جوان آنلاین: روشی که در سال‌های اخیر اتباع غیرمجاز در پیش گرفته‌اند، استفاده از «خودرو‌های شوتی» برای ورود این اتباع به کشور است. 
به گزارش فارس، «برای هر نفری که از اون طرف مرز زاهدان سوار کنم و اون‌ها رو به تهران بیارم، نزدیک ۲۰ میلیون می‌گیرم و تقریباً در هر بار رفت و برگشت این مسیر ۱۵ نفر رو جابه‌جا می‌کنم» این سخنان خالو مجتبی یکی از رانندگان شوتی‌ها در شرق کشور است که به صورت اتفاقی با او آشنا شدیم. مجتبی یک سالی است این کار را رها کرده و به تهران آمده و اسنپ کار می‌کند. این راننده اسنپ امروز تهرانی می‌گوید که این کار آخر و عاقبت ندارد و بازی با جان خودش و انسان‌های دیگر است و در این مسیر چندین بار از کام مرگ فرار کرده است. 
اگر بر مبنای این یافته یک حساب سرانگشتی انجام دهیم، متوجه می‌شویم فقط یک راننده ماشین شوتی که ۱۵ سرنشین و اتباع غیرمجاز به همراه دارد و از هر نفر ۲۰ میلیون می‌گیرد، ۳۰۰ میلیون آورده کسب می‌کند و این موضوع بسیار مهمی است که نیاز به توجه نهاد‌های امنیتی و انتظامی دارد. 

 ارابه‌های نامرئی مرگ
عبور غیرقانونی این اتباع غیرمجاز از مرز که به گفته سخنگوی دولت تعداد آنها از تعداد اتباع مجاز در کشور پیشی گرفته است، خود داستان مفصلی دارد که سبب شده متولیان امر به دنبال احداث دیوار مرزی مشترک با افغانستان و پاکستان باشند؛ برنامه‌ای که از دولت سیزدهم آغاز شده و دور جدید آن از اردیبهشت امسال با جدیت دولت چهاردهم آغاز شده و وزارت کشور امیدوار است با این اقدامات جلوی بخشی از ورود غیرمجاز‌ها را به کشور بگیرد. از آنجا که این گروه از اتباع ورود غیرقانونی به کشور دارند، به طور حتم نمی‌توانند با روش‌های معمول و استفاده از سیستم حمل‌ونقل عمومی خود را به داخل ایران برسانند و در شهر‌های مختلف به امید یافتن کار و زندگی جاگیر شوند؛ روشی که در سال‌های اخیر این گروه از اتباع در پیش گرفته‌اند، استفاده از «خودرو‌های شوتی» است که در اصطلاح عامه به «افغانی‌بَر» معروف شده‌اند. 
حاملان اتباع غیرمجاز که اغلب دارای خودرو‌های ۴۰۵، پرشیا و سمند هستند، برای اینکه این کار برای‌شان صرفه اقتصادی داشته باشد، حداقل ۱۰تبعه غیرمجاز را در خودرویی که حداکثر ظرفیت آن پنج نفر است، جا می‌دهند و حتی در فیلم‌های منتشرشده از خودرو‌های شوتی شاهد آن هستیم که بعضاً تا ۲۰تبعه نیز در یک خودرو جاسازی شده‌اند، یعنی نه تنها روی صندلی خودرو دو ردیف انسان جاسازی می‌شود بلکه بعضاً پنج تا هفت نفر را در صندوق عقب جا می‌دهند یا حتی دیده شده که برخی روی در صندوق عقب و کاپوت ماشین نشسته‌اند تا از بیابان‌های شرق ایران عبور کنند. 
این موضوع تا جایی پیش رفته است که رئیس پلیس امنیت اقتصادی فراجا چندی پیش گفت: «در سال۱۴۰۲ تعداد هزارو۲۵۴ نفر بر اثر تصادف با خودرو‌های شوتی جان خود را از دست دادند و هزارو۵۶۲ نفر مجروح و مصدوم شدند، همچنین در سال۱۴۰۳ تا به امروز تعداد ۲۶۹ نفر در تصادف با خودرو‌های شوتی جان خود را از دست داده و ۳۲۳ نفر مجروح و مصدوم شده‌اند.»
سردار رحیمی در ادامه می‌گوید: از اواخر سال گذشته یک قرارگاه به نام «شهید رومیانی» که از سوی خودرو‌های شوتی به شهادت رسید، تشکیل دادیم تا با پدیده خودرو‌های شوتی برخورد کنیم. در گام اول در محور‌های مواصلاتی با این خودرو‌ها برخورد می‌کنیم و تاکنون چندین باند خودرو‌های شوتی را منهدم کرده‌ایم. 
در ایران عمده این قاچاق‌ها از سوی خودرو‌های شوتی و از مرز‌های جنوب شرق و شرق کشور انجام می‌شود و اتباع غیرمجاز که اغلب افغان هستند با پرداخت هزینه‌ای که با توجه به شرایط و نوع قاچاق متغیر است، سعی می‌کنند خود را به یکی از استان‌ها برسانند. 

 هزینه ۳۰ هزار نفر اتباعی که دستگیر شده‌اند ۶۰۰ میلیارد است
اطلاع دقیقی از اینکه چه تعداد خودروی شوتی در جابه‌جایی اتباع غیرمجاز نقش دارند و چقدر پول در این تجارت زیرزمینی تبادل می‌شود، وجود ندارد، اما تعداد خودرو‌هایی که از سوی پلیس به دلیل این تخلف توقیف شده، گویای آن است که برخی رانندگان کسب درآمد‌های میلیونی از جابه‌جایی اتباع غیرمجاز را به تبعات منفی اجتماعی میزبانی از آن ترجیح داده‌اند. 
در این رابطه سردار سیدسعید منتظرالمهدی، معاون فرهنگی و اجتماعی فراجا در این زمینه گفته است: از ابتدای امسال بیش از ۲هزار خودروی حامل اتباع غیرمجاز توقیف شده است. 
اگر صرفاً به همین آمار سردار منتظرالمهدی توجه کنیم و سرنشینان این ۲ هزار خودرو را بین ۱۰ و ۲۰ یعنی عدد ۱۵ نفر در نظر بگیریم، یعنی فقط از ابتدای سال با آمار رسمی فراجا حدود ۳۰ هزار نفر از ورودشان به کشور جلوگیری شده، این در حالی است که به گفته وزیر کشور کف آمار حداقلی فقط اتباع غیرمجاز در کشور ۲ میلیون نفر است. 
جدا از این موضوع اگر فقط همین ۲ هزار خودروی شوتی‌سوار توقیف شده را در نظر بگیریم و برای هر فرد مبلغ ۲۰ میلیون تومان در نظر بگیریم، یعنی فقط از این ۳۰ هزار اتباع غیرمجاز، ۶۰۰ میلیارد تومان به جیب این شوتی سوار‌ها رفته است. 
به طور حتم موضوع مهاجرت غیرقانونی و حضور غیرمجاز اتباع خارجی مانند هر آسیب اجتماعی و اقتصادی دیگر نیازمند پیشگیری است و شاید بهترین راه آن مسدودکردن معابر مرزی و جلوگیری از ورود و قاچاق اتباع باشد که بیشترین حجم آن از مسیر‌های شرقی کشور انجام می‌شود. 
کشور‌های مختلف نیز تمهیدات متعددی برای مقابله با این پدیده در نظرگرفته‌اند، از کشیدن دیوار مرزی تا کنترل با دوربین‌های پیشرفته. در ایران نیز ساخت دیوار مرزی یکی از برنامه‌های دولت برای مقابله با آسیب امنیتی، اقتصادی و اجتماعی اتباع خارجی است که در حال حاضر همراه با برنامه جمع‌آوری و اخراج اتباع به طور همزمان اجرایی می‌شود. 
اگرچه در سال‌های اخیر شاهد رشد روزافزون ورود اتباع غیرمجاز به کشور به دلایل مختلف از جمله ناامنی و شرایط سیاسی حاکم بر افغانستان بوده‌ایم، اما اکنون مسئولان ایران در بازگرداندن اتباع غیرمجاز به کشور‌های خود عزم جدی دارند. 
احمدرضا رادان، فرمانده کل انتظامی جمهوری اسلامی به عنوان بازوی اجرایی طرح جمع‌آوری اتباع خارجی به تازگی اعلام کرد بیش از ۸۵۰هزار تبعه خارجی غیرمجاز از سطح کشور جمع‌آوری و به کشور‌های خود بازگردانده شدند و هدف‌گذاری کشور برای اخراج اتباع تا پایان سال جاری ۲میلیون نفر است. 
ذبیح‌الله خداییان، رئیس سازمان بازرسی کل کشور نیز در آخرین نشست خبری خود گفت: یکی از مشکلات عمده کشور در رابطه با اتباع غیرمجاز، ورود مکرر آنها به کشور پس از اخراج است و گزارش داده می‌شود که این اتباع جلوتر از خود نیرو‌های ما به کشور برگشت داده می‌شوند، از این رو لازم است با صاحبان وسایل نقلیه‌ای که اتباع غیرمجاز را وارد کشور می‌کنند، برخورد و این وسایل نقلیه توقیف شود. 
وی در ادامه می‌گوید: «در این زمینه نیاز به یک سامانه جامع داریم و وزارت کشور باید این اقدام را انجام دهد که اگر کسی به عنوان تبعه غیرمجاز شناسایی و دستگیر می‌شود، اطلاعات او در این سامانه ثبت شود تا در صورتی که بار دیگر وارد کشور شد، مشخص شود او پیش از این در یک استان دستگیر و طرد شده بوده است.»

source

توسط jahankhabari.ir