پژمان فر: کوتاهی‌های بانک‌ها در اعطای وام ازدواج را به مراجع قضایی منتقل می‌کنیم

رئیس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی گفت: اگر بانک مرکزی نسبت به تعهداتی که داده اقدامی نکند بسیار جای تاسف دارد و کوتاهی‌هایی که نسبت به موضوع وام ازدواج صورت گرفته را به مراجع قضایی منتقل می‌کنیم.

به گزارش شهرآرانیوز، نصرالله پژمان فر در گفتگوی زنده با شبکه خبر درباره مشکلات دریافت وام ازدواج اظهار کرد: متاسفانه ما در موضوعات تسهیلات ازدواج و فرزندآوری با صف طویلی مواجه هستیم که همه در انتظار دریافت تسهیلات هستند. در جلسه کمیسیون اصل ۹۰ از رئیس‌کل بانک مرکزی خواستیم تا سامانه مربوط به این موضوع را باز کند. متاسفانه تا سامانه باز نشود و ما تعداد متقاضیان را متوجه نشویم، نمی‌توانیم در این خصوص برنامه‌ریزی کنیم. تاکید می‌کنم، بدون داشتن اطلاعات هیچ گونه اقدام نمی‌توانیم درباره مسائل و مشکلات انجام دهیم.

وی ادامه داد: در همین لحظه که من دارم با شما صحبت می‌کنم، هنوز مشکلاتی در ثبت‌نام افراد در سامانه وجود دارد در عین حال این مشکلات موجب این شده است که ما نتوانیم به صورت دقیق متوجه شویم چه تعدادی از ثبت‌نام کنندگان واجد شرایط هستند و در صف انتظار ایستادند. علت اشکالاتی که در بودجه ۱۴۰۳ پیش آمد، نداشتن اطلاعات است. امروز ما از بانک مرکزی درخواست می‌کنیم که با سرعت اشکالاتی را که در سامانه وجود دارد برطرف کنند تا همه کسانی که واجد شرایط هستند، به‌روز ثبت‌نام کنند.

رئیس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی بیان کرد: من به عنوان رئیس کمیسیون اصل ۹۰ می‌خواهم درباره این موضوع تصمیم‌گیری کنم و از بانک مرکزی می‌خواهم تا اطلاعات کاملی را ارائه دهد و سامانه را باز کنند؛ بنابراین قدم اول، شناسایی افراد واجد شرایط بوده و قدم بعدی شناسایی منابع موجود در بانک‌ها است که باید دید پاسخگوی نیاز‌ها است یا خیر. به عبارت دیگر مانده تسهیلات تکلیفی و غیر تکلیفی باید مشخص شود. تسهیلات تکلیفی به عنوان یک اصل، اولویت دارد و هیچ کس حق ندارد تسهیلات غیر تکلیفی بپردازد؛ بنابراین در این خصوص باید بانک به ما گزارشی ارائه دهد. عدد ۳۳۵ هزار ثبت‌نامی وام ازدواج، واقعی نیست. 

پژمان فر خاطرنشان کرد: ما در کمیسیون اصل ۹۰ معتقدیم منابعی غیر از این ۲۰۰ هزار میلیاردی که از سوی بانک مرکزی پیش‌بینی شده، وجود دارد و بانک مرکزی باید حساب‌کشی سایر بانک‌ها را انجام دهد تا منابعشان را حساب کنند. من معتقدم اگر بانک مرکزی نسبت به تعهداتی که داده اقدامی نکند بسیار جای تاسف دارد و کوتاهی‌هایی را که در وام ازدواج صورت گرفته به مراجع قضایی منتقل می‌کنیم.

source

توسط jahankhabari.ir