یک مطالعه آزمایشی بی‌سابقه برای آزمایش واکسن به شیوه mRNA برای نوروویروس، به مراحل پایانی خود رسیده که در صورت موفقیت می‌تواند تحول قابل توجهی در مقابله با این بیماری مسری زمستانی ایجاد کند.

آگهی

نوروویروس که باعث استفراغ و اسهال می‌شود، معمولا نتیجه عفونت ویروسی یا باکتریایی است و در ماه‌های سردتر به اوج خود می‌رسد.

هیچ واکسن یا درمان خاصی برای نوروویروس وجود ندارد و اگرچه اکثر افراد طی چند روز بهبود می‌یابند، اما می‌تواند افراد جوان، بزرگسالان و افراد با سیستم ایمنی ضعیف را بسیار بیمار کند.

مطالعه جدید بالینی مرحله آخر، نحوه محافظت واکسن در برابر بیماری متوسط ​​تا شدید را شناسایی خواهد کرد. طبق اعلام موسسه ملی تحقیقات مراقتب‌های بهداشتی و تحقیقات بریتانیا قرار است حدود ۲۵ هزار بزرگسال در بریتانیا، ایالات متحده، کانادا، ژاپن، استرالیا و کشورهای آمریکای جنوبی در آن شرکت کنند.

اکثر شرکت‌کنندگان ۶۰ سال یا بیشتر سن خواهند داشت، در حالی که ۵ هزار هم نفر ۱۸ تا ۵۹ سال خواهند داشت.

بیماران آمریکایی قبلا شروع به دریافت واکسن کرده‌اند. در بریتانیا، حدود ۲۵۰۰ نفر بین اواخر اکتبر ۲۰۲۴ و اوایل ۲۰۲۵ این واکسن‌ها دریافت خواهند کرد.

دکتر پاتریک مور، مدیر مشترک شبکه آزمایش بالینی و تحقیقاتی در بریتانیا که بر این پژوهش نظارت دارد، در بیانیه‌ای در این خصوص گفت: «شیوع نوروویروس پیامدهای بزرگی برای سیستم‌های بهداشتی و اقتصاد دارد. این آزمایش نوآورانه در کمک به پیشرفت مراقبت‌های بهداشتی بسیار مهم است.»

یک بیماری بسیار مسری

در سراسر جهان، سالانه حدود ۶۸۵ میلیون مورد نوروویروس وجود دارد و تخمین زده می‌شود که سالانه این ویروس جان حدود ۲۰۰ هزار نفر را بگیرد. مرگ‌هایی که بیشتر در کشورهای کمتر توسعه یافته صورت می‌پذیرد.

این ویروس با در نظر گرفتن مراقبت‌های بهداشتی و همچنین از دست رفتن بهره‌وری سالانه نزدیک به ۵۴ میلیارد یورو در جهان هزینه دارد.

در بریتانیا، تخمین زده می‌شود که نوروویروس سالانه بیش از ۱۰۰ میلیون پوند (۱۲ میلیون یورو) برای سرویس ملی بهداشت (NHS) این کشور هزینه بتراشد.

وس استریتینگ وزیر بهداشت بریتانیا در این خصوص می‌گوید: «یک واکسن موفق می‌تواند باعث شود تا سیستم ایمنی بدن توان پیشگیری در مقابل این ویروس کسب کند و در نتیجه فشار بر سیستم بهداشتی ما نیز کاهش می‌یابد.»

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

این پژوهش در مرحله سوم خود قرار دارد که معمولاً آخرین مرحله قبل از درخواست سازنده دارو از آژانس‌های نظارتی برای تأیید واکسن و تولید آن برای عموم است. انتظار می‌رود این فرآیند حدودا ۲ سال به طول بینجامد.

source
سئو سایت

توسط jahankhabari.ir