷ اکتبر

درگیری‌های اسرائیل و حزب‌الله لبنان در حالی ادامه دارد که دو روز دیگر اولین سالگرد حمله خونین شبه‌نظامیان حماس به جنوب اسرائیل برگزار خواهد شد.

در جریان حمله‌ای که در ۷ اکتبر ۲۰۲۳ میلادی روی داد، ۱۲۰۰ نفر عمدتا غیرنظامی کشته شدند و حدود ۲۵۰ نفر نیز گروگان گرفته شدند.

یک روز بعد از حمله ۷ اکتبر، حزب‌الله در حمایت از شبه‌نظامیان حماس، حملات موشکی به خاک اسرائیل را آغاز کرد که برای مدت یک سال نیز ادامه یافت.

وزارت بهداشت غزه که تحت کنترل حماس است می‌گوید در این مدت حملات تلافی‌جویانه اسرائیل منجر به کشته شدن حدود ۴۲ هزار فلسطینی شده و تقریباً تمام جمعیت ۲.۳ میلیونی غزه آواره شدند.

وزارت بهداشت غزه هنگام اعلام آمار کشته شدگان جنگ یکسال اخیر، تفکیکی میان شبه‌نظامیان کشته شده و غیرنظامیان قائل نمی شود.

آگهی

ایران که هم ازحزب‌الله لبنان و هم گروههای شبه‌نظامی در نوار غزه حمایت می‌کند و در سال جاری فرماندهان کلیدی سپاه پاسداران را بر اثر حملات هوایی اسرائیل در سوریه و لبنان از دست داده، سه‌شنبه گذشته برای دومین بار اقدام به حمله مستقیم موشکی به خاک اسرائیل کرد.

اگرچه این موشک‌ها عمدتا رهگیری و نابود شدند اما اسرائیل همچنان در حال بررسی گزینه‌های مختلف برای پاسخ به ایران است.

source
سئو سایت

توسط jahankhabari.ir