چرا غذای هواپیما بد مزه است؟

سلب مسئولیت: ویجیاتو صرفا نمایش‌دهنده این متن تبلیغاتی است و تحریریه مسئولیتی درباره محتوای آن ندارد.

یکی از مشکلات سفر با هواپیما به خصوص برای سفرهای هوایی طولانی، تهیه و سرو غذا در هواپیما است. درست است که پذیرایی در کلاس‌های پروازی فرست کلاس و اکونومی با هم متفاوت بوده و افرادی که بلیط فرست کلاس گرفته‌اند غذای بهتری نصیبشان می‌شود. اما طعم اغلب پذیرایی‌هایی که در هواپیما صورت می‌گیرد؛ جالب بنظر نمی‌رسد و اغلب افراد از خوردن آن اجتناب می‌کنند. از این رو در ادامه این مطلب قصد داریم به بررسی کیفیت و مزه غذا در هواپیما بپردازیم.

چرا غذا در هواپیما مزه دیگری می‌دهد؟

شاید مهم‌ترین دلیل بدمزه بودن غذا در هواپیما، درک پایین افراد برای حس کردن طعم‌ها در هواپیما است. هوای داخل کابین ۱۵درصد خشک‌تر از هوای روی زمین است و این باعث می‌شود دهان مسافران نیز خشک شود. اگر شما هم قصد دارید با خرید بلیط هواپیما سفر کنید؛ این نکته را در نظر داشته باشید که فشار داخل کابین از فشار سطح زمین کمتر است و باعث می‌شود مزه و بو را کمتر تشخیص بدهید. اما قطعا دلایل دیگری نیز در مزه غذای هواپیما تاثیر گذار هستند. برخی عواملی که در مزه غذا در هواپیما تاثیرگذارند عبارتند از:

  1. خشکی داخل کابین هواپیما
  2. فشار  کمتر کابین هواپیما نسبت به سطح زمین
  3. روش پخت غذا بر اساس استانداردهای غذایی و محدودیت های آن

1.    خشکی داخل کابین هواپیما

از دلایلی که مزه غذا در هواپیما یه نظر ما خوشمزه نیست؛ می‌تواند خشکی 15 درصدی کابین هواپیما نسبت به زمین باشد. برای حفظ تعادل در داخل و بیرون هواپیما در ارتفاع، هواپیماها باید فشار داخل کابین هواپیما را به صورت دستی تنظیم کنند. این کار باعث بهم خوردن ترکیب هوایی که نفس می‌کشید شده و در نهایت قدرت چشایی و بویایی بسیار کمتری خواهید داشت.

خشکی داخل کابین هواپیما باعث اختلال در قدرت چشایی و بویایی می‌شود.

2.    فشار کمتر کابین هواپیما نسبت به سطح زمین

با اینکه فشار کابین به‌صورت دستی تنظیم می‌شود و سعی بر این است که با شرایط زمین تنظیم شود؛ اما باز هم فشاری که روی زمین وجود دارد؛ متفاوت است. این مسئله باعث می‌شود حفره‌های بینی متورم شده و با مژک‌های چشایی برخورد می‌کنند و خیلی طعم غذا را تشخیص ندهید. دانشمندان ثابت کرده‌اند که در فشار و دمای پایین هواپیما، تشخیص بو بسیار سخت‌تر می‌شود. مولکول‌های موجود در هوا با تحریک گیرنده‌های بینی موجب بویایی انسان می‌شوند که در شرایط پرواز، این موقعیت وجود ندارد.

3.    روش پخت غذا بر اساس استاندارهای غذایی 

با اینکه دلایلی زیادی برای اینکه غذای هواپیما بدمزه یا بیمزه بنظر برسد وجود دارد؛ اما روش پخت غذا نیز بی‌تاثیر نیست. استاندارهای غذایی شرکت‌هایی هواپیمایی را ملزم کرده که غذا حتما قبل از پرواز پخت شود و از لحاظ مواد مغذی نیز غنی باشد. بنابراین باید پس از پخت آن، غذا باید به صورت سرد بسته‌بندی شده و سپس با کامیون حمل و به هواپیما برسد. بنابراین امکان فاسد شدن و سفت و خشک شدن غذا نیز وجود دارد.

عوامل تاثیرگذار بر مزه غذا در هواپیما

کیفیت پخت غذای هواپیما

تلاش سرآشپزها در تهیه غذای با کیفیت برای هواپیما

با این تفاسیر تمام سرآشپزان تلاش می‌کنند تا به گونه‌ای غذا را آماده نمایند تا در هواپیما مزه بدی را به خود نگیرد. یکی از این راه حل‌هایی که توسط آشپزها داده شده است.

  • نیم پخت کردن غذا در کلاس تجاری: نیمه پخت کردن غذا برای کلاس تجاری است تا در زمان گرم کردن غذا بیش از حد پخته نشده و مزه بد نگیرد.
  • ·          تنظیم تناسب ادویه‌ها در غذا: همچنین با توجه به اینکه در هواپیما شوری و شیرینی کمتر حس می‌شوند؛ سعی می‌کنند ادویه‌ها را با درجات مختلف و متناسبی در غذا استفاده کنند. این خدمات در حاضر برای فرست‌کلاس انجام می‌شود.
  • استفاده از ادویه‌های خاص در پرواز: جالب‌تر این است که چاشنی‌هایی مثل هل، پودر لیمو و ادویه کاری در ارتفاع طعم بهتری می‌گیرد. بنابراین سعی آشپزها بر این است که از این ادویه‌ها بیشتر در غذای هواپیما استفاده کنند.

جمع بندی

سفر با هواپیما اتفاقاتی در بدن ایجاد می‌کند که با فرود هواپیما به حالت قبل برمی‌گردد؛ مثلاً سیستم گوارشی تقریباً از کار می‌افتد. اکثر مهمانداران هواپیما سعی می‌کنند که غذای هواپیما نخورند، شاید فکر کنید به دلیل خط تولید و مواد غذایی و طعم بد غذا است؛ اما بیشترین دلیل آن‌ها برای نخوردن غذای هواپیما به‌خاطر کاهش اثرات پرواززدگی است. اما اگر با این وجود باز هم قصد سفر با هواپیما را دارید؛ می‌توانید با خرید بلیط هواپیما از سامانه قاصدک 24، سفر خوبی را تجربه کنید. قاصدک 24 تمامی خدمات سفر را به صورت آنلاین و با پشتیبانی 24 ساعته ارائه می‌دهد.

عوامل تاثیرگذار بر مزه غذا در پرواز

عوامل تاثیرگذار بر مزه غذا در هواپیما

سوالات متداول در مورد مزه غذای هواپیما

  1. چرا دهان مسافران در هواپیما خشک می‌شود؟ هوای داخل کابین هواپیما 15 درصد خشک‌تر از هوای روی زمین است و همین باعث خشک شدن دهان مسافران می‌شود.
  2. چه عواملی می‌تواند در بدمزه بودن غذای هواپیما تاثیرگذار باشد؟ خشکی هوای کابین هواپیما و کاهش قدرت چشایی و بویایی، فشار پایین کابین هواپیما و تشخیص سخت‌تر بو و مزه، پخت غذای هواپیما قبل از پرواز و امکان فساد شدن و خشک شدن غذا، بیش از حد پختن غذا بر اثر گرم کردن آن
  3. چه چاشنی‌هایی در هواپیما طعم بهتری دارد؟ چاشنی‌هایی مثل هل، پودر لیمو و ادویه کاری
  4. استاندارهای غذایی برای غذای هواپیما چیست؟ استانداردهای غذایی، شرکت‌های هواپیمایی را ملزم کرده‌اند که غذا حتماً در سطح زمین طبخ شود و از لحاظ مواد مغذی نیز غنی باشد.

source

توسط