گروه سیاسی دفاع‌پرس: زندگی و سیره سیاسی و سراسر مبارزه حضرت امام خمینی (ره) یک اتفاق ساده تاریخی از جنس رهبران و سلاطینی نیست که خوانش و تکرار آن ملال آور باشد. حضرت امام خمینی (ره) خود به تنهایی یک ملت، یک امت، یک جریان پویا و یک تاریخ منحصربفرد است که مانند الماسی درخشان ابعاد مختلف و ناشناخته دارد. با هر بار مواجه شدن با شخصیت امام راحل می‌توان به شناخت کامل‌تری از ایشان رسید. 

نگرانی امام برای لبنان و اعتماد به جوانان ایران
«تقویم روح‌الله» مجموعه‌ای است که در هر روز وقایع زندگی امام خمینی (ره) را بازخوانی می‌کند. اتفاقات تلخ و شیرینی که در زندگی امام راحل می‌افتد علاوه بر خوانش دوباره تاریخ انقلاب اسلامی و دفاع مقدس، فرصتی است مغتنم برای نزدیک شدن به مردی که بعد از ۱۴ قرن مسیر تاریخ را به سوی نور تغییر داد.

نگرانی از اوضاع لبنان

«جلال‌الدین فارسی» نماینده دوره دوم مجلس شورای اسلامی بود که او در دی ۱۳۵۷ از طرف امام خمینی (ره) به عنوان نماینده ایشان برای همکاری با سازمان «الفتح» معرفی شد. 

بسمه تعالی‏

جناب آقای فارسی ـ ایّده الله تعالی‏
‏‏

مرقوم شریف واصل، توفیق و تأیید جنابعالی را از خداوند تعالی خواستار است. امید‏‎ ‎‏است موفق به خدماتی که شروع نموده‌اید، شده و به اتمام برسانید. زحمات جنابعالی‏‎ ‎‏ارزنده و موجب تقدیر است. ‏
‏‏

راجع به مطالبی که مرقوم شده است ـ مع کمال الأسف ـ از مسائل لبنان و عدم رشد‏‎ ‎‏سران مسلمین و خیانت بعض از آنها، اینجانب اگر در حال عادی بودم ممکن بود بتوانم‏‎ ‎‏خدمتی که تا اندازه ‏‏ [‏‏ای‏‏]‏‏ سزاوار باشد بکنم ولی شاید جنابعالی تمام مطالب را مطّلع‏‎ ‎‏نباشید. ایادی وکلای اینجانب تقریباً یا مقطوع یا قریب به قطع است و آنچه به طور غیر‏‎ ‎‏عادی می‌رسد چیزی نیست که بتوان با آن امری به این خطیری را انجام داد، و تبعیض‏‎ ‎‏برای من صلاح نیست. از خداوند تعالی اصلاح امور را خواستار است. والسلام علیکم و‏‎ ‎‏رحمة الله. ‏

روح الله الموسوی الخمینی‏ 

یکم آبان ۱۳۵۵ نجف

نگرانی امام برای لبنان و اعتماد به جوانان ایران

‎نور چشم امام

در روز یکم آبان ۱۳۵۶ مصطفی خمینی فرزند بزرگ امام خمینی (ره) بعد عمری مجاهدت در نهضت پدر ارجمند خود به شهادت رسیدند. شهادت مصطفی امام خمینی بنا به نظر اغلب صاحب نظران جریان انقلاب اسلامی را شدت بخشید. اربعین شهادت ایشان با برخورد شدید عوامل شاه مواجه شد که این اربعین، سبب برگزاری اربعین‌های متعدی شد تا منتهی به پیروزی انقلاب اسلامی در ۲۲ بهمن ۱۳۵۷ شد.

در حالی که شهادت مصطفی خمینی حوزه‌های علمیه در عراق و ایران را به تعطیلی کشاند و مجلس ترحیم متعددی برگزار شد، اما امام خمینی (ره) تنها به صدور یک اعلامیه کوتاه بسنده کرد. ایشان نه تنها در مجلس ترحیم پسرشان شرکت نکرد بلکه کلاس درس خود را نیز برگزار کردند.

حضرت امام خمینی (ره) در چنین روزی اعلامیه‌ای به شرح ذیل صادر کردند.

انا لله و انا الیه راجعون‏
‏‏

در روز یکشنبه نهم شهر ذی القعدة الحرام ۱۳۹۷ مصطفی خمینی، نور بصرم و مُهجَۀ ‏قلبم، دار فانی را وداع کرد و به جوار رحمت حق تعالی رهسپار شد. ‏
‏‏ «اللهم ارحمه و اغفر له و اسکنه الجنه بحق اولیائک الطاهرین ـ علیهم الصلوة و السلام». ‏

روح الله الموسوی الخمینی‏ 

یکم آبان ۱۳۵۶ نجف

ولایت فقیه علیه دیکتاتوری‏

حضرت امام خمینی (ره) در یکم آبان ۱۳۵۸ در قم و در دیدار با اهالی مسجد ارباب تهران در شراطی که انقلاب اسلامی به اولین سالگرد پیروزی خود نزدیک می‌شد نکات قابل تاملی را بیان فرمودند. امام راحل در این سخنرانی وجود مسموم عده‌ای که در قالب گروهک‌ها با سهم خواهی سعی در ایجاد اخلال در کار انقلاب را داشتند، گوشزد کردند. گروهک‌هایی که وجود ولایت فقیه را سدی در برابر اهداف خود می‌دیدند با شعار انحلال مجلس خبرگان چنین القا می‌کردند که ولایت فقیه همان دیکتاتوری است. امری که با ذات ولایت فقیه منافات دارد. 

اهم بیانات امام خمینی (ره) به شرح ذیل است.
‏‏

در مسیر مردم باشید ‏

جمهوری اسلامی که ملت ما می‌خواهد این است که محتوایش احکام‏‎ ‎‏اسلام باشد. حالا که رأی را مردم دادند می‌بینیم که گروه‌های مختلفی، آرای مختلفی پیدا شده است و هرکس هر جور‏‎ ‎‏دلش می‌خواهد صحبت می‌کند. وقتی هم که از آن سؤال بکنند، جواب این است که‏‎ ‎‏انقلاب است! هر که هر خلافی بکند، برهانش این است که انقلاب شده است! چون‏ ‏انقلاب شده است، دیگر باید همۀ کار‌ها انقلابی باشد و معنی انقلابی هم این است که‏‎ ‎‏موازین دیگر ندارد! میزان عقلی، یک میزان انسانی یک میزان اسلامی، دیگر در کار‏‎ ‎‏نیست. هرکس هرچه به نظرش می‌آید می‌خواهد تحمیل کند به یک ملت‏‎ ‎‏سی و چند میلیونی. ‏

نگرانی امام برای لبنان و اعتماد به جوانان ایران

همین آقایانی که فریاد می‌زنند که باید دمکراسی باشد، می‌نشینند دور هم و یک چیزی پیش خودشان می‌گویند و می‌خواهند تحمیل‏‎ ‎‏کنند به ملت. مثلاً مجلس خبرگان با اکثریت ملت رفته است و مشغول کار است، حالا‏‎ ‎‏می‌بینیم که یک دسته چند نفری دور هم جمع می‌شوند و می‌گویند مجلس خبرگان باید‏‎ ‎‏منحل بشود! من نمی‌دانم که این آقایان چه کاره‌اند که می‌گویند باید‏‎ ‎‏منحل بشود. مجلس خبرگان را مردم تعیین کردند. حالا که در اقلیت واقع شدند این آقایان روشنفکر و این آقایانی که ادعای‏‎ ‎‏دمکراسی می‌کنند، می‌خواهند که بگویند نه، رأی اکثریت‏‎ ‎‏میزان نیست، باید منحل بشود! ‏

من می‌پرسم از این آقایان که چرا باید منحل بشود؟ چه شده است؟ چه طور شما‏‎ ‎‏ «باید» می‌گویید؟ شما می‌گویید که مردم آزاد نبودند در رأی؟! معنا ندارد که یک اقلیتی بخواهد تحمیل کند به یک اکثریتی؛ این خلاف‏‎ ‎‏دمکراسی است که شما به او عقیده دارید و خلاف آزادی است. خلاف همۀ انسانیت‏‎ ‎‏است که بخواهند یک عدۀ معدودی که اقلیت هستند تحمیل کنند بر یک عدۀ ‏‏ [‏‏بیشتر‏‏]‏‏. ‏‎ ‎‏این همان است که زمان رضاخان هم بود، که یک عدۀ معدودی بودند و با سرنیزه تحمیل‏‎ ‎‏می‌کردند بر ملت یک چیز‌هایی را. حالا سرنیزه تبدیل شده است به نطق، به قلم، و تبدیل شده است به توطئه. ‏

من اعتقادم این است که آقایان باید فکر بکنند. باید در‏‎ ‎‏همین مسیری که این سیل دارد می‌رود خودشان را وارد کنند. اگر بخواهند برخلاف‏‎ ‎‏همین مسیر بروند، سیل آنها را خواهد برد. بر همان مسیر ملت راه بروند و‏‎ ‎‏خیال نکنند که این ملت نمی‌فهمد چیزی. نخیر، ملت بهتر از ما‌ها می‌فهمد. همان طور راه‏ ‏خودش را پیدا کرده و دارد می‌رود. 

سخنرانی در جمع اهالی مسجد ارباب تهران یکم آبان ۱۳۵۸ قم

ارتش اساس استقلال یک کشور است

امام خمینی (ره) در تاریخ یکم آبان ۱۳۵۸ طی یک سخنرانی تاریخی در جمع فرماندهان ارتش و دانشجویان دانشگاه افسری نکات مهمی را مطرح کردند که اهم آن تصفیه ارتش از عوامل نفوذی رژیم شاه و تائید بر حفظ ماهیت ارتش است. حضرت امام خمینی (ره) حفظ استقلال کشور را مرهون وجود ارتشی اسلامی و انقلابی می‌دانند که از مردم و برای مردم است.

اهم بیانات امام راحل به شرح ذیل است.

ارتش انقلابی؛ ارتش مردمی

شما می‌دانید که ارتش؛ اساس و رکن استقلال یک کشور است. اگر ارتش اصلاح‏‎ ‎‏بشود، استقلال کشور حفظ می‌شود و اگر خدای نخواسته در ارتش یک فسادی باشد، ‏‎ ‎‏استقلال کشور به خطر می‌افتد. می‌دانید که امروز افرادی که ناصالح وابسته به رژیم سابق، در همه جا نفوذ دارند، ولا محاله در ارتش هم هستند و‏‎ ‎‏اگر اینها بمانند در ارتش، ممکن است که ریشه بکنند؛ ممکن است توطئه بکنند و خدای‏‎ ‎‏نخواسته یک وقت یک ارتش را به فساد بکشند. بنابراین، تصفیۀ ارتش از مسائل بسیار‏‎ ‎‏مهم است. با تصفیۀ ارتش، حفظ استقلال کشور می‌شود.

شما موظفید به اینکه استقلال‏‎ ‎‏کشورتان را حفظ کنید. موظفید به اینکه تصفیه بکنید افرادی که می‌دانید که‏‎ ‎‏نالایق هستند؛ یک ارتش مستقلِ اسلامی ـ انسانی که در‏‎ ‎‏خدمت کشور و در خدمت ملت و در خدمت اسلام باشد. ‏ شما می‌دانید که سابق، بنا بر این بود که ارتش را در مقابل ملت قرار بدهند و این‏‎ ‎‏نکته‌اش این بود که، چون سران بالا خیانتکار بودند و از ملت‌ها می‌ترسیدند.

بحمدالله آن طرز فکر رفت. حالا مهم است این مطلب که شما‌ها حفظ کنید این معنا را که با ملت پیوندتان پیوند‏‎ ‎‏برادری باشد. اینطور نباشد که از شما بترسند. اینطور باشد که شما را با آغوش باز‏‎ ‎‏بپذیرند. ‏برادری باید باشد. مثل اطاعت فرزند از پدر باشد. شما با زیردستان خودتان‏‎ ‎‏خوشرفتاری کنید؛ آنها از خود شما هستند؛ پیوند شما هستند. وقتی اینطور شد، یک ارتش ارتش‏‎ ‎‏اسلامی می‌شود. ملت هم با ارتش اسلامی دوست است، رفیق است، پشتیبان است. ‏‎ ‎‏همه با هم برادر باشیم و همه با هم در خدمت اسلام و در خدمت کشورمان. 

سخنرانی در جمع دانشجویان دانشگاه افسری و فرماندهان ارتش یکم آبان ۱۳۵۸ قم

حکم امام خمینی برای رئیس جمهور وقت

امام خمینی (ره)، در پی ملاحظۀ گزارشی در ۲۸ آبان ۱۳۶۲ که «نجفی قدسی» سرپرست دفتر شورای هماهنگی کشور در وزارت کشور ارائه کرده بود، در گزارش خود با اشاره به طرح دعاوی ایران علیه امریکا در دادگاه لاهه و نارسایی‌های موجود دربارۀ گروه‌های اعزامی و عدم تخصص و آگاهی آنان، به منظور حفظ منافع جمهوری اسلامی ایران خواستار رسیدگی شده بود.

نگرانی امام برای لبنان و اعتماد به جوانان ایران

امام خمینی (ره) به این منظور حکمی به شرح ذیل صادر فرمودند:

بسمه تعالی‏
‏‏جناب حجت‌الاسلام آقای خامنه‎ای رئیس محترم جمهوری اسلامی‏ در موضوع مرقوم رسیدگی جدی فرمایید. 

‏‏‏روح الله الموسوی الخمینی‏ یکم آبان ۱۳۶۲

ما می‌توانیم شعار حرکت بخش امام خمینی (ره)

سال ۱۳۶۲، سال سوم جنگ تحمیلی رژیم بعث عراق علیه ایران بود. حضرت امام خمینی (ره) در طی این سه سال جنگ را با درایتی مثال زدنی هدایت کردند. امام راحل همه تلاش خود را معطوف به این کردند که همان گونه که انقلاب اسلامی به دست جوان‌ها به پیروزی رسید جنگ تحمیلی نیز با همین مشی و شیوه به پیروزی برسد. 

امام خمینی (ره) مهمترین رمز پیروزی در جنگ تحمیلی را اعتماد به نفس جوانان می‌دانند موضوعی که اگر نباشد هیچ دستاوردی حاصل نخواهد شد.
سخنرانی امام خمینی در جمع جوانان، رزمندگان و مبتکران به شرح ذیل است: 
‏‏

جبران نقیصه‌ها با اتکال بخدا و اعتماد به نفس‏
‏‏

رژیم [پهلوی]رژیم بازدارنده بود، آنها می‌خواست متوقف کند به نفع ابرقدرت‌ها لهذا همه این کشور‏‎ ‎‏وابسته شد. شما جوانان برومند کشور هستید که‏‎ ‎‏باید جبران آن نقیصه‌هایی که به این‏‎ ‎‏کشور وارد شد جبران کنید. عمده این است که شما دو جهت را در نظر بگیرید یکی اعتماد به خدا و یکی اعتماد به خودتان. شما‏‎ ‎‏خودتان جوان‌هایی هستید که می‌توانید همۀ کار‌ها را انجام بدهید به شرط اینکه‏‎ ‎‏معتقد بشوند به اینکه «می‌توانیم». شما جوان‌های کشور هستید که باید به‏‎ ‎‏فکر آتیۀ کشور خودتان باشید، بعد از مدت کوتاهی خواهید دید که راه‌های سعادت بر شما باز می‌شود، و‏‎ ‎‏قدرت‌های بزرگ طمع‌شان قطع می‌شود. ‏

امروز شمایید که باید دامن به کمر بزنید و در رشد صنایع و تولید‏‎ ‎‏این کشور همت بگمارید. فعالیت شما امروز برای‏‎ ‎‏کشور اسلامی یک عبادت است. وقتی با این ایده خدمت بکنید‏‎ ‎‏در خدمت اسلام هستید. شما مجاهد هستید در پشت جبهه‌ها. همان طوری که‏‎ ‎‏مجاهدین ما در جبهه‌ها مجاهدت می‌کنند شما هم در‏‎ ‎‏پشت جبهه‌ها هستید و عبادت خدا را با همین کارهایتان انجام می‌دهید. شما می‌بینید که امروز ما گرفتار توطئه‌های ابرقدرت‌ها هستیم. اینکه به کشور شما حمله کرده‌اند، برای این است که احساس می‌کنند که ایران است که می‌تواند‏‎ ‎‏خودش و دیگر کشور‌ها را از قید چپاولگری‌های آنها نجات بدهد. ‏ 

یکم آبان ۱۳۶۲ در دیدار جمع کارکنان وزارت صنایع، مخترعان و مبتکران

تفاوت ولایت فقیه و ولایت کبری

حضرت امام خمینی (ره) در چنین روزی به یک شبهه مهم در خصوص اختیارات و حدود ولایت فقیه پیامی به نمایندگان مجلس شورای اسلامی دادند. امام راحل در این پیام به روشنی و اختصار تفاوت ولایت فقیه و ولایت ائمه معصومین که همان ولایت کبری است را بیان می‌کنند. در این پیام این نکته درک می‌شود که ولایت فقیه ودیعه‌ای است از سوی خداوند برای عصر غیبت که فقیه جامع‌الشرایط که نایب عام امام زمان (عج) است عهده‌دار امور مسلمانان است با همان حدود و اختیارات امام زمان (عج).

متن پیام امام خمینی به شرح ذیل است:

بسم الله الرحمن الرحیم ‏

با تشکر وافر از نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی، چون گفتار آقایان پخش‏‎ ‎‏می شود و ممکن است سوء تفاهمی بین مردم حاصل شود، لازم است عرض کنم آیات و‏‎ ‎‏روایاتی وارد شده است که مخصوص به معصومین ـ علیهم السلام ـ است، و فقها و‏‎ ‎‏علمای بزرگ اسلام هم در آنها شرکت ندارند، تا چه رسد به مثل اینجانب. هر چند‏‎ ‎‏فقهای جامع الشرایط از طرف معصومین نیابت در تمام امور شرعی و سیاسی و اجتماعی‏‎ ‎‏دارند و تولی امور در غیبت کبرا موکول به آنان است، لکن این امر غیر ولایت کبرا است‏‎ ‎‏که مخصوص به معصوم است. تقاضای اینجانب آن است که در صحبت‌هایی که می‌شود و‏‎ ‎‏پخش می‌گردد ابهامی نباشد، و مرز‌ها از هم جدا باشد. والسلام علیکم. ‏

پیام به نمایندگان مجلس شورای اسلامی، ‏‏یکم آبان ۱۳۶۴ تهران ـ جماران
‏‏

انتهای پیام/ 161

source

توسط jahankhabari.ir