رضامراد صحرایی، وزیر آموزش و پرورش در دولت شهید آیت‌الله سیدابراهیم رئیسیبه گزارش ایکنا، رضامراد صحرایی، وزیر آموزش و پرورش در دولت شهید آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی در هفتمین نشست تخصصی حکمرانی پژوهی و روایت‌پژوهی از همایش الگوی حکمرانی شهید رئیسی با عنوان «درس آموخته‌ها و تجارب کلیدی شهید جمهور در حکمرانی تعلیم و تربیت کشور» گفت: شهید رئیسی یک معلم بود. این وجه از شخصیت ایشان در سایه جایگاه سیاسی و اجرایی برجسته‌اش کمتر دیده شد. ایشان هم در مسائل سیاسی زبان گویایی داشت و هم شاگردان زیادی در محضر او درس خوانده بودند که از پشتیبانی علمی او به نیکی یاد می‌کنند. 

وی به خاطره‌ای از مدرسه مروی و تدریس طلاب ممتاز در آن اشاره کرد و گفت: از جمله استادانی که طلاب‌ مدرسه مروی برای تدریس آنها طومار امضا جمع کردند، آیت‌الله شهید رئیسی بود. ایشان نیز چند ساعت را برای تدریس طلاب مدرسه مروی اختصاص دادند که کلاس‌های پرمخاطبی نیز داشتند.

صحرایی ادامه داد: جهت‌گیری شهید رئیسی در حوزه تعلیم و تربیت، بازگشت به اصل انقلاب بود. دستاورد بزرگ انقلاب اسلامی یافتن فرصت تربیت بود. این وجه متمایز کننده نظام مقدس ما با سایر نظام‌های سیاسی است. رهبر معظم انقلاب فرمودند «تربیت مسئله اول ماست». از منظر فلاسفه و حکما، علما دو مقوله جزو مقولات پیچیده و چند بعدی و وجهی است؛ یکی حکمرانی و دیگری تربیت است. تربیت از حکمرانی نیز دشوارتر است چون مخاطب انسان‌هایی با تفاوت‌های درونی خود و تفاوت بین افرادها هستند. 

وزیر آمورش و پرورش دولت شهید رئیسی اظهار کرد: شهید رئیسی در حکمرانی تعلیم و تربیت اظهار می‌کرد «آموزش و پرورش نه یکی از اولویت‌ها بلکه اولویت اول ماست. معلم در آموزش و پرورش، اولویت اول ماست.» شهید رئیسی سند تحول بنیادین آموزش و پرورش را دست گرفت و سند تحول بنیادین دستور کار شخص رئیس‌جمهور بود. 

صحرایی با بیان اینکه ایشان در الگوی مدیرتی خود برای هر وزارتخانه تعدادی اولویت مشخص کردند که برخی در سطح رئیس‌جمهور، برخی وزیر و برخی دیگر در سطح وزارتخانه بود، گفت: این سند جزو اولویت سطح رئیس‌جمهوری برای ایشان در وزارت آموزش و پروش بود. ایشان به دنبال ارتقای سطح کیفیت مدراس دولتی بود و شخصا این مسئله را دنبال می‌کرد.

وی ادامه داد: زمانی که بنده به عنوان وزیر آموزش و پرورش رأی اعتماد گرفتم، در کنار رویه متعارف که به وزیر پس از رأی اعتماد از مجلس، حکم رئیس‌جمهور ابلاغ می‌شود، 14 اولویت نظام تعلیم و تربیت را به من ابلاغ و دائما آنها را رصد می‌کردند که اصلی‌ترین آن سند تحول بنیادین بود. برای اجرای این سند، نقشه راه تا سال 1412 نوشته شد و در مجلس نیز در ماده جداگانه‌ای به آن توجه شد. این موارد نشان می‌دهد مسئله آموزش و پرورش صرفا محدود به وزارت نیست بلکه برای کل دولت است. 

صحرایی با تأکید بر اینکه در ادبیات حکمرانی شهید رئیسی در حوزه تعلیم و تربیت، تک‌روی، پراکنده‌کاری و کم‌کاری ممنوع بود، ادامه داد: اتحاد، همدلی، همکوشی و همراهی جزو اصول ایشان بود که همواره آن را دنبال می‌کرد. شورای عالی انقلاب فرهنگی و ستاد تعلیم و تربیت با حضور ایشان، حرکت به سمت جلو داشت. 

وی به توجه ویژه دولت شهید رئیسی به مدارس مناطق محروم اشاره کرد و گفت: براساس این اولویت بود که مدارس مناطق محروم در فرایند تحول قرار گرفت و تقویت شد. همچنین بحث تربیت معلم رشد چشمگیری در دولت سیزدهم داشت. پس از 11 سال، هیئت امنای دانشگاه فرهنگیان با حضور ایشان تشکیل شد و مسائل دانشگاه فرهنگیان در قالب 20 مصوبه تعیین تکلیف شد.

وزیر آموزش و پرورش در دولت شهید رئیسی تصریح کرد: در ساختار آموزش و پرورش دولت شهید رئیسی، مسئله پیوند خانواده و مدرسه به اولویت جدی تبدیل شد. 1000 روز اول زندگی در این دولت به اندازه‌ای مهم بود که به صورت ویژه به آن و مباحث مرتبط با آن پرداخته شد و اقدام جهادی در این زمینه انجام شد. 

وی ادامه داد: در دوره شهید رئیسی، سمپاد از یکی از طبقات ساختمان‌های آموزش و پرورش به سازمان پرورش استعدادهای درخشان تبدیل شد و اعتباری که به آن داده شد که در چشم نخبگان کاملا نشست و از نظر آنها دور نماند. کسب پرمدال‌ترین سال المپیادها در سال 2024 رقم خود که جمهوری اسلامی ایران با کسب 24 مدال از سوی دانش‌آموزان در مسابقات بین‌المللی، رتبه سوم را کسب کرد که افتخار بزرگ این دولت بود که گرد زمانه نباید بر این تصمیم راهبردی دولت شهید رئیسی بنشیند. 

صحرایی، بازگشایی مدارس در دوران کرونا را از تصمیمات بزرگ در آغاز دولت شهید رئیسی دانست و افزود: هنگامی که مدارس می‌خواست باز شود، همه می‌گفتند این بازگشایی خطراتی برای دانش‌آموزان به همراه خواهد داشت اما وزیر وقت آموزش و پرورش با درک خطر و تنگناهای مالی برای بازگشایی مدارس، این امر را انجام دادند و هیچ اتفاقی نیفتاد که بعد متوجه شدیم چه لطماتی از تعطیلات کرونا دیدیم و چه میزان دیر این تصمیم اجرایی شد.

وزیر پیشین آموزش و پرورش به اعتنای ایشان به معلمان اشاره کرد و گفت: در دولت شهید رئیسی بود که قانون رتبه‌بندی پس از سال‌ها اجرا شد. جز افرادی که هنربین و نیک‌اندیش نیستند، کسی نیست که دولت شهید رئیسی و آموزش و پرورش آن دوران را برای رتبه‌بندی تحسین نکند. 10 سال بود که معلمان معطل آن بودند اما شهید رئیسی بخاطر قول به معلمان، آن را اجرا کرد؛ کار بزرگی که باید با عظمت به آن نگاه کرد. در همین دولت بود که قانونی که دو مجلس تصویب کرده بودند و به دو دولت ابلاغ شده بود و سپس به دولت شهید رئیسی ابلاغ شد، آن هم نقش امتحانات نهایی در راهیابی دانش‌آموزان در مدرسه در این دولت انجام شد و مدرسه معتبر شد. معلم موجه شد و کتاب درسی به روی میز دانش‌آموزان برگشت. 

صحرایی ادامه داد: ده‌ها دستاورد دیگر از جمله نهضت بزرگ مدرسه‌سازی در این دولت انجام گرفت. به طوری که هر روز کاری، هشت مدرسه ساخته شد. البته شنیدم در 100 روز اول دولت آقای پزشکیان، 1700 مدرسه افتتاح شد. 

وی تأکید کرد: الگوی حکمرانی شهید رئیسی بر محوریت تربیت ناب اسلامی بود. تربیت ناب، تضمین‌کننده اعتلای کشور است. این نکته بسیار کلیدی است. حضور ایشان در دانشگاه فرهنگیان اهتمام ایشان را به امر تعلیم و تربیت نشان می‌داد و ایشان ابداً به دنبال ساختارهای جدید و البته قوانین جدید نبود. ایشان به دنبال اجرای قانون‌های موجود بود و می‌گفتند اگر جایی قانون نیست، به دنبال قانون جدید باشیم. 

صحرایی به پرهیز شهید رئیسی از اظهار تفرقه‌انگیز اشاره کرد و گفت: این خصلت ایشان حاوی این پیام است که هیچ گاه متن را به حاشیه‌ها ترجیح ندهیم. اگر چه در دولت ایشان، حاشیه‌سازی‌های فراوان بود اما ایشان اسیر حاشیه‌ها نبود. ایشان همواره گفت‌وگوهای صمیمی با مردم داشت. بنابراین ما نیز در دولت شهید رئیسی در وزارت آموزش و پرورش نیز از حاشیه‌ها پرهیز می‌کردیم چرا که آن را سمّ تعلیم و تربیت دولت شهید رئیسی می‌دانستیم. 

وی ادامه داد: شهید آیت‌الله رئیسی به من می‌فرمود «شما نماینده من در جمع معلمان هستید» یعنی بی‌واسطه حرف آنها را به من منتقل کنید. اینها ویژگی ممتاز شهید جمهور است که امیدوارم تبدیل به الگویی برای نسل‌های بعدی شود. زمانی این عطر به مشام ما رسید که سر آن برداشته شد. زمانی که این شیشه عطر در بین ما بود، متوجه نشدیم و هنگامی که شهید شدند متوجه شدیم چه گوهری در بین ما بود. حقیقتا ایشان زنده است و در بین ماست و این نه شعار بلکه براساس حقیقت است. درود به روح پاک این شهدا.

صحرایی تصریح کرد: شهید رئیسی عمیقا به ولایت‌ اعتقاد داشت. این درس بزرگی برای ماست که از تفرقه و اختلاف‌نظر پرهیز کنیم. علی رغم اینکه در مواردی دیده می‌شد درباره شخصی ظلم می‌شد و حواشی درست می‌شد ایشان از بردن آن به رسانه‌ها پرهیز می‌کرد. 

وی بیان کرد: پیروی مطلق ایشان از ولایت فقیه و قانون اساسی ویژگی ممتاز شهید جمهور بود که اگر پیوسته در رفتار مدیریتی ما باشد، پیشرفت ما تضمین خواهد شد. این نکته مهمی است که ما تکرار گذشتگان نباشیم و از گذشتگان بیاموزیم. بخاطر خطا کردن از تحول نترسیم اما خطای تکراری نکنیم. اینها درس آموخته‌های ما از شهید رئیسی است. 

صحرایی با تأکید بر اینکه در دولت شهید رئیسی دو وزیر آموزش و پرورش بود، اظهار کرد: مطالبی که بیان شد دستاورد آقای نوری و بعد بنده بود. گاهی در جلساتی او هست و گاهی من هستم و او نیست اما ما دو نفر یک وزارتخانه را در دولت شهید رئیسی اداره کردیم در نتیجه اگر دستاوردی هم بیان می‌شود، ممکن است به لحاظ زمانی در دوره هر کدام از ما باشد اما مهم این است که تحقق آن در آن دولت نظام بوده و از دستاوردهای نظام است. 

وزیر آموزش و پرورش دولت شهید رئیسی با گرامیداشت یاد و خاطره شهید امیرعبداللهیان، گفت: ایشان معلم آموزش و پرورش بود و به عنوان معلم عربی در مناطق جنوب تهران فعالیت می‌کردند به دلیل تسلط ایشان به زبان عربی به وزارت امور خارجه مأمور شد و بعد به دلیل تقاضای وزارت امور خارجه ایشان به آنجا منتقل شد. ایشان حتی در کارهایشان در امر تعلیم و تربیت حضور داشتند و حتی مدرسه‌ای تحت مدیریت ایشان اداره می‌شد.

صحرایی در پایان با تأکید بر اینکه شهید امیرعبداللهیان، دیپلمات تراز و عیار انقلاب بود، یاد سایر شهدای خدمت؛ مالک رحمتی، آیت‌الله آل‌هاشم، شهید موسوی؛ سرتیم حفاظت ایشان و سایر اعضای کادر درمان را گرامی داشت و گفت:  شهدا در اعلی علیین متنعم هستند و امیدوارم خداوند توفیق ادامه این راه را به ما بدهد.

انتهای پیام

source

توسط jahankhabari.ir