در آخر هفته گذشته ایران در اقدامی بی‌سابقه صدها پهپاد، موشک بالستیک و کروز را به سمت اسرائیل شلیک کرد. اقدامی که باعث شد شماری از کشورهای منطقه به طور موقت حریم هوایی خود را ببندند و ده‌ها هواپیما مجبور به بازگشت شدند.

آگهی

هرچند به گفته اسرائیل «۹۹ درصد» از این موشک و پهپادها رهگیری شدند و فضا به نظر آرام‌تر شده است، با این حال سازمان امنیت هوانوردی اتحادیه اروپا با صدور بیانیه‌ای تازه همچنان به هواپیماها توصیه کرده است که به هنگام عبور از آسمان منطقه احتیاط کنند.

هنری هارتولت، تحلیلگر مستقل صنعت سفر، در این باره گفت: «خطوط هوایی در مورد پرواز به اسرائیل و آن قسمت از خاورمیانه و همچنین عبور ترانزیتی از سایر نقاط منطقه بسیار محتاط خواهند بود. حتی اگر مسیر هواپیماها فقط برای امور ترانزیتی از کشورهایی در منطقه نظیر ایران رد شود، ممکن است تغییر مسیر دهند. عاملی که منجر به طولانی‌تر شدن پروازها بیش از حد معمول خواهد شد.»

آقای هارتولد با اشاره به «وضعیت بسیار آشفته» کنونی، اضافه کرد: «شرکت‌های هواپیمایی باید اوضاع را متعادل کنند. آنها نمی‌خواهند، یا نباید بخواهند که هواپیما، خدمه و مسافران را در معرض خطر قرار دهند. اما در عین حال اگر این تصور را داشته باشند که اوضاع و فرودگاه‌ها آرام هستند، آن وقت معتقدم می‌توانند پروازهایشان را در آن مناطق ادامه دهند.»

این در شرایطی است که شرکت‌های هواپیمایی مختلف برای مواجهه با ناآرامی‌های رخ‌داده هر کدام استراتژی متفاوتی را در پیش گرفته‌اند. شرکت هواپیمایی ارزان‌قیمت «ایزی جت»، مستقر در بریتانیا، پس از حمله ایران به اسرائیل اعلام کرد که تا پایان فصل بهار و تابستان به اسرائیل پرواز نخواهد داشت.

این شرکت هواپیمایی همچنین گفته است که تا قبل از اواخر اکتبر پروازهای خود به تل‌آویو را از سر نمی‌گیرد. 

شرکت هواپیمایی آلمانی لوفت‌هانزا نیز روز سه‌شنبه پروازهای خود از تل‌آویو، امان و اربیل را از سر گرفت. پروازها به بیروت و تهران اما دستکم تا روز پنجشنبه متوقف شده‌اند.

در همین حال سخنگوی شرکت هواپیمایی «کانتاس» نیز اعلام کرده است «ما به‌دلیل وضعیت پیش‌آمده در بخش‌هایی از خاورمیانه، موقتاً مسیرهای پروازی خود را بین پرت و لندن بازنگری می‌کنیم.»

کانتاس گفته است که پرواز پرطرفدار لندن-پرت آنها تنها پروازی خواهد بود که تحت تأثیر قرار خواهد گرفت و این پرواز طی «چند روز آینده» از طریق سنگاپور، برای سوخت‌گیری، انجام خواهد گرفت.

آقای هارتولد می‌گوید این یک «رویکرد ترکیبی» از سوی خطوط هوایی برای پاسخ به وضعیت جدید است. آنها تصمیمات خود را با توجه به نگرانی‌هایی اتخاذ می‌کنند که «ایمنی» در صدر آنها خواهد بود.

وی اضافه کرد: «برخی موارد ممکن است انحراف از مسیرها جزئی باشد، این در حالی است که در موارد دیگر ممکن است آنها بسیار اساسی‌تر باشند و زمان بیشتری به پرواز اضافه کند.»

این کارشناس ایمنی هوایی با اشاره به اینکه مواجه شدن خطوط هوایی با چنین وقایع بی‌ثبات‌سازی تازگی ندارد، گفت: «ما قبلاً چنین چیزی را دیده‌ایم. به شما یادآوری می‌کنم که با شروع جنگ اوکراین خطوط هوایی از پرواز بر فراز روسیه اجتناب کردند. در سال‌های گذشته شاهد بودیم که خطوط هوایی از پرواز بر فراز افغانستان یا سایر کشورهایی که در آن‌ها درگیری رخ می‌داد خودداری می‌کردند. بنابراین این اولین بار نیست که ما این نوع اقدامات را می‌بینیم و متأسفانه فکر نمی‌کنم آخرین بار هم باشد.»

به اینستاگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

در همین رابطه برندان سوبی، تحلیلگر هوانوردی مستقر در آسیا، می‌گوید خطوط هوایی با مجموعه محدودی از گزینه‌ها برای پرواز بین اروپا و آسیا روبرو هستند در حالی که تقاضا برای سفر از سوی مردم همچنان بالا است.

او گفت: «ترافیک اروپا به آسیا از زمان [پایان]همه‌گیری و بازگشایی‌ها بسیار بالا بوده است. بنابراین این یک بحران بسیار جدید است و ما واقعا نمی‌دانیم که این بحران به کجا می‌رسد.»

نگرانی‌ها از بحران‌ها در صنعت هوایی در حال است که مقامات اسرائیلی از انجام یک اقدام تلافی‌جویانه در پاسخ به ایران در آینده‌ای نامشخص خبر می‌دهند.

source
سئو سایت

توسط jahankhabari.ir