به گزارش خبرنگار سیاسی دفاع‌پرس، «حسین سیمایی صراف» وزیر علوم، تحقیقات و فناوری امروز (شنبه) در مراسم آغاز سال تحصیلی جدید دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی کشور که با حضور رئیس‌جمهور برگزار شد، اظهار داشت: رئیس‌جمهور به درستی دریافتند که وفاق می‌تواند سدشکن بسیاری از مشکلات باشد و به درستی با یک تعبیر همه فهم بارها تکرار می‌کنند که دعواها مردم را اذیت کرده است.

وزیر علوم: نیاز داریم تا در رابطه با مشکلات کشور وفاق پیدا کنیم

وی افزود: ما نیاز داریم در رابطه با مشکلات کشور وفاق پیدا کنیم در واقع با وجود همه مشکلات همچنان بر سر مهم بودن مشکلات وفاق نداریم همانطور که بر سر راه حل‌های مشکلات وفاق نداریم. علم و عقل نقاد بهترین معیار برای وفاق بر سر راه حل ها است.

وزیر علوم گفت: بزرگان علم و فرهنگ ایران برای اثبات مرجعیت عقل و حجیت عقل کوشیدند تا بر اخباریان فائق بیایند اما در حال حاضر انگار ما بر سر حجیت علم چالش داریم و باور نداریم علم تنها راه برای برون رفت از مشکلات است. البته من معنقد نیستم که علم معصوم و بی‌خطاست؛ علم وحی نیست اما مگر چاره دیگری جز پناه بردن به علم داریم؟

سیمایی تاکید کرد: دانشگاه ما به شدت نیازمند توجه بیشتری است، اکنون و در فصل بودجه با تمام دشواری‌هایی که در کشور وجود دارد باید به بودجه دانشگاه‌ها توجه کرد. معتقدم هزینه‌کرد در دانشگاهها سرمایه‌گذاری است.

وی با اشاره به اینکه نباید مردم را ناامید کرد گفت: تمام بودجه آموزش عالی کمتر از سه درصد بودجه کل کشور است. بودجه‌ای که در آموزش عالی داریم برای کل آموزش عالی کمتر از بودجه یک دانشگاه برتر در دنیا است. سهم آموزش از تولید ناخالص داخلی بسیار پایین است. اگر بخواهیم بودجه امروز را با ارز خارجی بسنجیم؛ امروز تقریبا و فقط ۵۰ درصد بودجه سال ۱۳۹۰ را داریم. اما دانشگاهیان واقعا امیدوار هستند و انتخابات امید تازه‌ای دمیده است. حمایت دانشجویان از رئیس‌جمهور و دولت چهاردهم نشان می‌دهد به مسئولیت خود در قبال جامعه، صنعت و بحران‌های کشور واقغف هستند.

سیمایی صراف گفت: دانشگاهیان به جد می کوشند از قافله نوآوری عقب نمانند؛ ما در این دوره با جدیت به دنبال ترمیم معیشت هستیم. کارهای خوبی انجام شده است ولی چون رئیس جمهور گفتند تا کاری انجام شده اعلام نکنید. انصافا گام‌های خوبی برداشتیم تا معیشت استادان و کارمندان عزتمندانه باشد.

وزیر علوم خاطرنشان کرد: ما اقدامات عملیاتی و برنامه عملیاتی را برای اجرای برنامه هفتم توسعه آماده کرده ایم و معتقدیم اگر منابع مالی این برنامه که مجلس تدارک دیده است، تامین شود به رشد علمی و خیزش علمی می رسیم. همچنین می‌توانیم جلوی مهاجرت را بگیریم و ادعا کنیم برای جامعه آموزش عالی زندگی عزتمندانه را تدارک دیدیم.

وی تصریح کرد: رئیس جمهوری از رشته پزشکی پا در میدان سیاست گذاشتند امیدوارم با همت ایشان شاهد آینده جدید برای ایران عزیز باشم.

انتهای پیام/381

source

توسط jahankhabari.ir