پزشکیان در دیدار مدیران و فعالان میراث فرهنگی:

پزشکیان در دیدار مدیران و فعالان میراث فرهنگی

به گزارش خبرنگار ایکنا، مسعود پزشکیان، رئیس‌جمهور کشورمان، صبح امروز، سه‌شنبه 17 مهرماه در دیدار با مدیران و فعالان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، با اشاره به حوادث پشت سرهم در منطقه و سخت‌تر شدن کارها با توجه به این حوادث، گفت: عده‌ای از دولت‌های مدعی حقوق بشر؛ آمریکا و  اروپا از وحشی‌گری‌های رژیم صهیونیستی حمایت می‌کنند و بعد دم از حقوق بشر می‌زنند در حالی که زن و بچه را بی‌گناه می‌کشند این  مدعیان حقوق بشر، هویت خود را از دست داده‌اند.

وی با استناد به آیه «وَلَا يَجْرِمَنَّكُمْ شَنَآنُ قَوْمٍ عَلَى أَلَّا تَعْدِلُوا اعْدِلُوا هُوَ أَقْرَبُ لِلتَّقْوَى»، افزود: حتی اگر ما بد باشیم شما که ادعای انسانیت می‌کنید آنچه در مقابل دیدگانتان می‌بینید را چه اسمی روی آن می‌توان گذشت که اینگونه سکوت اختیار کرده‌‌اید؛ این شرم‌آور است.

پزشکیان به بنای ربع رشیدی تبریز با سابقه 750 ساله و امکانات این شهر در آن دوران اشاره و تأکید کرد: برای آموزش دوره مدیریتی به انگلستان رفته بودیم، در آنجا فضایی را به ما نشان د ادند که 200 سال پیش برای درمان مریض‌ها از آن استفاده می‌شد. این شهر ربع رشیدی براساس علم درست شده بود و دانشگاهی در آن به 7 زبان زنده دنیا آموزش می‌دادند و در ربع رشیدی مدیریتی بر مبنای فرایند و روش حاکم بود. لذا مدیران باید مدیریتشان بر اساس روش و فرایند باشد.  

رئیس‌جمهور تصریح کرد: هنگامی مدیران به صورت گروهی و دسته‌ای می‌آیند، همین است. ما نه هویت خود را می‌دانیم و نه با ریشه‌هایی که در آن قرار گرفته‌ایم، آشنایی داریم و همین است هنگامی فردی نخبه می‌شود، پیش از نخبه شدن می‌خواهد از کشور خارج شود، در صورتی که اگر بخواهد ریشه‌هایش را قطع کند باید بگوید کجا بروم؟ این مملکت برای من است. مردم برای من هستند. ایران دارای هزاران سال تمدن است و درحالی که نخبگان بعضاً به کشورهایی می‌روند که تمدن آنها حتی به صدها سال نیز نمی‌رسد. 

پزشکیان ادامه داد: ما مقصریم که نتوانستیم گذشته و تاریخ ایران را به افراد درحال تحصیل و فراگیری آموزش هستند، یاد دهیم. کسی که گذشته خود را نداند، برای آینده خود نیز نمی‌تواند، نقشه بکشد زیرا احساس می‌کند ریشه ندارد. با ریشه‌های محکمی که ما در عرصه‌های مختلف فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و سایر موارد داریم، کجا باید برویم؟!

وی با اشاره به وجود دانشگاه‌های رده نسل چهاردم در ربع رشیدی تبریز، گفت: این دانشگاه‌ها موضوعی است که اکنون در دنیا به سمت آن حرکت کرده‌اند. دانشگاه‌های ما در حال حاضر در بهترین حالت نسل 2 هستند. یعنی آموزش علم و تحقیقات انجام می‌دهند، مبنای تحقیقات نیز جامعه نیست و محقق برای خود کار می‌کند. بیش از 90 درصد مقالات در طاقچه‌ها خاک می‌خورد درحالی که برای آن هزینه کرده‌ایم. 

رئیس‌جمهور به سابقه دو هزار و 500 ساله تمدن ایران اشاره و اظهار کرد: هخامنشیان در منطقه عظیمی حکومت می‌کردند و در کنار هم سالم و امن زندگی می‌کردند. هنر در کنار هم بودن، باهم زیستن، رشد کردن و توسعه و پیشرفت، چیزی است که دو هزار و 500 سال پیش ایرانیان داشتند اما الان باهم دعوا می‌کنیم. ما را به دعوا می‌اندازند که بتوانند هرچه می‌خواهند بر ما اعمال کنند. دشمنان در منطقه این بلا را سر مردم مسلمان آوردند اما اگر مسلمانان باهم متحد بودند، آیا دشمنان می‌توانستند اینگونه اقدامات را انجام دهند و منابع و معدن مسلمانان را ببرند و بعد هم آنها را بزنند؟ 

 

وی تصریح کرد: شناخت فرهنگ خودمان مهم است. ما فرهنگ داریم و آن را فراموش می‌کنیم. مدارس، دانشگاه‌ها، میراث فرهنگی ما باید تلاش کنند تا دانش‌آموزان را با مفاهیم این مسئله آشنا کند. بچه‌های ما، معنا و عمق مهارت کاری که گذشتگان انجام داده‌اند را نمی‌دانند. اینکه چه ساختار حکومتی در اینجا بوده که توانسته چنین کاری را انجام دهد، چه مدیریتی شکل گرفته که توانسته این توسعه‌ را در جامعه شکل دهد، چه فرهنگ و باوری بوده که به اینجا رسیده است. ما را از تمدن، ریشه و آگاهی خود، بریدند و در نتیجه راحت نخبگان را می‌برند. 

 

پزشکیان تصریح کرد: سرزمینی که در آن زندگی می‌کنیم مملو از سرمایه‌های علمی، فرهنگی، مدیریتی، حکومت‌داری، سیاسی، اجتماعی و اعتقادی است. این فرهنگ و واقعیتش با دنیای امروز را باید اول بتوانیم به خودمان برسانیم و بعد به دیگران ارائه دهیم تا ببینند و جمهوری اسلامی ایران را بیشتر و بهتر بشناسند. 

 

وی با اشاره به دوران حضورش در مجلس و جویاشدن نظر او برای تشکیل حکومت پارلمانی، اظهار کرد: من به آنها گفتم چرا حکومت اسلامی درست نمی‌کنید. یعنی اگر درست می‌گویید نامه امام علی(ع) به مالک اشتر را مقابل خود بگذارید و طبق آن عمل کنید. این نامه از نظر مدیریتی عین حکومت ولایتی است. اگر در آن چارچوب عمل کنیم، مشکلی درباره استان‌ها به وجود نمی‌آید. در این نامه مالک اشتر به عنوان استاندار، قاضی‌القضاتی است که فرمانده، مدیر، قانون و سایر موارد را تعیین می‌کند اما پاسخگوی مردم است. براین اساس یعنی شاخص برای ماندن مدیر و مسئول، رضایت مردم است. ما به عنوان مسئول کشور باید به دنبال این باشیم که آیا رضایت مردم را داریم؟ 

 

رئیس‌جمهور با اشاره به صحبت‌های خود در ایام انتخابات گفت: ما برای کسب رأی از شما، شعار ندادیم و حرف نزدیم بلکه بر اساس اعتقادمان حرف زدیم. هر کاری از دستمان برآید که کشور را به جایگاهی برسانیم، در آن رابطه کوتاهی نخواهیم کرد و مشکلاتی که در این عرصه وجود دارد را با آقای صالحی‌امیری درمیان بگذارید و راه‌حل و روندحل آن را براساس تجربه‌های بین المللی استخراج کنید. هر کاری از دستمان بر آید برای کمک به شما انجام خواهیم داد. این وظیفه ماست، نه اینکه بخواهیم منتی بگذاریم. ما برای مانع و مشکل بر سر راه گذاشتن، اینجا نیستم. اگر در توان ما باشد و امکان آن را داشته باشیم، انجام می‌دهیم.

 

پزشکیان در پایان ضمن تشکر از تمام فعالان این عرصه، گفت: هویت و ریشه‌های ما عمیق و پرافتخار است باید اینها را شفاف و مردم‌فهم کنیم به طوری که هر ایرانی در هر جای دنیا دلش برای ایران بتپد و وجودش برای کشورش باشد. این بی‌هویتی از نوع آموزش ما شکل گرفته است. در این کشور، خواهیم ماند و آن را آباد خواهیم کرد و به رخ جهانیان می‌کشیم. ما برتر از آنیم که جهانیان فکر می‌کنند. 

انتهای پیام

source

توسط jahankhabari.ir