کنفرانس تجارت و توسعه سازمان ملل متحد موسوم به «آنکتاد» روز پنجشنبه نسبت به مختل شدن تجارت جهانی به دلیل حملات حوثی‌ها در دریای سرخ، جنگ در اوکراین و پایین آمدن سطح آب در کانال پاناما هشدار داد.

آگهی

یان هافمن، کارشناس تجارت در آنکتاد در این خصوص هشدار داد که به دلیل مناقشات و مشکلات یاد شده، هزینه‌های حمل و نقل در حال حاضر به شکل چشمگیری افزایش یافته است و این امر ضمن تاثیرگذاری بر قیمت انرژی و مواد غذایی، ریسک تورمی را افزایش داده است.

به گفته این کارشناس تجاری سازمان ملل متحد، از زمان آغاز حملات شبه‌نظامیان یمنی به کشتی‌ها در دریای سرخ در ماه نوامبر، اغلب شرکت‌های بزرگ فعال در زمنیه حمل و نقل دریایی به طور موقت تردد از مسیر کانال سوئز، آبراهی مهم که دریای مدیترانه را به دریای سرخ متصل می‌کند و مسیری حیاتی برای انرژی و حمل و نقل کالا میان آسیا و اروپا محسوب می‌شود را متوقف کرده‌اند.

یان هافمن می‌افزاید که ۱۲ تا ۱۵ درصد از حجم تجارت جهانی پیش‌ از این در سال ۲۰۲۳ از طریق کانال سوئز صورت می‌گرفت حال آنکه بنا به تخمین کنفرانس تجارت و توسعه سازمان ملل متحد این میزان طی دو ماه گذشته ۴۲ درصد کاهش یافته است.

حملات در دریای سرخ و خلیج عدن از ماه نوامبر تاکنون بسیاری از شرکت‌های حمل و نقل دریایی را ناچار کرده تا این آبٰ‌راه بین‌المللی را از مسیر تردد کشتی‌های خود خارج کنند و با صرف هزینه‌های بیشتر راه طولانی‌تری را با دور زدن قاره آفریقا در پیش گیرند.

شبه‌نظامیان انصارالله که کنترل بخش عمده‌ای از خاک یمن از جمله صنعا، پایتخت این کشور را در دست دارند تاکید کرده‌اند که حملات به کشتی‌های متعلق به اسرائیل و متحدانش را در حمایت از فلسطینی‌ها تا توقف جنگ غزه و باز شدن کامل راه ارسال کمک‌های انساندوستانه به این باریکه ادامه خواهند داد.

ایالات متحده و بریتانیا تاکنون چندین بار در واکنش به حملات حوثی‌ها به کشتی‌های بین‌المللی در دریای سرخ و خلیج عدن، مواضع شبه‌نظامیان یمنی را هدف قرار داده‌اند اما این حملات به تاکید فرماندهان جنبش انصارالله همچنان ادامه دارد.

یان هافمن که ریاست بخش پشتیبانی تجاری در آنکتاد مستقر در ژنو را بر عهده دارد در یک کنفرانس خبری ویدئویی با خبرنگاران یادآور شد که حملات حوثی‌ها در زمانی رخ می دهد که دیگر مسیرهای اصلی تجاری در جهان نیز با مشکلاتی روبرو است.

او گفت که جنگ دو ساله ناشی از تهاجم روسیه به اوکراین در ۲۴ فوریه ۲۰۲۲ و سایر تنش‌های ژئوپلیتیکی، مسیرهای تجارت نفت و غلات از جمله از طریق دریای سیاه را با موانعی روبرو و دستخوش تغییراتی داده است.

به گفته این کارشناس سازمان ملل متحد، مشکلات یاد شده شرکت‌های کشتیرانی را به شدت در تنگنا قرار داده است.

وی همچنین به خشکسالی شدید که باعث شده تا سطح آب در کانال پاناما به پایین‌ترین سطح خود در دهه‌های اخیر برسد، اشاره کرد و گفت شرایط موجود سبب کاهش تردد کشتی‌ها در این آبراه شده است.

آقای هافمن افزود که مجموع ترانزیت از طریق کانال پاناما در ماه دسامبر گذشته ۳۶ درصد کمتر از سال قبل و ۶۲ درصد کمتر از دو سال قبل از آن بوده است.

او تصرح کرد که بحران دریای سرخ باعث اختلالات قابل توجهی در حمل و نقل غلات و سایر کالاهای حیاتی از اروپا، روسیه و اوکراین می شود؛ مسئله‌ای که افزایش قیمت برای مصرف کنندگان و خطرات جدی برای امنیت غذایی در جهان را به همراه خواهد داشت.

کارشناس کنفرانس تجارت و توسعه سازمان ملل متحد خاطرنشان کرد که این موانع به ویژه در مناطقی مانند شرق آفریقا، آسیای جنوبی، آسیای جنوب شرقی و آسیای شرقی که به شدت به واردات گندم از اروپا و منطقه دریای سیاه متکی هستند، بسیار مشکل‌ساز است.

وی همچنین گفت که داده‌های اولیه جمع‌آوری شده در سال ۲۰۲۴ نشان می‌دهد بیش از ۳۰۰ کشتی کانتینری که بیش از ۲۰ درصد کشتی‌های کانتینری جهان را تشکیل می دهند، راه‌های دورتر و پرهزینه‌تری را جایگزین مسیر اصلی تردد خود در دریای سرخ کرده‌اند.

به گفته این کارشناس تجاری سازمان ملل متحد، کشتی‌های حامل گاز مایع طبیعی به دلیل بیم از آسیب‌دیدن در حملات جاری در دریای سرخ، به کلی عبور از کانال سوئز را متوقف کرده‌اند.

یورونیوز فارسی را در ایکس دنبال کنید


source

توسط jahankhabari.ir