از زمانی که در خیابان‌ها شاهد افرایش تصاعدی موتورسواری بانوان بودیم، این دغدغه به وجود آمد که با خلأ قانونی موجود چه باید کرد. بالاخره باید این تصمیم‌گیری صورت بگیرد که اساسا، چون قانونی وجود ندارد، مانع ایجاد کنیم یا از کنارش بگذریم و یا برای این مسأله قانون‌گذاری کنیم.

گروه اجتماعی: از زمانی که در خیابان‌ها شاهد افرایش تصاعدی موتورسواری بانوان بودیم، این دغدغه به وجود آمد که با خلأ قانونی موجود چه باید کرد. بالاخره باید این تصمیم‌گیری صورت بگیرد که اساسا، چون قانونی وجود ندارد، مانع ایجاد کنیم یا از کنارش بگذریم و یا برای این مسأله قانون‌گذاری کنیم. هر تصمیمی هم موافقان و مخالفان خود را دارد و باید مسئولان انتخاب کنند که به این وضعیت آشفته که هر روز هم آفاتش بیش از پیش هویدا می‌شوند، ادامه بدهیم یا اینکه رویه موجود را اصلاح می‌کنیم. هر کدام از این انتخاب‌ها چالش‌هایی دارد و قطعا حل قانونی این معضل ارجحیت دارد بر سایر راهکارها.

خلأ قانونی موتورسواری بانوان؛ نیارمند یک اقدام عاجل

به گزارش بولتن نیوز، در این ایام چندین روایت شخصی از مشکلات زنان و دختران موتورسوار منتشر شده است. موارد بسیاری بوده که پس از تصادف‌هایی که حتی منجر به آسیب دیدگی جانی و مالی ایشان شده، بابت نداشتن گواهینامه، ترجیح داده‌اند از خیر خسارت بگذرند، اما برای خودشان مشکلی پیش نیاید. حتی مواردی مشاهده شده است که رانندگان با علم به تخلف خود، با سوءاستفاده از این وضعیت، در هنگام تصادفات دست بالا را می‌گیرند و دختران را حتی مجبور به پرداخت خسارت هم می‌کنند؛ و این مثال‌ها تنها کسری از مشکلاتی است که در این فقره بی‌قانونی وجود دارد.

نقطه بر عکس ماجرا هم آن‌جاست که به علت نداشتن مجوز‌های لازم، در صورت ارتکاب خلاف، نمی‌توان به تخلفات آن‌ها به درستی. رسیدگی کرد. حتی همین دوره ندیدن، می‌تواند منجر به اتفاقات بد هم برای خودشان و هم سایرین شود. تعدد آسیب‌های ناشی از ادامه داشتن این وضعیت، طلب می‌کند که اقدامی عاجل برای حل آن صورت بگیرد. اگر همین امروز فکری به حال موتورسواری بانوان نشود، احتمالش کم نیست که فردا روزی بابت یک ماجرای بیهوده و جدید، باز هم چالشی جدید را در کشور شاهد باشیم.

این هشدار مطلقا به این معنا نیست که بگوییم تنها راه دادن مجوز استفاده از موتور به بانوان است. حرف این است که هر اقدامی در این زمینه نیار به مستند قانونی دارد، یعنی همان چیزی که امروز در موردش خلأ وجود دارد. البته تناقضات زیادی در این حوزه وجود دارد اعم از اینکه چرا بانوان در پیست اجازه موتورسواری دارند، اما در شهر نه یا چرا تیم ملی موتور کراس زنان داریم، اما اجازه موتورسواری در شهر به همان ملی‌پوشان داده نمی‌شود. همین ابهامات و آن معضلات پیش گفته، الزامی را برای دولت و نمایندگان مجلس ایجاد می‌کند که فکری برای حل چالش‌های موتورسواری بانوان در کشور بکنند و برای حل آن‌ها چاره‌ای بیاندیشند.

source

توسط jahankhabari.ir