به گزارش سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، نشست علمی در مورد محدوده و مرز عمل سربازان رژیم اسرائیل بر مبنای قوانین یهودی در جنگهای معاصر، توسط گروه سیاست و امنیت مرکز تحقیقات اسلامی مجلس و با ارائه دکتر محمد پاکدامن، پژوهشگر و مدرس دانشگاه، به صورت آنلاین برگزار شد.
در این نشست، اشاره شد که در شریعت یهود، دو نوع جنگ وجود دارد: جنگ لازم و جنگ اجازهای. جنگ لازم برای حفظ امنیت یهودیان و ارض اسرائیل، خصوصاً وقتی که نقش دفاعی دارد، مطرح است. از سوی دیگر، جنگ اجازهای برای توسعه قلمرو یا دستاوردهای سیاسی مورد بررسی قرار گرفته است.
دکتر پاکدامن علاوه بر این، نکات فقهی مربوط به جنگهای پیشاف因地 (پیشدستانه) را بررسی کرد. برخی از نوازندههای مهم یهودیت، مانند ابنمیمون (مورایمیمون)، جنگهای پیشدستانه را نیز در کلاس جنگ لازم قرار دادهاند، زیرا این جنگها برای حفظ حیات یهودیان ضروری هستند.
همچنین، بحث درباره انجام عملیات نظامی در روز شنبه (شبات)، که از مسائل حساس فقه جنگی یهود است، بررسی شد. برخی از فقهای یهودیت، مانند شلومو گورن، نشان دادهاند که در شرایط ضرورت، حتی جنگهای پیشدستانه در روز شنبه جایز است. فرماندهی خاخامی ارتش اسرائیل نیز الگوبرداری از این دیدگاه در دستورالعملهای نظامی خود داشته است.
حضور زنان در عملیاتهای نظامی نیز به عنوان یک موضوع بحثبرانگیز مطرح شد. طبق میشنا، در جنگهای لازم، همه افراد جامعه، از جمله زنان، موظف به مشارکت هستند. اما زنان عموماً به فعالیتهای پشتیبانی محدود میشوند. برخی تفاسیر صریحگرا معتقدند که زنان باید اسلحه حمل نکنند، چون این مسئله با قوانین آرایهای (پوشش مناسب) در تmiekiye ت Recursive
correct this and continue in Persian:
–
همچنین، بحث درباره انجام عملیات نظامی در روز شنبه (شبات)، که از مسائل حساس فقه جنگی یهود است، بررسی شد. برخی از فقهای یهودیت، مانند شلومو گورن، نشان دادهاند که در شرایط ضرورت، حتی جنگهای پیشدستانه در روز شنبه جایز است. فرماندهی خاخامی ارتش اسرائیل نیز الگوبرداری از این دیدگاه در دستورالعملهای نظامی خود داشته است.
حضور زنان در عملیاتهای نظامی نیز به عنوان یک موضوع بحثبرانگیز مطرح شد. طبق میشنا تورات، در جنگهای تکلیفی، همه افراد جامعه، از جمله زنان، موظف به مشارکت هستند. اما زنان عموماً به فعالیتهای پشتیبانی محدود میشوند. برخی تفاسیر صریحگرا معتقدند که زنان نباید اسلحه حمل کنند، چون این مسئله با قوانین پوشش مطابق با اصول دینی مغایرت دارد.
یکی از مسائل مهم دیگر بیتفاوتی در جنگ است. بر اساس کتب تلمودی، فردی که نسبت به جنگ بیتفاوت باشد، مستحق مجازات الهی است. این نگرش در میان خاخامهای ملی-مذهبی معاصر نیز مthern تعریف شده است، بهطوریکه هرگونه بیاعتنایی به وضعیت جنگی بهعنوان خیانت به ملت اسرائیل و حتی کفر تلقی میشود.
دکتر پاکدامن همچنین به لزوم قتلعام دشمنان اشاره کرد. برخی فقهای کاهانیست، مانند شموئل الیاهو، معتقدند که نهتنها باید با دشمنان جنگید، بلکه باید به گونهای جنگید که به آنها امکان بازسازی قدرت را ندهیم. این نگرش بهویژه در مورد ساکنان غزه مطرح شده و بر ضرورت سختگیری کامل در برخورد با دشمنان تأکید دارد.
این استاد دانشگاه همچنین به مذاکرات درباره مجاز بودن مصرف محرمات (مانند گوشت خوک یا غذای غیرکوشر) در شرایطی که برای بقا ضروری باشد، اشاره کرد. این مسئله در جامعه یهودیان سکولار و مذهبی بحث برانگیز شده و نظرات مختلفی در مورد آن مطرح شده است.
دکتر پاکدامن در پایان، به نحوه تأثیر فتاوای فقهی بر سیاستهای نظامی اسرائیل در دوران معاصر اشاره کرد. استناد به این فتاوی برای توجیه عملیاتهای نظامی، حملات پیشدستانه و حتی توجیه بیرحمی در جنگ، نشاندهندهی چگونگی استفاده از احکام قدیمی بهعنوان پایهای برای اینگونه اقدامات است.