اسماعیل بقایی، سخنگوی وزارت امور خارجه

به گزارش خبرنگار ایکنا، اسماعیل بقایی، سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان صبح امروز، دوشنبه 30 مهرماه، در نشست خبری با تسلیت شهادت یحیی سنوار، رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس، گفت: طی دو هفته گذشته دستگاه دیپلماسی در عرصه منطقه بسیار فعالانه عمل کرد و این رایزنی‌ها با سفرهای وزیر امور خارجه انجام شد. در این مدت آقای عراقچی با مقامات مختلف کشورها از جمله مقامات ترکیه‌ و مصر دیدار کرد. پیام‌ها و نکات سفرهای وزیر امور خارجه شامل مسئولیت‌پذیری جمهوری اسلامی ایران، کمک به صلح منطقه و حل اختلافات و از بین بردن سوءتفاهمات منطقه‌ای و پایان دادن به جنگ غزه بودند.

 

وی درباره سفر وزیر امور خارجه کشورمان به مصر اظهار کرد: موضع مشترک ایران و مصر پایان دادن به جنگ غزه است و هر دو خواستار استفاده از ترتیبات منطقه‌ای از جمله سازمان همکاری اسلامی هستند تا رژیم صهیونیستی خلع سلاح و جنگ پایان یابد.

 

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان با مهم دانستن جایگاه روسیه و چین در کاهش تنش‌های منطقه‌ای افزود: روسیه و چین دو عضو مهم شورای امنیت و خواستار پایان تنش در منطقه هستند و آن را به نفع همه کشورها می‌دانند و در این راستا گام‌هایی را برداشته‌اند.

 

بقایی بیان کرد: ما هیچ کشوری را از رایزنی‌های خودمان مستثنی نمی‌کنیم چون حفظ صلح و امنیت منطقه ضروری است و وقت آن فرارسیده کشورهای منطقه هم به این عرصه ورود کنند و هر یک از این کشورها جایگاه خود را دارند. جمهوری اسلامی ایران برای صلح منطقه‌ای تلاش می‌کند و به همین منظور توسعه روابط با مصر را اولویت قرار داده‌ایم و حتی تلاش شده در سطح کاردار این روابط حفظ شود و حتی رویکرد دولت چهاردهم توسعه روابط با دیگر کشورهای منطقه است و به همین منظور در روزهای آینده وزیر امور خارجه به دو کشور مهم کویت و بحرین سفر خواهد کرد.

 

وی درباره اعلام آمادگی روسیه برای میانجی‌گری میان ایران و اسرائیل گفت: وقتی ما رژیم صهیونیستی را به رسمیت نمی‌شناسیم صحبت از میانجی‌گری اشتباه است ولی به صورت کلی از هر نوع ابتکاری برای کاهش تنش در منطقه استقبال می‌کنیم همانطور که از ابتکار آفریقای جنوبی استقبال کردیم.

 

سخنگوی وزارت امور خارجه با اشاره به سفر وزیر امور خارجه به ترکیه به منظور شرکت در نشست ۳+۳ تأکید کرد: اجلاس ۳+۳ نشان داد کشورها رویکرد مثبتی به امنیت منطقه قفقاز دارند و موضع ایران همیشه به خطوط مواصلاتی روشن بوده و معتقدیم این مسیرها باید با حفظ حاکمیت ملی؛ امنیت و منافع همه کشورها را تأمین کند و رویکرد همه کشورهای عضو هم این بود.

 

بقایی درباره بیانیه مشترک اخیر کشور‌های حاشیه خلیج فارس و برخی کشورهای اروپایی در خصوص جزایر سه‌گانه اظهار کرد: متأسفیم کشورهایی که هیچ ارتباطی به منطقه ندارند در امورات منطقه‌ای دخالت می‌کنند. ما با شرکای خود در این خصوص مذاکره کرده‌ایم و موضع ایران همان موضع همیشگی است و هیچ اغماضی در این خصوص نخواهیم داشت و خواستار احترام همه کشورها به تمامیت ارضی یکدیگر هستیم و نسبت به موضع اخیر اروپا یادداشت‌هایی را به این کشورها ارسال کرده‌ایم.

 

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره تهدید رژیم صهیونیستی مبنی بر حمله به مراکز هسته‌ای کشورمان اظهار کرد: تهدید و تعرض به تأسیسات هسته‌ای کشور طبق اسناد و توافقات بین‌المللی محکوم و مردود است و تهدید علیه صلح و امنیت بین‌المللی تلقی می‌شود. ما طی یادداشتی به دبیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اعتراض خود را اعلام کرده‌ایم. 

 

بقایی درباره تحریم شرکت هواپیمایی هما گفت: به نظر من سیاست اتحادیه اروپا آزار دادن مردم ایران است و تحریم یک شرکت هواپیمایی توجیهی ندارد مگر اینکه بخواهند با ایجاد چالش در حوزه حمل و نقل، مردم ایران را اذیت کنند.

 

وی با اشاره به استقرار سامانه تاد در اراضی اشغالی عنوان کرد: پیام ما خیلی روشن، شفاف و علنی نسبت به استقرار این سامانه‌ها اعلام شده و پاسخ هر گونه اقدامی را خواهیم داد. متأسفانه آمریکا و برخی کشورهای اروپایی با استقرار این سامانه به دنبال حمایت از رژیم صهیونیستی برآمده‌اند و قطعاً با چنین حمایت‌هایی رژیم اشغالگر قدس جری‌تر خواهد شد. اگر هر کشوری از تعرض رژیم صهیونیستی به ایران حمایت کنند به آن واکنش نشان خواهیم داد. خوشبخت هستیم که کشورهای منطقه به این بلوغ رسیده‌اند که هرگونه تعرض به خاک کشوری دیگر امنیت منطقه را مختل می‌کند و به همین دلیل از آنها می‌خواهیم به رژیم صهیونیستی اجازه ندهند از فضای سرزمین‌شان علیه ایران تهدیدی صورت گیرد.

 

سخنگوی وزارت امور خارجه با اشاره به سیاست‌های خصمانه آمریکا بیان کرد: سیاست رژیم صهیونیستی سیاست خصمانه‌ای است و ما این سیاست‌ها را به یاد خواهیم داشت.

 

 بقایی درباره عدم واکنش صحیح اتحادیه اروپا به رویکرد مثبت سیاست خارجی دولت چهاردهم گفت: دولت چهاردهم خواستار توسعه روابط با اتحادیه اروپا بوده و هست ولی عدم درک مناسب از سوی اتحادیه اروپا سبب شده تا پاسخ مناسبی به این رویکرد داده نشود ولی به طور کلی ما همچنان با کشورهایی که درک صحیحی دارند و خواستار تعامل سازنده هستند، تعامل خواهیم داشت.

 

سخنگوی وزارت امور خارجه با اشاره به سفر سیدعباس عراقچی به روسیه طی روزهای آینده و گمانه‌زنی در خصوص همکاری‌های نظامی میان دو کشور گفت: جمهوری اسلامی ایران برای دفاع از خود به خود متکی است و این را در دوره‌های مختلف نشان داده و ما به توان نیروهای مسلح فوق‌العاده قوی خود باور داریم و لذا سفر وزیر امور خارجه در روزهای آینده به روسیه، بیشتر حول موضوع امنیت منطقه‌ای است.

 

بقایی درباره موضوع مبارزه با گروهک‌های تروریستی پژاک و پ.ک.ک و کمک به صلح و ثبات در سوریه که در سفر آقای عراقچی به ترکیه مطرح شدند، گفت: یکی از موضوعات مهم که در دستورکار دو دولت ترکیه و ایران قرار داشته و دارد تأمین امنیت مرزها و مبارزه با گروهک‌های تروریستی بوده است. همچنین در این دیدار در خصوص صلح و ثبات در سوریه براساس توافق آستانه مذاکرات خوبی صورت گرفت. ما معتقدیم سیاست‌های آمریکا به رشد تروریسم در سوریه منجر شده و باید ایران و ترکیه به صلح و ثبات در سوریه کمک کنند.

 

وی درباره رد و بدل پیام میان ایران و آمریکا در مورد موضوعات مختلف اظهار کرد: رد و بدل پیام‌ها از طریق سفارت سوئیس انجام می‌پذیرد و گفت‌وگوی مستقیم با این کشور نداریم.

انتهای پیام

source

توسط jahankhabari.ir