آفتاب‌‌نیوز :

جلسه هم اندیشی محمدرضا ظفرقندی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با مسئولین بسیج دانشجویی دانشگاه‌های علوم‌پزشکی کشور با حضور مسعود حبیبی معاون فرهنگی وزارت بهداشت، سیدجلیل حسینی معاون آموزشی وزارت بهداشت روز پنج شنبه ا آذرماه ۱۴۰۳ برگزار شد.

در ابتدا این مراسم نمایندگانی از دانشگاه‌های علوم پزشکی تهران، شهید بهشتی، ایلام، کاشان و… خطاب به وزیربهداشت درخصوص دغدغه‌های خود مانند مهاجرت پزشکان، افزایش ظرفیت پزشکی، حضور دانشجو‌های بین‌المللی در کشور و نگاه درآمدزایی به آنها، نبود امکانات آموزشی در کشور، وضعیت خوابگاه‌های دانشجویی و متأهلی، انتصابات وزارتخانه و… سخن گفتند.

ظفرقندی با شنیدن دغدغه‌های بدون پرده دانشجویان حاضر در جمع ضمن تبریک هفته بزرگداشت هفته بسیج گفت: بسیجی یعنی یک نیروی داوطلب، فداکار، مسئله محور، بی‌ادعا و ایثارگر.

وی در ادامه بیان کرد: ما هدایت‌های زیادی را از بسیج دیدیم و اگر بسیج نبود ابعاد مختلف جامعه دچار مشکل می‌شد و اصلا موفق نبود.

وزیربهداشت درخصوص کادر درمانی بسیح در زمان جنگ گفت: در زمان جنگ به این افراد ساک به دست گفته می‌شد. آن‌ها بدون هیچ توقعی از خطوط مقدم تا بیمارستان‌های صحرایی فعالیت می‌کردند که باعث افتخار بسیج و بسیج جامعه پزشکی است.

وی درخصوص این افتخار توضیح داد: یکی از مشخصات بسیجی بودن مردمی بودن و رفیق بودن است. در زمان جنگ چیزی که کار را جلو می‌برد حس برادری و رفاقت بود. در زمان جنگ رزمنده‌ها فداکارانه خود را فدای دیگران می‌کردند. این همراهی زمانی ایجاد می‌شود که دل‌ها نزدیک و فاصله‌ها کم شود.

وی در واکنش به صحبت‌های دانشجویان رشته پزشکی گفت: باید یک سری از اقدامات جدی درخصوص حل این مسائل انجام شود. تا زمانی که ما مماس با محیط نباشیم کار جدی را درک نمی‌کنیم.

ظفرقندی تأکید کرد: ما باید واقعیت را درک کنیم و مسئله محور پیش برویم. اگر اینکار‌ها انجام نشود، حرف‌های تند و تیز بدون نتیجه خواهد بود. مسئله این است که بتوانیم یک کار فکورانه و همراه با راه حل ارائه دهیم.

وی در ادامه بیان کرد: جوانی جمعیت یکی از موضوعاتی بود که در جلسه مطرح شد آیا دانشجو‌ها راه حلی برای آن دارند که ارائه دهند؟

وزیربهداشت تأکید کرد: دانشجویان کسانی هستند که می‌توانند راه حل عملیاتی ارائه دهند.

وی در واکنش به مهاجرت کادر درمان و دانشجویان رشته پزشکی که یکی از دغدغه‌های مطرح شده در این جمع بود گفت: آدم باید از خود یک اثر ماندگار برای مردم بگذارد و معلمی اینگونه است. مهاجرت دانشجو‌ها برای یک معلم خیلی سخت است.

وی در ادامه بیان کرد: در آن زمانی که من در دانشگاه معلمی می‌کردم، بسیاری از دانشجو‌ها در پاسخ به این پرسش من که در آینده می‌خواهید چه کاری انجام بدهید؟ می‌گفتند: «ما می‌خواهیم مهاجرت کنیم و برویم.»

ظفرقندی تأکید کرد: چیزی که کمر معلم را می‌شکند مهاجرت نیرویی است که تربیت کرده است.

وی تأکید کرد: مهاجرت به مسائل اقتصادی، اجتماعی و حتی اقتصاد سلامت و تعرفه نیز مربوط می‌شود.

وزیر بهداشت درخصوص مسئله جوانی جمعیت بیان کرد: در مسئله جوانی جمعیت شیب حرکت و مسیر حرکت مهم است. در جوانی جمعیت باید شیب اصلاح شود باید شیب نزولی، بالا بیاید.

وی در ادامه بیان کرد: در حال حاضر بسیاری از کشور‌های پیشرفته مانند کره جنوبی و ژاپن در چاله و چاه جمعیتی افتادند و هرکاری می‌کنند نمی‌توانند بیرون بیایند.

شکاف بین نسلی آفت رفع مشکلات نظام سلامت

ظفرقندی در خصوص تأثیر تعامل با دانشجو‌ها در حل مشملات نظام سلامت گفت: تا زمانی که تعامل مستقیم و چهره به چهره و نزدیک با دانشجو‌ها برقرار نشود، مشکلات به خوبی حل نخواهد شد.

وی تأکید کرد: هنر بسیجی این است که حصار نداشته باشد. باید بتواند با همه دانشجویان گفتمان داشته باشد. ما باید بتوانیم وفاق بین نسلی ایجاد کنیم. یکی از مشکلات اصلی ما این است که شکاف بین نسلی داریم.

ظفرقندی با یادآوری دوران جوانی خود خطاب به دانشجو‌ها گفت: من اوایل انقلاب فکر می‌کردم اگر یک نفر ۹ تا صفت خوب دارد و یک صفت بد باید آن را از قطار پیاده کنیم، اما الان طرز فکر من این است که اگر یک نفر ۵ تا صفت خوب داشته باشد باید آن را سوار کرد.

وی در خصوص تشکل‌های دانشجویی در زمان انقلاب توضیح داد: در زمان انقلاب تشکل دانشجویی کمونیستی و مارکسیسم وجود داشت که دانشجو‌ها باهم در آن بحث و تعامل می‌کردند.

ظفرقندی تأکید کرد: بدون تعامل چهره به چهره و باز کردن حصار‌ها باید باهمه سلیقه‌ها گفتگو ایجاد کنیم و اصلا هدف ما ایجاد دوگانگی نیست.

وزیر راه حل مشکلات را گفتمان دانست و گفت: چاره این است که برویم در خوابگاه‌ها و با دانشجویان بحث کنیم. باید یک همفکری و همدلی ایجاد کنیم.

انتصابات کار ساده‌ای نیست

ظفرقندی در پاسخ به دغدغه یکی از دانشجویان در خصوص انتصابات این وزارتخانه بیان کرد: انتصابات یک مسیر خیلی ساده‌ای نیست. در ابتدا باید کسی که انتخاب می‌شود برای جایگاه و منصب مدنظر مقبول باشد. باید برای انتخاب یک فرد، استعلاماتی انجام شود که حداقل یک ماه زمان می‌برد. بعد از طی کردن این مراحل باید در کمیته انتصابات شرکت کنند و فرد انتخاب شده باید در چند مرحله مصاحبه دهد.

وی تأکید کرد: برای انتصابات به افراد نمره می‌دهند؛ نمره‌ها محرمانه است.

ظفرقندی در خصوص چرایی زمان بردن انتصابات گفت: ما فقط ۶۸ مرکز دانشگاهی داریم که باید روی آن کار شود. یک سری مراکز دیگری مانند پاستور، مرکز انتقال خون و… وجود دارد که باید تمامی مراحل نام برده شده برای انتصابات هر یک ار آن‌ها طی شود.

افزایش ظرفیت پزشکی بدون بودجه و زیرساخت!

وی در خصوص افزایش ظرفیت پزشکی بدون درنظر گرفتن زیرساخت‌ها توضیح داد: در ظرف ۴ سال، ۱۰۰ درصد افزایش ظرفیت انجام شده است. زیرا دوتا پیوست انجام نشده است.

وی در ادامه بیان کرد: پیوست اول این است که هر دانشجو رشته پزشکی یک میلیارد تومان هزینه دارد و باید برای آن بودجه در نظر گرفته شود که شامل خوابگاه و استاد و… می‌شود، در ۴ سال گذشته بودجه برای آن داده نشده است. پیوست دوم این است که استاد‌های آن‌ها باید تأمین شوند.

وی تأکید کرد: من ۳۵ سال استاد دانشگاه بودم و اصلا این روش آموزش را قبول ندارم. مگر می‌شود به یکباره ۱۵۰ دانشجو به ۲۵۰ دانشجو در یک کلاس تبدیل شود! آموزش باید با بحث و گفتگو انجام شود. باید تعداد دانشجو‌های کلاس کم شود.

ظفرقندی تأکید کرد: ما باید با همدیگر بتوانیم این مشکلاتی که گفته شد را با گفتمان، وفاق و کاهش فاصله حل کنیم.

دانشجو بین‌المللی باید هزینه تحصیلش را پرداخت کند

وزیربهداشت در واکنش به این ادعا که آموزش دانشجو‌های بین‌المللی فقط برای درآمدزایی است گفت: در همه کشور‌های دنیا به دانشجو‌های بین‌المللی به عنوان منبع درآمد نگاه می‌شود. زمانی که دانشجو بین‌المللی می‌آید از امکانات آموزشی استفاده می‌کند باید هزینه تحصیلش را پرداخت کند، اما این به معنای درآمدزایی نیست.

وی در پاسخ به اعتراض یکی از دانشجو‌های حاضر در جمع که می‌گوید: «زمانی که ما برای دانشجو‌های خودمان ظرفیت آموزش نداریم چرا باید دانشجو خارجی در کشور آموزش بدهیم؟» گفت: تا زمانی که زیرساخت و بودجه تعیین نشود، افزایش ظرفیت پزشکی نباید انجام شود. در حال حاضر دانشجو‌ها و دانشگاه‌های ما شرایط را با همان بودجه گذشته تحمل می‌کنند.

چرا برخی از رشته‌ها ورودی ندارد؟

در ادامه یکی دیگر از دانشجو‌ها به وزیر اعتراض کرد که چرا در رشته فوریت‌های پزشکی ظرفیت برای دانشجو‌های خانم افزایش پیدا کرده است، اما برای آن بازار کاری وجود ندارد. وزیر در پاسخ به این اعتراض گفت: ما در رشته‌هایی مانند طب اورژانس و بیهوشی ورودی‌هایمان کاهش پیدا کرده است. درحال حاضر رشته‌هایی مانند جراحی قلب دیگر ورودی ندارد.

وی در ادامه توضیح داد: دانشگاه علوم پزشکی تهران ۱۶ سایت جراحی قلب دارد که کلا وردی آن دو نفر نیست. چرا دلیل شرکت نکردن دانشجو‌ها در این رشته‌ها را تحلیل نمی‌کنید؟

جمعیت یک بحران ملی است و نیاز به عزم ملی دارد

وی در ادامه در خصوص نرخ باروری در کشور گفت: از سال ۹۵ نرخ باروری از ۲/۰۱ به ۱/۶۶ رسیده است.

ظفرقندی تأکید کرد: اگر این آمار به ۱/۱ برسد در چاله و چاه جمعیتی خواهیم افتاد.

وی در خصوص آمار موالید ایران گفت: براساس آخرین بررسی‌های انجام شده در سال ۱۴۰۳، برای اولین بار میزان ولادت در ایران به زیر یک میلیون نفر خواهد رسید که بسیار نگران کننده است.
ظفرقندی تأکید کرد: جمعیت یک بحران ملی است و نیاز به یک عزم ملی دارد.

وی در آخر با یادی از مصدومان حادثه پیجرها، بیان کرد: در این حادثه پیجر‌ها به شکلی طراحی شده بود که در اثر انفجار، یک یا هر دو دست قربانیان قطع شود و در بسیاری از موارد، هر دو چشم آن‌ها نابینا شد. ما در ایران تلاش کردیم اقدامات درمانی لازم را برای این مجروحان انجام دهیم.

وی در خصوص آمار اقدامات درمانی انجام شده ایران برای درمان مجروحان حادثه تروریستی پیجر‌های لبنان توضیح داد: تا کنون نزدیک به ۵۰۰ مصدوم را مداوا کردیم و حدود ۱۵۰۰ عمل جراحی برای ترمیم آسیب‌های چشمی و دست‌های این مصدومان انجام شده است.

وزیر بهداشت در خصوص پیشنهاد بیمه رایگان برای سالمندان گفت: بیمه بالای ۶۵ سال مورد قبول من نیست که رایگان شود.

source

توسط jahankhabari.ir