رویترز در گزارشی به دشواریهای پیشروی آندسته از کشتیهای تجاری و باری پرداخته است که به دلیل تهدیدهای ناشی از حملات احتمالی حوثیها مجبورند مسیر اولیه خود را که از دریای سرخ میگذشت، تغییر دهند.
در گزارش رویترز آمده است: شرکتهای کشتیرانی که شناورهای آنها معمولا در اطراف دماغه امید نیک تردد میکنند برای آنکه هدف حملات حوثیها در دریای سرخ واقع نشوند، پس از تغییر مسیر با انتخابهای دشواری از حیث گزینش محل سوختگیری و ذخیرهسازی مجدد روبرو هستند.
بنا به این گزارش، کشتیهای یاد شده مجبورند برای سوختگیری و دیگر مراحل پشتیبانی سفر دریایی خود از بنادر پرازدحام آفریقایی که به لحاظ تشریفات اداری، دست و پا گیر و از نظر امکانات ضعیف هستند، استفاده کنند.
صدها کشتی بزرگ برای گریز از حملات پهپادی و موشکی حوثیهای یمن که سبب افزایش قیمت نفت و کرایههای حمل و نقل دریایی شده است، مجبورند با دور زدن دماغه جنوبی آفریقا مسیر خود را چندین برابر کنند و حدود ۱۰ تا ۱۴ روز به طول سفر خود بیافزایند.
حملات شبهنظامیان یمنی بدین ترتیب تجارت بینالمللی از طریق کانال سوئز که کوتاهترین مسیر کشتیرانی بین اروپا و آسیا است و حدود یک ششم ترافیک دریایی در جهان را به خود اختصاص میدهد، مختل کرده است.
بر اساس شاخصهای اعلام شده در سال ۲۰۲۲ از سوی بانک جهانی که ماه مه منتشر شد، بنادر اصلی آفریقای جنوبی، از جمله دوربان که یکی از بزرگترین بنادر آفریقا از نظر حجم حمل کانتینر است به همراه بنادر کیپ تاون و انگکورا، از ضعیفترین خدمات بندری در سطح جهان برخوردار هستند.
آلسیو لنسیونی، یک مشاور تدارکات و زنجیره تامین به رویترز گفت: «حتی در وضعیتی که دوربان اکنون در آن قرار دارد، این بندر همچنان پیشرفتهترین و بزرگترین بندر آفریقاست، بنابراین کشتیهایی که در سراسر قاره تغییر مسیر میدهند، انتخابهای بسیار محدودی برای پهلوگیری دارند.»
وی افزود که دیگر بنادر بزرگ آفریقایی در امتداد این مسیر، مانند مومباسا در کنیا و دارالسلام در تانزانیا، برای مدیریت ترافیک در این منطقه طی دو هفته آینده با مشکلات زیادی از نظر امکانات و تجهیزات روبرو هستند.
به موجب ارزیابی شرکت دانمارکی مرسک که در زمینه ترابری دریایی و صنعت نفت فعال است، کشتیهایی که مجبور به تغییر مسیر خود از دریای سرخ هستند تا آنجا که ممکن است سعی میکنند سوخت خود را در مبدا یا مقصد تامین کنند.
به گفته یک تحلیلگر بازار، انتظار میرود که آفریقای جنوبی به دلیل تقاضای بالای سوختگیری در ارتباط با بحران دریای سرخ، واردات نفت کوره خود را در ماه دسامبر به شکل بیسابقهای افزایش دهد.
یورونیوز فارسی را در ایکس دنبال کنید
source