خودرو لادا وستا اسپرت – Lada Vesta Sport جدیدترین محصول شرکت نیکا موتور است که قصد دارد تا برای رقابت با جک جی 4 آماده شود. در ادامه با مشخصات فنی و قیمت احتمالی خودرو وستا نیکا موتور آشنا خواهیم شد.
با شروع جنگ روسیه و اوکراین، تمام شرکتهای بزرگ خودروسازی در جهان، به روسیه پشت کردند و علاوه بر بیرون رفتن از این کشور، محصولات آنها را هم تحریم کردند. البته به نظر میرسد که کشور ما همواره در روزهای سخت، پشت دوستان خود را خالی نمیکند! محصولات برند لادا هم نمونهای از این مرام و منش هستند که به تازگی و توسط شرکت نیکا موتور، وارد کشور شدهاند. قبلا با کراس اور پرحاشیهی لادا نیوا آشنا شدیم و به صورت کامل، سدان اقتصادی لادا گرانتا را زیر و رو کردیم. سپس به سراغ نسخه کراس اور لادا وستا رفتیم و اکنون وقت آن است تا نسخه سدان را بررسی کنیم.
فهرست عناوین:
معرفی کوتاه سدان وستا اسپرت نیکا موتور
این خودرو از سال 2015 و در قامت یک سدان اقتصادی، روی خط تولید لادا قرار داشته، اما متاسفانه در اواخر سال 2019 و به خاطر برخی مشکلات مالی، خط تولید آن با محدودیتهای متنوعی مواجه شده است و حتی در یک قدمی تعطیلی قرار گرفت. البته به لطف فروش خوب این محصول در کشورهای درحال توسعه مثل قزاقستان، آذربایجان و اوکراین، این خط تولید همیشه روشن بود؛ حتی قطره چکانی!
مزایا و معایب خرید لادا وستا
مزایا
- موتور تنفس طبیعی و سازگار با بنزین ایران
معایب
- طراحی قدیمی (مربوط به سال 2019)
- فضای کم در ردیف دوم صندلیها
- هماهنگ نبودن امکانات کابین با یکدیگر (کلاستر دیجیتال را داریم اما فرمان دی کات را نه!)
- پیشرانه قدیمی و تنفس طبیعی با قدرت پایین
- ضعف شدید در بخش آپشن، مخصوصا در مقابله با رقیبهای چینی
مشخصات فنی لادا وستا سدان
این خودرو در دو نسخه 1.6 لیتری و 1.8 لیتری، با گیربکس اتوماتیک و دستی راهی بازار خواهد شد که در ادامه، مشخصات هر دو نسخه را به صورت کامل خواهیم خواند.
نسخه 1.6 لیتری دستی و اتوماتیک
لادا وستا در نسخه 1.6 لیتری، میزبان یک موتور چهار سیلندر تنفس طبیعی است که 106 اسب بخار قدرت در دور موتور 5800 و 148 نیوتن متر گشتاور در دور موتور 4200 را تقدیم راننده میکند. همچنین بد نیست بدانید که این موتور با کد VAZ-21129 شناخته میشود از سیستم پاشش سوخت چند نقطهای یا همان MPI بهره میبرد.
مصرف سوخت لادا وستا در حالت ترکیبی، از 7 لیتر در هر 100 کیلومتر بیشتر نمیشود و حداکثر سرعت آن هم روی 180 کیلومتر بر ساعت قفل شده است. به علاوه شتاب صفر تا صد خودرو وستا نیکا موتور هم تقریبا 14.1 ثانیه است. گیربکس وستا سدان هم در نسخه 1.6 لیتری تنفس طبیعی، بسته به انتخاب مشتری، میتواند گیربکس اتوماتیک CVT یا گیربکس دستی 5 سرعته باشد.
نسخه 1.8 لیتری دستی
در این مدل، شاهد یک موتور چهار سیلندر تنفس طبیعی با حجم 1.8 لیتر هستیم که 145 اسب بخار قدرت در دور موتور 6000 و 184 نیوتن متر گشتاور در دور موتور 3600 را تحویل راننده میدهد. مصرف سوخت لادا وستا اسپرت در مدل 1.8 لیتری (در حالت ترکیبی) برابر با 8 لیتر در هر 100 کیلومتر خواهد بود و حداکثر سرعت آن هم روی 193 کیلومتر بر ساعت محدود شده است.
علاوه بر این موارد، شتاب صفر تا صد لادا وستا اسپرت هم کمتر از 10 ثانیه ثبت شده است. هرچند که با تمام این مزایا (یا شاید معایب)، نسخه 1.8 لیتری فقط در نسخه گیربکس دستی 5 سرعته قابل انتخاب خواهد بود.
تجهیزات ایمنی، امکانات رفاهی و آپشن
در ادامه سعی میکنیم تا لیست (کوتاهی!) از تجهیزات ایمنی، امکانات رفاهی و آپشنهای لادا وستا را در اختیار شما قرار دهیم:
- کلاستر دیجیتال 10.25 اینچی
- مولتی مدیا دیجیتال 10.25 اینچی عمودی
- سیستم تهویه مطبوع دستی
- سیستم نورپردازی کابین
- دوربین دنده عقب
- سیستم کنترل پایداری و کنترل کشش
- سیستم ترمز ABS + EBD
- سنسور پارک
- پورت شارژ USB
- شارژر فندکی
- زیر آرنجی
- بالابر برقی شیشه
- آینههای برقی
- صندلی راننده با تنظیم 6 حالته دستی و صندلی سرنشین جلو با تنظیم 4 حالته دستی
- سیستم تعلیق مک فرسون در محور جلو و فنر لول در محور عقب
- سیستم ترمز تمام دیسک با دیسکهای خنک شونده در محور جلو
- رینگهای آلومینیومی 17 اینچی با لاستیکهای 205/50
- استارت کی لس
- قابلیت ورود بدون کلید به کابین
- قابلیت تنظیم ارتفاع نور چراغها از داخل کابین
- تریم پارچهای و پیانویی اتاق و داشبورد
- گرمکن صندلیهای ردیف جلو
طراحی ظاهری و ابعاد
اندازه و ابعاد لادا وستا شامل 4420 میلی متر طول، 1774 میلی متر عرض و 1478 میلی متر ارتفاع میشود و فاصله محورهای آن هم به 2635 میلی متر میرسد. وزن خودرو وستا اسپرت نیکا موتور از 1322 کیلوگرم در حالت خالص (و 1670 کیلوگرم در حالت فول) بیشتر نمیشود و فضای صندوق عقب آن هم 480 لیتر و باک آن 55 لیتر حجم دارد.
هرچند که چهره و طراحی لادا وستا از یک خودرو مدل 2015 خبر میدهد اما در نسخه اسپرت، شاهد چند تغییر جذاب هستیم. چراغها هنوز حالت قدیمی را حفظ کردهاند اما در پایینترین قسمت، رگههایی از رنگ قرمز دیده میشود. این رنگ قرمز، به نقاط دیگری مثل دیفیوزر عقب و صندلیها هم سرایت کرده است. نمای کناری میزبان رینگهای 17 اینچی با رنگ مشکی است و اگر کمی دقت کنید، یک هندسهی سه بعدی را روی درهای خودرو میبینید.
در نمای عقبی هم شاهد سیستم اگزوز دو کاناله، اسپویلر با چراغ خطر سوم، آنتن کوسهای و دیفیوزر دو رنگ هستیم اما متاسفانه از چراغ خطرهای مدرن و یک تکه هیچ خبری نیست. همچنین علامت تجاری لادا با فونت انگلیسی در این قسمت به چشم میآید.
طراحی کابین و داشبورد
کابین و داشبورد لادا وستا آن چنان جذابیت خاصی ندارد و انگار که به زور مدرن شده است. فرمان دی کات یا همان دی تایپ در اتاق خودرو وستا اسپرت دیده نمیشود اما در کمال تعجب، کلاستر دیجیتال و مولتی مدیای لمسی با ابعاد 10.25 اینچ را داریم.
صندلی راننده و سرنشین ردیف جلو برقی نیست اما گرم کن صندلی برای سرنشینهای ردیف جلو در نظر گرفته شده است. در ادامه به استارت کی لس میرسیم اما دنده دستی را هم در کنار آن میبینیم.
سانروف و ترمز پارک برقی یا اتوهلد هم که اصلا در هیچ کجای کابین و اتاق لادا وستا به چشم نمیآیند. جنس روکش صندلیها و روکش درهای خودرو هم به عجیب است و حس پرچمدار بودن که چه عرض کنیم، حتی حس معمولی بودن را هم نمیدهند. سیستم تهویه مطبوع هم دستی است و زمانی که دقیق به داشبورد لادا وستا نگاه میکنیم، جای خالی کلیدهای آپشنها شدیدا به چشم میآیند. به طور خلاصه، انگار که با یک شتر گاو پلنگ طرف هستیم.
قیمت و تاریخ فروش لادا وستا اسپرت
در حال حاضر هیچ عددی برای قیمت وستا اسپرت اعلام نشده است اما با توجه به سابقه این خودرو در وب سایتهای چینی، به نتایج خوبی دست یافتهایم. قیمت لادا وستا احتمالا در حدود 800 میلیون تومان باشد. در این محدوده قیمتی، محصولاتی مثل جک J4 قرار دارند که همین موضوع، رقابت جذابی را میسازد. هرچند که طبق برخی از شایعات، احتمالا فروش لادا وستا سدان عمومی نباشد و این محصول صرفا در اختیار برخی از سازمانها مثل سازمان تاکسیرانی قرار بگیرد. به هر حال با وجود فضای کم در ردیف دوم صندلیها و حجم کم صندوق عقب، احتمال میدهیم که این خودرو در صنعت تاکسیرانی هم راه به جایی نبرد. به هر حال اگر اخبار فروش خودرو وستا نیکا موتور به دست ما رسید، این موضوع را در بخش اخبار خودرو گجت نیوز با شما به اشتراک خواهیم گذاشت.
source