چین صدها مسجد را در مناطق شمالی کشور تعطیل کرده است

دیده‌بان حقوق بشر (HRW) می‌گوید که مقامات چین صدها مسجد را در مناطقی در «نینگ‌شیا» و «گانسو» در شمال این کشور که محل زندگی بیشترین جمعیت مسلمان پس از استان «سین کیانگ» هستند، تعطیل کرده یا تغییر کاربری داده‌اند.

حزب کمونیست چین مدت‌هاست که کنترل شدید بر فعالیت اقلیت‌های مذهبی و قومی چین را در دستور کار خود قرار داده و از سال ۲۰۱۶ میلادی، سرعت و شدت تعطیلی یا تغییر مساجد افزایش یافته است.

در آوریل ۲۰۱۸ میلادی نیز پکن دستورالعملی صادر کرد که بر اساس آن مقامات دولتی باید «ساخت و ساز و چیدمان مکان‌های ویژه فعالیتهای اسلامی را به شدت کنترل کنند».

بررسی تصاویر ماهواره‌ای مساجد در  نینگ‌شیا توسط محققان دیده‌بان حقوق بشر نشان داد که بین سال‌های ۲۰۱۹ تا ۲۰۲۱ میلادی، گنبدها و مناره‌های هفت مسجد برداشته شده و چهار مسجد به طور قابل توجهی تغییر یافته است.  

هانا تیکر، مدرس دانشگاه پلیموث که با دیوید استروپ، از دانشگاه منچستر روی این موضوع تحقیق کرده، تخمین می‌زنند که از سال ۲۰۲۰ میلادی حدود ۱۳۰۰ مسجد در نینگشیا (یک سوم کل تعداد ثبت‌شده) بسته شده‌ باشند.

پیش از این در سال ۲۰۱۹ میلادی مقامات شهر «ژونگ وی» با بیش از یک میلیون نفر جمعیت نیز  گفته بودند که ۲۱۴ مسجد را تغییر داده، ۵۸ مسجد را ادغام کرده و ۳۷ «مکان مذهبی ثبت شده غیرقانونی» را تعطیل کرده‌اند.

AP; China Closed Mosques


source

توسط jahankhabari.ir