به گزارش مدار اقتصادی، پس از اینکه ایلان ماسک، مدیرعامل شرکت تسلا، در نشست سه ماهه سوم نسبت به مسائل کلان اقتصادی بدبین بود، طی چند روز گذشته قیمت سهام تسلا بیش از 15 درصد کاهش یافت تا در پایان هفته به 211.99 دلار برسد. این افت قیمتی، بدترین هفته را برای تسلا طی سال میلادی جاری رقم زد. هرچند که قیمت سهام این خودروساز الکتریکی در قیاس با سال گذشته، رشدی 96 درصدی را تجربه کرده است.
برای دوره منتهی به 30 سپتامبر 2023، تسلا 23.35 میلیارد دلار درآمد و 1.85 میلیارد دلار سود گزارش کرد که نسبت به سه ماهه قبل کاهش یافته است. سود نیز نسبت به فصل مشابه سال گذشته کمتر بود.
ایلان ماسک، مدیر عامل شرکت تسلا، شبکه اجتماعی X (توئیتر سابق)، پیمانکار دفاعی SpaceX، و استارتاپهای xAI،Neuralink و The Boring Co ، تاکید کرد که کاهش هزینه و کاهش قیمت برای تسلا طی سه ماهه آینده ضروری است.
ماسک همچنین انتظارات سهامداران را برای سایبرتراک تسلا که مدتها با تأخیر مواجه میشد، نادیده گرفت و از ارائه جزئیات در مورد روباتاکسی و فناوری خودروهای خودران که این شرکت سالها روی آن کار کرده خودداری کرد. این شرکت در حال حاضر از Cruise و Waymo در ایالات متحده و توسعه دهندگان روباتاکسی از جمله غول سواری، Didi، در چین عقب مانده است.
تسلا در حال برنامه ریزی رویدادی برای معرفی رسمی Cybertruck در 30 نوامبر است، اما هنوز مشخصات نهایی و قیمت کامیون را اعلام نکرده است. مشخص نیست که چه تعداد از افرادی که برای رزرو 100 دلاری قابل استرداد برای Cybertruck پرداخت کرده اند، کامیون ها را دنبال کرده و خریداری خواهند کرد.
ماسک بارها به تلاشهای تسلا برای کاهش هزینههای داخلی و هزینه خودروهای الکتریکی آن برای مشتریان اشاره کرده است. ماسک گفته است که من نگران نرخ بهره بالا هستم که در آن قرار داریم. اگر نرخهای بهره بالا بماند یا حتی بالاتر برود، خرید خودرو برای مردم بسیار سختتر است.
وایبهاو تانجا، مدیر مالی جدید تسلا، نیز در این زمینه گفت: کاهش هزینه وسایل نقلیه اولویت اصلی ماست. سعی کردهایم از طریق تمرکز بر کاهش هزینهها، چنین تعدیلهایی را جبران کنیم. با این حال، یک تاخیر ذاتی در کاهش هزینه ها وجود دارد که به نوبه خود بر حاشیه ها تأثیر می گذارد.
بر اساس این گزارش، ایلان ماسک به سرمایه گذاران اطمینان داد که تسلا به سرمایه گذاری قابل توجهی در توسعه هوش مصنوعی ادامه می دهد. فناوری که او آن را به عنوان “تغییرگر عظیم بازی” می داند و پتانسیل آن را دارد که تسلا را به با ارزش ترین تبدیل کند.
با این حال، برخی از تحلیلگران هنوز نسبت به آینده سهام تسلا خوشبین نیستند. برای مثال، آدام جوناس از مورگان استنلی قیمت هدف خود را از 400 دلار به 380 دلار کاهش داد. جوناس نوشت: چگونه می توانیم از سهام “رشدی” دفاع کنیم که به نظر می رسد آماده ورود به دومین سال متوالی کاهش سود است؟ او پاسخ داد: ما احساس می کنیم که در نظر گرفتن پتانسیل بلندمدت محصولات و خدمات تجاری سازی شده توسط شرکت نیز مهم و منطقی است.
تونی ساکوناگی از برنشتاین که معمولاً نسبت به هیاهوی تسلا بدبین است، رتبهبندی ضعیفتری را برای سازنده خودروهای برقی با هدف قیمت 150 دلار برای سهام حفظ کرد که نشاندهنده کاهش 38 درصدی نسبت به بسته شدن روز چهارشنبه است..
برخی از منتقدان، نتایج سه ماهه سوم این شرکت را زنگ خطری می دانند که چشم انداز دشواری را برای خودروهای برقی نشان میدهد.
source