امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه روز پنجشنبه میزبان کنفرانس بین‌المللی کمک به لبنان در غیاب نمایندگان دو کشور کلیدی در بحران خاورمیانه یعنی ایران و اسرائیل بود.

آگهی

هدف از این کنفرانس جمع‌آوری کمک‌های مالی و بشردوستانه برای کشور جنگزده لبنان است. رئیس‌جمهوری فرانسه در سخنان خود در جلسه افتتاحیه این کنفرانس وعده داد که کشورش ۱۰۰ میلیون یورو به لبنان کمک خواهد کرد.

امانوئل ماکرون که در کنار نجیب میقاتی، نخست‌وزیر لبنان نشسته بود اظهار داشت: «جنگ باید در اسرع وقت به پایان برسد، باید در لبنان آتش‌بس برقرار شود.»

نخست‌وزیر لبنان نیز از جامعه جهانی خواست تا برای برقراری آتش‌بس در کشورش تلاش کند. فرانسه امیدوار است تا بتواند در کنفرانس پاریس نیم میلیارد یورو کمک مالی برای لبنان جمع‌آوری کند.

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

این رقم ۱۰۰ میلیون یورو بیشتر از رقمی است که سازمان ملل متحد خواستار جمع‌آوری آن شده است.

رئیس‌جمهوری فرانسه همچنین وعده داد که پاریس به تجهیز ارتش لبنان کمک خواهد کرد تا امکان اجرای قطعنامه ۱۷۰۱ شورای امنیت سازمان ملل در جنوب لبنان فراهم شود. این قطعنامه سال ۲۰۰۶ پس از جنگ ۳۳ روزه حزب‌الله لبنان و اسرائیل صادر شد.

درگیری‌های حزب‌الله لبنان و اسرائیل طی هفته‌های گذشته بیش از ۱۵۰۰ کشته برجای گذاشته است. این در حالی است که بنا به آمار سازمان ملل متحد ۸۰۰ هزار نفر نیز مجبور به ترک محل سکونت خود شده‌اند.

امانوئل ماکرون در سخنان خود ضمن انتقاد از اسرائیل گفت: «مطمئن نیستم که با پاشیدن بذر بربریت بتوانید از یک تمدن دفاع کنید.»

۷۰ کشور و ۱۵ سازمان بین‌المللی در کنفرانس پاریس حضور دارند. با این حال غیبت نماینده‌ای ارشد از طرف آمریکا و عدم حضور ایران و اسرائیل امیدها برای حل دیپلماتیک بحران لبنان در کنفرانس پاریس را کمرنگ کرده است.

معاون آنتونی بلینکن، وزیر خارجه ایالات متحده به عنوان نماینده این کشور در نشست پاریس حضور دارد. ملانی جولی و آنالنا بربوک، وزرای خارجه کانادا و آلمان نیز نمایندگان اتاوا و برلین در نشست پاریس هستند.

آلمان اعلام کرده است که با اهدای ۹۶ میلیون یورو از کمک‌های بشردوستانه در لبنان حمایت خواهد کرد.

دولت لبنان تخمین می‌زند که هر ماه برای مواجهه با بحران جاری به ۲۵۰ میلیون دلار کمک نیاز دارد.

کشته شدن سربازان ارتش لبنان در حمله اسرائیل

کنفرانس پاریس در حالی کار خود را آغاز کرد که شماری از سربازان ارتش لبنان روز پنجشنبه در حمله هوایی اسرائیل به جنوب لبنان کشته شدند.

فرانسه تاکید می‌کند که تقویت ارتش لبنان برای دستیابی به راه‌حل دیپلماتیک در راستای پایان درگیری‌ها در این کشور امری حیاتی است. فرانسه به طور تاریخی رابطه‌ای نزدیک با لبنان دارد. پاریس امیدوار است تا بتواند با همکاری آمریکا به برقراری آتش‌بس در لبنان دست یابد.

پاریس و واشنگتن پیش از کشته شدن حسن نصرالله، رهبر حزب‌الله لبنان خواستار برقراری آتش‌بس ۲۱ روزه در این کشور شده بودند. این طرح با مخالفت اسرائیل و کشته شدن حسن نصرالله در حمله هوایی اسرائیل به بیروت بی‌نتیجه ماند.

آگهی

اسرائیل از برپایی کنفرانس جمع‌آوری کمک برای لبنان در پاریس انتقاد کرده است.

source
سئو سایت

توسط jahankhabari.ir