وی در این دیدار در لزوم تداوم و استمرار در تبلیغ اشاره کرد و گفت: باید ایمان و امید داشته باشیم به تبلیغ و مقاومت کنیم و مایوس نشویم و حرکت تبلیغ باید تداوم داشته باشد و این تداوم خیلی مهم است.
تبلیغ، صرف آموزش نیست
وی به اولین مولفه تبلیغ موثر اشاره کرد بیان داشت: رویکرد ما در تبلیغ صرف آموزش نباید باشد که مثلا یک مجموعه اطلاعاتی را به مخاطب ارائه دهیم و بگوییم تبلیغ کردیم و آموزش دادیم، نه، آیا اگر نماز را آموزش دادیم، اینها نماز خوان می شوند، یا باید دنبال کنیم تا تحقق، یعنی یک فرایندی تعریف کنیم از گفتن و شنیدن و عملیاتی کردن موضوعات.
استاد درس خارج حوزه علمیه قم افزود: اینگونه نشود که بگوییم در فلان منطقه هزار ساعت سخنرانی کردیم، خب پس نتیجه اش چه شد یعنی نتیجه معنوی این سخنرانی خیلی حائز اهمیت است، برای این کار باید نقشه تبلیغی داشته باشیم و در کارهای گروهی هم تقسیم کار و توزیع نقش خیلی حائز اهمیت است، ما در تبلیغ باید بتوانیم یک کار تربیتی انجام بدهیم، تربیت یعنی ساختن از نقطه آنچه هست به نقطه ای که مطلوب است.
مولفه نخست ؛ تبلیغ تربیت محور
عضو خبرگان رهبری ابراز داشت: چند ویژگی در تربیت هست که باید به عنوان پیش فرض مورد توجه قرار بدهیم، تربیت زمینه سازی است و ایجاد بستر انتخاب درست، خدا هیچ گاه نخواسته از ما که تحمیل کنیم، تبلیغ و تربیت غیر از کار پلیسی یا کار امنیتی یا کار دادگاهی یا کار قانونی است.
وی افزود: با آن کسی که می خواهیم تبلیغ کنیم باید ارتباط عاطفی بگیریم به گونه ای که ایمانش را بسازیم ایمان و اخلاق و آدابش را درست کنیم و همراهیش کنیم ، ایجاد زمینه مناسب برای تحقق ایمان فضیلت اخلاقی و اینکه بیاید و آگاهانه انتخاب کند، بنابراین تربیت زمینه سازی است نه تحمیل هنجار در مسئله بحث حجاب و عفاف به عنوان مثال دستور مستقیم دادن که حجابت را درست بکن که طرف گوش نمی کند این یعنی کار پلیسی، مبلغ و مربی باید دنبال ساز وکارهای اقناع باشد.
مولفه دوم؛ استمرار و مقاومت در تبلیغ
آیت الله کعبی به دومین نکته در تبلیغ موثر اشاره کرد و گفت: نکته دوم در تربیت این است که تبلیغ یک فرایند زمینه ساز مداوم است باید تداوم و استوار و مقاومت داشت. یک مبلغ نمونه خوب خوزستانی که همین دیروز برگشت به حوزه کاریش در یکی از کشور های آفریقایی، آقای حاج شیخ عبدالواحد عبیات، سی و دو سال در تانزانیا سختی کشید، بچه هایش بیمار شدند اما 32 سال مقاوم بودد تا نتیجه گرفت، الان فوج فوج اینها جذب مکتب اهل بیت می شوند، شاید از پنجاه شصت هزار نفر بیشتر .
مولفه سوم؛ جامعیت و همه جانبه نگری در تبلیغ
وی به مولفه بعدی توجه کرد و بیان داشت: نکته بعدی این است که باید تبلیغ ما جامعیت داشته باشد و چند بعدی باشد و همه جوانب را باید در نظر بگیریم، گاهی یک انحراف سیاسی کل تبلیغ ما را بر باد می دهد، لذا ضمن اینکه تبلیغ تخصصی مهم است اما همه جانبه نگری بسیار مهم تر است، هم اخلاقیات، هم اجمتاعیات، و هم توجه به مسائل فرهنگی، سیاسی و غیره لذا یکی از فواید گروه ها می توان این باشد که تبلیغ را همه جانبه می کند و هم پوشانی کنند، برخی شبهات اعتقادی برخی احکام فقهی، برخی موضوعات سیاسی، این تقسیم کار وتوزیع نقش مهم است.
مولفه چهارم؛ هدفمندی تبلیغ
عضو خبرگان رهبری اضافه کرد: نکته مهم دیگر در بحث تبلیغ این است که تبلیغ باید هدفمند باشد، هدف باید کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت هدف گذاری کنید باید بدانید که شما در تبلیغ چه کار می خواهید بکنید می خواهید مخاطب را به کجا برسانید، آیا می خواهید تبدیل بکنید که طلبه بشود به عنوان مثال یک دانشجوی متعهد بشود، بسیجی بشود، یک کاسب خوب بشود، کسی بشود که در تشکیلات کمک کار شما باشد، باید هدف گذاری کنید تا به آن هدف برسید تبلیغ بدون هدف نتیجه بخش نخواهد بود.
مولفه پنجم؛ یارگیری و تشکیل حلقه تشکیلاتی
وی به مولفه دیگر اشاره کرد و گفت: نکته بعدی در تبلیغ این است که مبلغ بتواند از میان مخاطبان، برای استمرار و توسعه حرکتش یارگیری کند که یک عده از میان انها زبانش بشوند زبان گویای فعالیت ها بشوند، شما با بهره گیری از آنها حلقه های اصلی را شکل می دهید و امورات را ساماندهی می کنید.
تربیت نسل مقاوم در مقابل نسل زد
آیت الله کعبی در بخش دوم سخنان خود به تربیت نسل نوجوان اشاره کرد و گفت: بحث بعدی تبلیغ در میان نوجوانان است که به اصلاح امروزی نسل زد، ما در مقابل نسل زد که خیلی ویژگی های خاصی دارد باید بتوانیم هدف گذاری کنیم و نسل مقاوم تربیت بکنیم.
وی افزود: بعد از این داستان غزه و لبنان ،امروز شهید فهمیده ها و شهیدآرمان ها در جامعه معاصر ما خیلی زیاد شدند و نوجوان ها هم به خاطر طبیعت شان، نشاط و تحرک شان، دنبال الگو هستند و ما می توانیم برای آنان الگو سازی کنیم.
آیت الله کعبی ادامه داد: خدا رحمت کند شهید سید حسن نصرالله، به تربیت نوجوانان خیلی اهمیت می داد اینها را جمع می کردند در قالب یک گروه هایی به نام کشاف المهدی. ایشان می فرمودند که من مهم ترین سخنرانی هایم در مورد امام زمان و مهدویت را در میان همین کشاف المهدی می گویم و ادامه دادند که جمع همین ها توضیح دادم که ما حزب ولایت فقیه هستیم و به ولایت فقیه افتخار می کنیم، ولایت فقیه می تون الگو بشود برای یک نوجوان.
مسئولیت دهی؛
وی به فاکتورهای مهم در تربیت نسل مقاوم اشاره داشت و بیان کرد: یکی از محورهای مهم نسبت به نوجوانان این است که او را مسئولیت پذیر کنیدبه او مسئولیت بدهید و کار را از آنها بخواهید این کار باعث می شود که علاوه بر ایجاد انگیزه، نوجوان احساس می کند که تاثیر گذار است و احساس شخصیت و هویت می کند، لذا به او مسئولیت بدهید و حتی بگذارید اشتباه کند بعد نسبت به اصلاح کارش تذکر بدهید و راهنمایی کنید تا ساخته شود.
احترام به شخصیت ؛
عضو خبرگان رهبری بیان داشت: نکته دوم که خیلی حائز اهمیت است این است که در تربیت نوجوان تلاش کنید به شخصیتش احترام بگذارید بالاخره این نوجوان یک ویژگی های مثبت دارد یک ویژگی های منفی، ویژگی های منفی را به رخش نکشید تا تحقیر نشود، ویژگی های مثبتش باید برجسته شود باید احساس کند که فرد مفیدی است و در لابه لای آن نسبت به تربیتش تلاش کنید. به جای اینکه به او دستور بدهید مشاوره بدهید به نوجوان، این موضوع باعث می شود زمینه ایجاد کنید که از شما سوال کند مشورت بگیرد مشورت در مسائل خانوادگی مشورت در مسائل درسی مشورت در مسائل اجتماعی مشورت در مسائل دوستان و فیلم ها مشورت نسبت به انتخابش مشورت نسبت به آینده در همه ابعاد
مولفه های تربیت نسل مقاومت؛ تشویق
وی افزود: نکته بعدی تشویق است همه اش این نیست که در اردوش یک جایزه ای به او بدهید، صرف تشویق اسم بردن، حفظ کردن اسامی مخاطبان، یک کلمه ای که احساس کند مورد توجه قرار گرفته است، این اقدام باعث می شود که یک قاب خوبی از شما در ذهنش شکل بگیرد. مثلا با پدر و مادر او تماس بگیرید و ویژگی های برجسته اش را بگویید.
اختیار بخشی در تصمیم نه استبداد تربیتی؛
آیت الله کعبی تاکید کرد: نکته بعدی اینکه تلاش کنید محیطش محیط تصمیم گیری خودش باشد حتی اگر اشتباه کند، باید نتیجه اشتباهاتش را ببیند که بعد تصحیح بکند، بعضی وقتها افراد دلسوز نوجوانان تلاش می کنند که اختناق ایجاد کنند استبداد تربیتی ایجاد کنند این استبداد تربیتی نتیجه معکوس میدهد و برای تربیت بسیار خطرناک است.
فراگیری مهارت های زندگی؛
وی ابراز داشت: نکته بعدی که نوجوان نیاز دارد فراگیری مهارت های زندگی ، بعضی از افراد در تربیت نوجوانان و تبلیغ نوجوانان تک بعدی عمل می کنند به طوری شخصیت ساده ای تربیت می شود که از مهارت های زندگی پیچیده امروزی چیزی نمی داند.
ارتباط عاطفی؛
عضو خبرگان رهبری اظهار داشت: باید ارتباط عاطفی با نوجوان داشته باشید البته این ارتباط عاطفی نباید نوجوانان منجر شود به این که هیبت و منزلت و جایگاه و شخصیت مبلغ تضعیف شود. صمیمیت باید حاکم شود .
دورنمای روشن از آینده؛
وی ادامه داد: نکته دیگر اینکه گزینه های زیادی در مقابل نوجوان قرار دارد و شما هم گزینه های دیگری در مقابل او قرار دهید که از میان ده ها گزینه بتواند گزینه مورد پسندش را انتخاب کند ، شما اصرار نکنید که این گزینه را باید انجام بدهی زیرا باعث می شود که متمرد و منافق صفت شود باطنش با ظاهرش متفاوت شود. باید بتوانید دورنمایی روشن و چشم انداز آینده موفقیتش را جلو چشمش ترسیم کنید تصویر مطلوبی از آینده اش درست کنید این خیلی حائز اهمیت است.
شبکه سازی؛
آیت الله کعبی در ادامه سخنان خود به شبکه سازی اشاره کرد و گفت: موضوع بعدی این است که شبکه سازی کنید از میان مخاطبانتان، نخبه ها و تیزهوشان را شناسایی بکنید و تلاش کنید به یک شبکه تبدیل کنید و افراد آسیب دیده و آسیب پذیر و ضعیف از لحاظ مواد مختلف اجتماعی اقتصادی که نیاز به خدمات ویژه دارند را تحت پوشش قرار دهید.
وی افزود: و نکته دیگر اینکه ما الان در فضای مقاومت هستیم ، لازم است نسبت به دورنمای آینده بحث های مهدویت و موضوعات امام زمانی برنامه داشته باشیم .به مهدویت دو نوع نگاه می تونیم داشته باشیم یکی فرهنگ علامات و دیگری فرهنگ سنت های الهی. فرهنگ علامات ما را تماشاچی می کند در موضوع مهدویت، اما فرهنگ سنت های الهی ما را منتظر حقیقی می کند.
source