factor یا ضریب k معیاری است که توسعه دهندگان نرم افزار از آن برای نشان دادن میزان ویروسی بودن یک اپلیکیشن استفاده می کنند. البته نگران نباشید. ویروس به آن معنی که شما فکر می کنید نیست. در واقع این معیار مشخص می کند که هر کاربر موجود چه تعداد کاربر دیگر را می تواند به برنامه اضافه کند. این کلمه با اقتباس از اصطلاحات پزشکی که برای ارزیابی سرعت انتشار ویروس استفاده می شود، گرفته شده است.

امروزه K-factor در بازاریابی اپلیکیشن های تحت موبایل اهمیت ویژه ای دارد. بنابراین اگر دستی در این زمینه دارید، پیشنهاد می کنیم برای کسب اطلاعات بیشتر درمورد k-factor و نحوه اندازه گیری و بهبود آن، این مقاله را تا انتها مطالعه کنید.

K-factor در بازاریابی موبایل چیست؟

k-factor در بازاریابی


همان طور که گفته شد K-factor در موبایل مارکتینگ معیاری است که برای ارزیابی پتانسیل ویروسی بودن یا همان تبلیغات کلامی یک برنامه، استفاده می شود. در توضیح این مورد باید بگوییم اگر یک کاربر برنامه شما را به کاربر دوم، سوم و … معرفی کند، می توانید بدون پرداخت هزینه اضافی یک کاربر جدید داشته باشید. در واقع از K-factor برای بیان میزان جذب کاربر و نصب های ارگانیک استفاده می کنند. البته فاکتور های زیادی مانند کمپین ها، کشور مبدا، زمان بندی و … می تواند بر ترافیک نصب برنامه شما و ضریب K-factor تاثیر بگذارد.

چرا K-factor در بازاریابی اپلیکیشن ها اهمیت دارد؟

در پاسخ به این سوال باید بگوییم K-factor تنها یکی از معیار های تعیین کننده هزینه های کمپین بازاریابی اپلیکیشن ها است. در واقع با استفاده از این فاکتور شما می توانید درک دقیقی از ترافیک پولی و نصب ارگانیک برنامه خود داشته باشید. همچنین می توانید به تصویر کامل تری از چگونگی عملکرد کمپین های خود دست پیدا کنید. در هر حال اگر بتوانید مشخص کنید برنامه بازاریابی شما بر نصب ارگانیک و پولی چه تاثیراتی دارد، بهتر می توانید برای بودجه کمپین خود برنامه ریزی کنید.

K-factor در بازاریابی چگونه محاسبه می شود؟

محاسبه k-factor


K-factor در بازاریابی فرمول های بسیاری دارد. در این قسمت از مقاله یکی از پرکاربرد ترین و راحت ترین فرمول های موجود را بررسی می کنیم:

K = i * c

i در این فرمول تعداد دعوت نامه هایی است که از طرف برنامه برای هر مشتری ارسال می شود. c نیز میانگین نرخ تبدیل هر دعوت را مشخص می کند.

برای توضیح دقیق تر، بهتر است یک مثال ساده را بررسی کنیم. فرض کنید یک برنامه تناسب اندام را طراحی کرده اید که تعدادی کاربر وفادار دارد. شما به عنوان توسعه دهنده نرم افزار قصد دارید به کاربران وفاداری که خانواده و دوستان خود را به برنامه دعوت می کنند، پاداش یا جایزه بدهید. برای این منظور می توانید زمانی که یک کاربر جدید از لینک ارجاع کاربر وفادار برنامه را نصب کرد، به کاربر وفادار خود برای خرید اشتراک ماه بعد 20٪ تخفیف بدهید.

در این حالت اگر هر یک از کاربران شما دو نفر از دوستان خود را دعوت کنند، عدد متغیر i برابر با 2 می شود. بنابراین اگر از هر چهار دعوت کننده یک نفر برنامه را دانلود و نصب کند باید عدد متغییر C را 0.25 در نظر بگیرید.

جای گذاری اعداد در این فرمول به این صورت است:

K= 2 *.25

در این مثال ارزش ضریب K برابر است با 50 درصد.

بنابراین اگر اپلیکیشن تناسب اندام شما با 200 کاربر فعال و K-factor 50 درصدی کمپین خود را شروع کند، در انتهای کمپین شما باید 250 کاربر فعال داشته باشید.

بهترین نرخ K-factor در بازاریابی اپلیکیشن چیست؟

K-factor یا ضریب k خوب در بازاریابی اپلیکیشن ها باید بالاتر از 1 باشد. عدد بالاتر از یک نشان دهنده رشد ویروسی اپلیکیشن است. در این حالت K-factor از میزان ریزش اپلیکیشن پیشی می گیرد. اما ضریب برابر با یک نشان دهنده ثبات است؛ یعنی اپلیکیشن شما در حال رشد یا ریزش نیست. ضریب K زیر یک نیز کاهش رشد ویروسی اپلیکیشن و از دست دادن کاربران فعال را نشان می دهد.

طبق توضیحات ارائه شده می توان به این نتیجه رسید که تا زمانی که ضریب K از نرخ ریزش برنامه پیشی بگیرد، ضریب خوبی به شمار می آید.

چگونگی بهبود K-factor در بازاریابی اپلیکیشن

 

بهبود K-factor


برای جذب کار جدید باید تا حد امکان جنبه های تاثیر گذار K-factor در بازاریابی اپلیکیشن را شناسایی کنید و آن ها را بهبود ببخشید. این کار به شما کمک می کند تعداد نصب های ارگانیک خود را افزایش دهید. در حال حاضر بهترین راه برای بالا بردن این ضریب، افزایش ASO، بهینه ‌سازی موثر فروشگاه و ایجاد برنامه‌ هایی است که بتوان آن ها را به اشتراک گذاشت.

ASO یا بهینه سازی موثر فروشگاه برای توسعه دهندگانی که مایل اند برنامه شان دانلود ارگانیک بیشتری داشته باشد، امری حیاتی است. همان طور که می دانید یکی از مهم ترین فاکتور های رتبه بندی ASO میزان حجم دانلود اپلیکیشن است. زمانی که فروشگاه های مختلف شاهد ترافیک بالا و افزایش تعداد کاربران فعال باشند، رتبه k-factor شما نیز بیشتر می شود.

علاوه بر این پیشنهاد می کنیم برای جذب کاربران فعال در تبلیغات خود خلاقیت به خرج دهید. برای موفقیت در این مسیر باید بتوانید کمپین های بازاریابی تان را اندازه گیری و تجزیه و تحلیل کنید. تنها از این طریق می توانید بهترین راه بهینه سازی کمپین را پیدا کنید و بازگشت سرمایه خود را به حداکثر برسانید.

برای این منظور می توانید از یک پلتفرم تجزیه و تحلیل خوب مانند Adjust استفاده کنید. این پلتفرم به شما کمک می کند کمپین های خود را به صورت یکجا، تجزیه و تحلیل و بهینه سازی کنید. در نتیجه می توانید درک بهتری نسبت به K-factor خود داشته باشید.

جمع بندی

در این مقاله سعی کردیم به شما کمک کنیم اطلاعات مختصر و مفیدی پیرامون K-factor در بازاریابی اپلیکیشن ها به دست آورید. همان طور که گفته شد K-factor در بازاریابی اپلیکیشن ها معیاری برای ارزیابی پتانسیل ویروسی بودن یک برنامه است. اگر ضریب k اپلیکیشن شما بیشتر از 1 باشد یعنی این برنامه در بین کاربران محبوبیت بالایی دارد و همواره در حال رشد است. ضریبk  برابر با 1 به معنی ثبات در رشد و ریزش حجم نصب اپلیکیشن است و ضریب کمتر از 1 به معنی ریزش نصب و از دست دادن محبوبیت اپلیکیشن در میان کاربران است. برای رسیدن به یک k-factor بالا باید برنامه ریزی طولانی مدت و استراتژی درستی داشته باشید.

source

توسط